השמיים נפתחים, אבל מתי יגובש מתווה לתיירות נכנסת?

"עד סוף החודש יהיה מתווה לכניסת תיירים בקפסולות ממדינות ירוקות", כך אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, בוועדה לביקורת המדינה לפני כשבועיים • סוף אוגוסט כבר חלף ומתווה - אין

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל
נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

"עד סוף החודש יהיה מתווה לכניסת תיירים בקפסולות ממדינות ירוקות", כך אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, בוועדה לביקורת המדינה לפני כשבועיים.

סוף אוגוסט כבר חלף ומתווה - אין. במשרד הבריאות אישרו לפניית "גלובס" כי "המתווה לתיירות נכנסת טרם אושר". בינתיים, בלשכת מארגני תיירות נכנסת הייאוש גובר. "התיירים צריכים לפחד מאתנו יותר מאשר אנחנו מהם. אנחנו עסוקים בלדאוג שיקבלו אותנו במדינות ירוקות אבל מדוע אנחנו לא עושים את מה שנמצא באחריותנו וזה לקבוע מדיניות ברורה של הכנסת תיירים?", אומר יוסי פתאל מנכ"ל הלשכה שבחודשים האחרונים מנסה לגרום לשינוי גישה בקרב מקבלי ההחלטות באמצעות מתווה קפסולות לתיירות נכנסת. "התחילו בגישה של לא להכול, אסרו כניסת אזרחים מכל המדינות ואמרו שאז נראה מה יהיה. עוד אפשר להציל את הרבעון האחרון של השנה אם תתקבל החלטה במהרה".

"ככה זה עובד באירופה ובארה"ב"

מתווה התיירות הנכנסת לתיירים שכניסתם נאסרה מאמצע מרץ מגדיר כניסת תיירים בקבוצות ממדינות ירוקות "שמהווים סיכון נמוך יותר מכל ישראלי שמסתובב כיום ברחוב", אומר פתאל. מדובר במתווה "קפסולה" שכולל רישום מקדים ופרטי כל אחד מהתיירים, מעבר במסלול נפרד בשדה התעופה, התקנת אפליקציה למעקב אחר מיקום התייר לאורך כל השהות. בבית המלון הקבוצה תבצע את הליך הקליטה והעזיבה ואף תאכל בנפרד, כך גם בביקור באתרים שידחחו על כל ביקור. קפסולה תכיל עד 30 איש (2/3 מקיבולת של אוטובוס).

לדבריו, "זו הדרך לטייל כיום וככה זה עובד באירופה או בארה"ב. ברוב המדינות יש דרישה להתקין אפליקציות מעקב. זה כמו אזיק אלקטרוני אבל החשיבות היא לקטוע שרשראות הדבקה. מדברים היום על הרצון לנסוע לאומן וזו דוגמה שממחישה את המוטיבציות של אנשים שמונעים ממניעי דת ואמונה שפחות מוטרדים מהנושא הבריאותי אבל הם רוצים לדעת שמטפלים בהם כמו שצריך".

קבוצות שמחכות לאור ירוק

ב-2019 ביקרו בישראל 4.55 מיליון תיירים, כ-2 מיליון מתוכם הגיעו במסגרת המאורגנות, רובם בטיולי דת. 25% מהם מארה"ב. "יש קבוצות שמחכות לאור ירוק. לוקח 3-4 חודשים לארגן ביקור. אם רוצים להחיות ערים שגוועות בלי תיירים כמו טבריה או נצרת, מתווה חייב להיות מאושר היום. בינתיים המערכות מתנוונות וגם הקשרים עם חו"ל. להבדיל מהתיירות הכללית שיכולה למצוא אלטרנטיבה למדינות אחרות כשישראל סגורה, לתיירות הדת אין אלטרנטיבה. נוכל להביא 150 אלף איש ברבעון האחרון של השנה, כ-25% מהכמות של השנה שעברה".

אולי ה'לא' הגורף שדיברת עליו הוא כדי למנוע אי נעימות מול ארה"ב שתהיה מדינה שלא תורשה ממנה כניסה לישראל. 
"ארה"ב זו לא בעיה משום שכל העולם אומר לה לא כמו שאומרים לישראל. כל מדינה מחליטה מהי מדינה ירוקה ורק ישראל נעלבת שלא רוצים לקבל אותה. לפי מצב התחלואה כיום להגיד לישראלי שגר בעיר אדומה שהוא חופשי לזוז במדינה ולהגיד לתייר ממדינה ירוקה שהוא מפחיד אותנו, זה חסר כל הגיון".