שרת התחבורה לאל על: הודעה על הנפקה בתוך 48 שעות, או לחילופין מכירת החברה / מעבר לכינוס נכסים

השרה רגב קיימה ב-24 השעות האחרונות שורה של דיונים בהם הביעה את מורת רוחה מהדחייה במועד ההנפקה וטענה כי לא ייתכן שפתיחת השמיים של ישראל תעשה על ידי חברות זרות • ועד הטייסים פנה לדירקטוריון: "עיכוב בלתי מוסבר בגיוס ההון"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

אחרי שחלף מועד ההנפקה ויחד עם הצעות המתעניינים ברכישת השליטה בחברת אל על , מעבירה שרת התחבורה מירי רגב מסר לאל על: אם תוך 48 שעות לא תודיעו על מועד להנפקה שיהיה בימים הקרובים, עליכם להתקדם מידית למכירת החברה או לעבור לכינוס נכסים.

השרה קיימה ב-24 השעות האחרונות שורה של דיונים והדברים הללו נאמרו בשיחות סגורות והם הועברו גם כמסר לאל על ולמשרד האוצר. גורמים שהיו מעורבים בדיונים אומרים שרגב טוענת כי "באל על מושכים את הזמן. הם רתמו את משרד התחבורה לעזור להם במסגרת ההתחייבות של הממשלה לכך שאל על לא תקרוס. אבל ההתחייבות הזו איננה תעודת ביטוח. החברה הסתייעה בשרה מול ועדי העובדים שלה וקיבלה רוח גבית אבל נמאס לה. כעת היא הודיעה לאל על שאם תוך 48 שעות לא יפורסם מועד להנפקה שתתרחש בתוך ימים ספורים, היא דורשת שיניחו את המפתחות ויאפשרו לקונים שמעוניינים בחברה לרכוש אותה או שיעברו לכינוס נכסים. ככה זה לא יכול להימשך".

אין הסכמות מול בנק מממן

ההנפקה שיועדה לסוף אוגוסט היא בהיקף של 150 מיליון דולר כחלק ממתווה הסיוע לאל על. לאחר ההנפקה תקבל אל על אישור לערבות מדינה בשיעור 75% להלוואה בהיקף 250 מיליון דולר. בדוחות לרבעון שפרסמה אל על היא ציינה שלא הגיע להסכמות מול בנק מממן ולכן גיוס החוב עשוי להתרחש דרך מכירת אג"ח.

"השרה לא מתכוונת יותר לגלות סובלנות לנושא. היא מנסה להוביל לפתיחת השמיים לעוד מדינות שיסכימו לקלוט תיירים מישראל והשמיים צריכים להיפתח גם על ידי נתיבי התעופה של אל על. לא ייתכן שחברות מחו"ל הן בעיקר אלו שנערכות להרחיב את פתיחת השמיים לעוד מדינות שיקלטו את הישראלים", אמרו גורמים שמקורבים לרגב.

השרה מתכוונת לכנס דיון עם שר האוצר ועם ראש הממשלה ולהעביר להם את המסר לפיו "אל על יכולה להתקיים גם עם גורמים אחרים. לא ייתכן שיש מספר משקיעים שמתעניינים ולא מנהלים מולם שיח הוגן ומנסים למשוך זמן. השרה דורשת לראות הנפקה או הליך מהיר של מכירה וכניסה למשא ומתן. את המסר הזה היא העבירה לאל על ולאוצר".

ועד הטייסים: ההנהלה גוררת רגלים 

בתוך כך ועד טייסי אל על שיגרו לדירקטוריון אל על מסר מטעמם הטוען לגרירת רגליים בכל הנוגע למהלכי הבראה לחברה. "עיכוב בלתי מוסבר בגיוס ההון עלול לנבוע בין היתר משיקולים זרים (במצבה של החברה) לרבות שיקולי בעלת השליטה אשר מובן כי גיוס ההון הנו לצנינים בעיניה הגם שהחברה מחויבת לו להצלתה", כתב הוועד.

הטייסים מאשימים את מקבלי ההחלטות בחברה בגרירת רגליים "בניגוד מוחלט לחובות המוטלות על הדירקטוריון מכוח הדין. "על החברה לנקוט בפעולות הדחופות המתבקשות לצורך גיוס הון מידי לחברה מהמדינה או ממשקיעים חיצוניים וזאת בתיאום עם עובדי החברה ועם מרשנו בפרט", כך לשון המכתב שעליו חתומים באי כוחם של טייסי אל על, עוה"ד חגי אולמן וןשחר גרשון ממשרד יהודה רוה.

"למרות הצורך בחיוני בגיוס ההון, דומה כי לא אצה לחברה הדרך בכל הקשור למהלכים הנדרשים לגיוס ההון. לא ברורה גרירת הרגליים החריגה שבה נוקט דירקטוריון החברה בקשר למהלכי גיוס ההון במיוחד כאשר נראה כי קיימים מתעניינים השוקלים להשתתף בהנפקה מעין זו לכשתתרחש", נכתב בהודעה. לסיכום מזכירים טייסי אל על לחברה כי "עיכוב בגיוס ההון ממניעים זרים חושף את הדירקטוריון לאחריות מלאה לתוצאות כישלונה של החברה וחדלות פרעונה".