אמזון | פיצ'ר

אמזון קיבלה אישור להקמת צי של רחפנים למשלוחים

החברה הודיעה כי היא תתחיל ניסוי מוגבל במשלוחי חבילות ללקוחות בארה"ב • אמזון ביקשה אישור נרחב יותר לשימוש ברחפנים ממתחרותיה בתחום השליחויות

אמזון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
אמזון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

אמזון הודיעה אתמול (ב') שהיא קיבלה אישור פדרלי להקמת צי של רחפנים, ותתחיל ניסוי מוגבל במשלוחי חבילות ללקוחות בארה"ב, אך נשארו עוד כמה שלבים לפני אישור שימוש רחב במשלוחי רחפנים.

האישור ממנהל התעופה הפדרלי (FAA) הוא נקודת ציון במאמצי אמזון להשתמש בכלי טיס לא מאויש להעברת משלוחים ללקוחות בעולם. החברה לא מסרה מתי היא תתחיל בניסויים עם לקוחות בארה"ב. היא בודקת גם אתרים בקנדה, אוסטריה, בריטניה ועוד שווקים בינלאומיים, אם כי כרגע היא יכולה לבצע רק ניסויים עם לקוחות בארה"ב ובבריטניה.

משלוחי רחפנים שגרתיים ללקוחות בארה"ב עדיין רחוקים מאיתנו שנים, גם מפני שמנהל התעופה הפדרלי צריך להשלים כללים לזיהוי מרחוק של יותר מ-480 אלף רחפנים שרשומים כעת לשימושים מסחריים, ולפרסם כללים נפרדים לאישור טיסות סדירות שלהם מעל שטחים מאוכלסים.

כמו UPS ו-Wing

אמזון הצטרפה כעת ל-UPS ול-Wing, חברה אחות של גוגל, בקבלת האישור להפעלת ציי אוויר לא מאוישים בארה"ב לניסויים של משלוחים ללקוחות. אמזון רצתה אישור רגולציה למגוון רחב יותר של רחפנים, ובאזורים גדולים מאשר מתחרותיה. היא מסרה אתמול שהאישור מ-FAA לא קשור לדגם ספיציפי של רחפן, אלא לתפעול צי רחפנים.

"זה היה צפוי לאמזון כבר לפני שנים", אמר מנהל FAA לשעבר, מייקל הוארטה. "הם מפתחים נתונים בזמן אמת, שעוזרים ל-FAA ומעניקים לאמזון הרבה ניסיון בעבודה בתהליך הכואב הזה של הקמת עסק חדש".

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, אמר ב-2013 שחבילות שיישלחו ברחפנים, יגיעו ללקוחות בתוך חמש שנים. למרות שהחברה השלימה את טיסת הניסוי הראשונה שלה בבריטניה ב-2016, התהליך היה ממושך מכפי שבכירים רבים באמזון הניחו מראש.

Wing של אלפאבית (גוגל) החלה בשנה שעברה לספק באמצעות רחפנים מזון ומצרכים נוספים ללקוחות בווירג'יניה. החברה הזו ערכה ניסויים בשותפות עם רשת בתי המרקחת וולגרינס ופדקס. UPS, שקיבלה את אישור FAA להקים צי אווירי בשנה שעברה, משתמשת ברחפנים שלה להעברת ציוד רפואי לרשת בתי חולים בראלי, צפון קרוליינה.

חברות נוספות, כמו אובר טכנולוג'יז, ערכו גם הן ניסויים מוגבלים במשלוחי רחפנים, אך הן לא קיבלו את רמת האישור שקיבלו אמזון, וויג ו-UPS.

מגזר משלוח הרחפנים הפך לרווי בחברות. גם חברות הזנק וגם חברות ותיקות השקיעו בתחום זה בהתבסס על הערכה שרחפנים מסחריים יכולים להאיץ משלוחים ויהיו כלי חשוב לכמה מגזרים, משירותי בריאות עד מסעדות. ההערכה הזו התחזקה בימי מגיפת הקורונה.

אבל לפני שמשלוחים נרחבים כאלו יקבלו אישור, FAA צריך עדיין להקים רשתות בקרה אוטומטיות חלופיות לתנועה אווירית, כי המערכות הקיימות, שמתבססות על מכ"מים קיימים ופקחים אנושיים, לא יוכלו לעמוד בעומס פעילות הרחפנים הצפויה.