זום | ניתוח

עם הכנסות של פי שניים מהרבעון הקודם זום הפתיעה אפילו את עצמה

זום צפתה כי ההכנסות שלה ברבעון השני יעמדו על 500 מיליון דולר אך הפתיעה גם את עצמה עם הכנסות של 633 מיליון דולר וצמיחה של 100% בהשוואה לרבעון הקודם • הלקוחות הקטנים תופסים יותר נתח מההכנסות, חברות הענק מגדילות גם הן את הפעילות, אבל כמה מהלקוחות יחזרו אחורה לאחר סיום המשבר?

מייסד ומנכ”ל זום, אריק יואן / צילום: Mark Lennihan, Associated Press
מייסד ומנכ”ל זום, אריק יואן / צילום: Mark Lennihan, Associated Press

חברת זום האמריקאית, שפיתחה מערכת לשיחות וידיאו, היא אחת המרוויחות הגדולות ממשבר הקורונה, ומהמעבר המהיר לעבודה ולמידה מרחוק. כל זה לא חדש. ועדיין, זום הצליחה אתמול להפתיע גם את האנליסטים, ונראה שגם את עצמה. החברה, שצפתה כי ההכנסות שלה יעמדו על 500 מיליון דולר, הצליחה להשיג הכנסות של 663 מיליון דולר, צמיחה פנומנלית של 100% לעומת הרבעון הקודם. ברבעון המקביל ההכנסות עמדו על 146 מיליון דולר.

ההכנסות-הוכפלו-בתוך-רבעון
 ההכנסות-הוכפלו-בתוך-רבעון

אם רוצים לקבל עוד אינדיקציה למסע החריג שעוברת החברה - מנייתה זינקה ב-800% בתוך 16 החודשים שעברו מאז שהנפיקה ושוויה קפץ מפחות מ-10 מיליארד דולר ל-91 מיליארד דולר. המשקיעים הגיבו לדוחות בצורה חיובית מאוד ושוויה עומד לעבור את ה-100 מיליארד דולר.

המניה-של-זום-לא-עוצרת
 המניה-של-זום-לא-עוצרת

בחודשים האחרונים חוותה זום זינוק אדיר במספר המשתמשים שלה, כשהיא עברה משימוש בעיקר לעבודה לשימוש גם לעניינים פרטיים ולשיחות אישיות - מפגישות חברתיות ועד שיחות עם הפסיכולוג. גם בהיבט של עבודה, עיקר השימוש בזום היה בחברות הייטק, אך השימוש התרחב לתחומי פעילות רבים, בהם תחומים מסורתיים.

סימן השאלה כלפי החברה הוא לא הגידול בפעילותה, אלא כמה מהצמיחה של החברה היא כאן כדי להישאר גם אחרי הקורונה, או במילים אחרות - האם מדובר בשינוי אמיתי ומתמשך בהרגלי השימוש וההתנהלות של אנשים ועסקים, והאם לא תהיה חזרה אחורה. כמובן שחלק משמעותי מהצמיחה תישמר, אך השאלה עד כמה. דוחות זום מאפשרים לקבל כמה אינדיקציות בתחום הזה, ונראה שהן חיוביות.

גידול בעסקים קטנים וגדולים כאחד

"ארגונים עוברים מצורך ליצור המשכיות עסקית מיידית לתמיכה בעבודה עתידית מכל מקום, למידה מכל מקום ותקשורת מכל מקום באמצעות פלטפורמת הוידאו של זום. אנו שואפים לספק חוויית תקשורת ברמה עולמית, נטולת חיכוך ובטוחה עבור לקוחותינו בכל מקום, באמצעות כל מכשירים ובעבור כל צורת שימוש", מסר אריק יואן, מייסד ומנכ"ל זום, בהודעה לעיתונות.

החלק של עסקים קטנים, כאלו שמעסיקים עשרה עובדים או פחות, מכלל הכנסות זום הולך וגדל. בסוף השנה שעברה עמד החלק שלהם בהכנסות על 20%, ברבעון הראשון על 30% וכעת על 36%. יש כמה דרכים לפרש את הנתון הזה, אבל ניתן להניח כי הגידול הזה מוכיח כי אותם עסקים מטמיעים יותר ויותר את הזום בתהליך העבודה שלהם, והם גם מוכנים לשלם על כך. יש סימן שאלה לגבי ההכרח לשלם בעבור זום, כשניתן לעשות שיחות של 40 דקות גם בגרסה החינמית, אך נראה כי העסקים כן מעדיפים לשלם בשביל לקבל את הגרסה המלאה.

בתחזיות השנתיות זום לא התייחסה לנתון הזה, אך כן הצהירה כי שיעור הנטישה אמור להיות גבוה ממה שזום רגילה אליו. האינדיקציה של זום לכך היא בגידול במספר המינויים החודשיים, כלומר אנשים ועסקים שצופים כי התשלום שלהם לזום הוא זמני בלבד.

מנגד, ניתן לראות כי גם העסקים הגדולים תופסים נתח משמעותי בפעילות זום - מספר הלקוחות שאחראים להכנסות של יותר מ-100 אלף דולר ב-12 החודשים האחרונים זינק ב-112% בתוך שנה והוא מתקרב ל-1,000. מספר הלקוחות שמעסיקים יותר מ-10 עובדים גדל בתוך שנה ביותר מ-450% והגיע ל-307 אלף. בתוך רבעון מספר הלקוחות האלו עלה ב-39%.

קצב הצמיחה מהיר אך מואט

לאחר שהכנסות זום קפצו ב-100% בהשוואה לרבעון הקודם, ההכנסות ברבעון השלישי צפויות להיות דומות לאלו של הרבעון השני. עדיין מדובר בצמיחה פנומנלית בהשוואה לרבעון המקביל, של יותר מ-300%. האנליסטים צפו כי ההכנסות יעמדו על כ-500 מיליון דולר, גם ברבעון השני וגם ברבעון השלישי, ובשניהם החברה מתקרבת להכנסות של 700 מיליון דולר.

אינדיקציה נוספת לכך שהצמיחה המהירה של החברה מאטה מעט, ניתן לראות בתזרים המזומנים החופשי, שעמד על 373 מיליון דולר ברבעון השני, לעומת 17 מיליון דולר ברבעון המקביל. איך ניתן להבחין בהאטה? התזרים כולל גם הכנסות נדחות, כלומר הכנסות שהחברה מקבלת אך עדיין לא מכירה בהן באופן חשבונאי. כך, בסוף הרבעון הראשון של השנה עמדו ההכנסות הנדחות על 333 מיליון דולר ואילו בסוף הרבעון השני על 196 מיליון דולר. המשמעות היא שיש האטה בקצב המינויים החדשים שעושים מנוי לשנה.

הפעילות של זום יעילה יותר

זום לא צפתה כמובן את הזינוק בעסקיה בשל המשבר, והייתה צריכה להיערך לכך לאחר הגידול בעסקיה והשינוי בדפוסי השימוש בה. למרות זאת, החברה שיפרה משמעותית את הרווחיות שלה - הכנסות החברה גדלו פי 4.5, אך הוצאות השיווק שלה קפצו רק פי שניים, וגם ההוצאות שלה על מחקר ופיתוח שלה גדלו רק בפי שלושה. זאת למרות שהחברה נאלצה לשפר את היכולות שלה, למשל בתחום אבטחת סייבר והגנת הפרטיות. מה שלא השתפר זה שיעור הרווחיות הגולמית שלה, שנשאר על 81%. כנראה שרוב ההוצאות האלו מיועדות להוצאות על גידול בפעילות הענן של החברה. ניתן להניח כי לאורך זמן החברה תצליח לייעל את הפעילות שלה בתחום.