שוק קרנות הנאמנות ממשיך להתאושש ממהלומת הקורונה: גדל בכ-12 מיליארד שקל באוגוסט

בשמונת החודשים הראשונים של השנה פדה שוק הקרנות סכום מצרפי של 30.7 מיליארד שקל • לצד זאת, השוק עדיין מציג תשואה כוללת שלילית מתחילת השנה, שהניבה לקרנות הפסד מצרפי לא זניח

ליאור כשריאן ושי ירון  / צילום: איל יצהר, שלומי יוסף
ליאור כשריאן ושי ירון / צילום: איל יצהר, שלומי יוסף

שוק קרנות הנאמנות הסתכם בסוף אוגוסט 2020 בכ-311.3 מיליארד שקל - ירידה של 11.6% ביחס להיקף הנכסים שנוהל בשוק בסוף 2019. במונחים שקליים, מדובר בקיטון של כ-כ-41 מיליארד שקל, שרובם ככולם ירדו בשיא משבר הקורונה, אי-שם בפברואר ובמרץ השנה.

עם זאת, באוגוסט נרשמה מגמה חיובית באפיקי החיסכון השונים, ובכלל זה גם בקרנות הנאמנות, שגדלו בכ-11.6 מיליארד שקל ביחס להיקפן בסוף יולי. מתוך הסכום הזה, כ-3.6 מיליארד שקל מהגידול החודשי כאמור נזקף לגיוסים של כספי חיסכון שהוזרמו לקרנות הנאמנות השונות - כך שסכום של כ-8 מיליארד שקל נזקף לרווחי השקעה בקרנות.

עם זאת, ולמרות הגיוסים הערים גם באוגוסט, מתחילת השנה עדיין מדובר בשוק קרנות נאמנות פודה. כך, בשני שלישים מהשנה הנוכחית פדה שוק קרנות הנאמנות סכום מצרפי של כ-30.7 מיליארד שקל, כשלצד זאת, הוא עדיין מציג תשואה כוללת שלילית שהניבה לקרנות הפסד מצרפי לא זניח.

עם זאת, מבחינת החוסכים עצמם לא ניתן למדוד את התשואה, וזאת בשל השונות האדירה בין הקרנות ובין מועדי ההשקעה שביצעו שלל המשקיעים.

מגמת גיוסים מאפריל ועד לסוף אוגוסט

כך או כך, עיקר הפדיונות בקרנות הנאמנות נרשמו בין אמצע פברואר לסוף מרץ השנה, כשבשל משבר הקורונה נפדו אז מהקרנות בתוך פחות מחודש כ-45 מיליארד שקל.

למעשה, מאז אפריל ועד לסוף אוגוסט דווקא נרשמת מגמה ברורה של גיוסים בשוק כולו, שהסתכמו בגיוסים חיוביים של 13.3 מיליארד שקל בתקופה זו. בהקשר זה נציין כי בחודש יוני היו פדיונות מצרפיים קלים, בהיקף של כ-562 מיליון שקל.

עיקר הגיוסים באוגוסט הגיעו מהקרנות הפסיביות, שעוקבות אחר מדדים - קרנות עוקבות וקרנות סל - ששתיהן יחד גייסו כ-3 מיליארד שקל. במקביל, הקרנות המסורתיות גייסו בחודש החולף כ-1.3 מיליארד שקל, כשרק הקרנות הכספיות פדו קצת יותר מ-400 מיליון שקל.

מתחילת השנה התמונה של הגיוסים לפי סוג קרן קצת שונים, כשהקרנות המחקות גייסו 2.9 מיליארד שקל, בעוד שקרנות הסל, שבעבר היו תעודות הסל, פדו 4.3 מיליארד שקל. כמו כן, בשמונת החודשים הראשונים של השנה פדו הקרנות הכספיות כ-4.3 מיליארד שקל, כשהקרנות המסורתיות ממש נפגעו מהמשבר, שסחף את שוקי ההון מטה בשיאו. כך, הקרנות המסורתיות, שנועדו להכות את מדדי השוק, פדו מתחילת 2020 ועד לסוף אוגוסט סכום מצטבר של כ-25.3 מיליארד שקל.

קרנות הנאמנות  הגיוסים והפדיונות בשוק באוגוסט במיליוני שקלים
 קרנות הנאמנות הגיוסים והפדיונות בשוק באוגוסט במיליוני שקלים

המגייס הגדול באוגוסט: מגדל שוקי הון

בבחינת הגופים המגייסים בהסתכלות על חודש אוגוסט בלבד, עולה כי קרנות הנאמנות של מגדל שוקי הון היו המגייס הגדול בשוק, עם גיוסים של כמעט 1.2 מיליארד שקל בחודש אחד. מבחינת מגדל שוקי הון קרנות נאמנות, המנוהל על ידי ליאור כשריאן, מדובר בהובלה בגיוסים כבר חמישה חודשים ברציפות, עם גיוס מצטבר של יותר מ-5 מיליארד שקל - דבר שסייע לחברה להיות הראשונה שעוברת השנה לגיוס חיובי מתחילת השנה.

אגב, מגדל שוקי הון אינה חברת ניהול קרנות נאמנות היחידה שמציגה גיוסים מתחילת השנה, כשלצדה אלטשולר שחם קרנות נאמנות. עיקר הגיוסים של מגדל שוקי הון נעשה בקרנות פסיביות, שם היא מראה יצירתיות רבה. בבחינת טבלת הגיוסים רק בקרנות המסורתיות בחודש אוגוסט, עולה כי הגוף המצטיין והמוביל הוא אלטשולר שחם קרנות נאמנות, המנוהל על ידי שי ירון, שגייס באוגוסט 587 מיליון שקל לקרנות המסורתיות שלו.

עוד בולטים לחיוב בצמרת המגייסים בקרנות המסורתיות - מיטב דש, שבניהול רפי ניב, וקסם שבשליטת אקסלנס, המנוהל על ידי אבנר חדד.

ילין לפידות וסיגמא עם פדיונות בולטים באוגוסט

מול המגייסים ישנם הפודים - תשעה מהם, ליתר דיוק. בין הפודים נציין את ילין לפידות ואת סיגמא, שפדו סכום תלת-ספרתי של מיליוני שקלים כל אחד, ולצדם שלושה גופים שפודים לכאורה בקטן - אבל זה אחרי שהם הצטמקו ממש, והם מנהלים כיום פחות ממיליארד שקל כל אחד. מדובר באילים, בתמיר פישמן ובמודלים - שמנהל כיום רק 90 מיליון שקל בקרנות שלו.

מתחילת השנה מגדל שוקי הון בולט כגוף המנהל היחיד שעבר לגיוסים חיוביים, וזה קרה עוד בחודש שעבר. נכון לסוף אוגוסט, מגדל שוקי הון גייס 1.4 מיליארד שקל, שמתוכם 1.8 מיליארד שקל בקרנות מחקות ועוד 1.2 מיליארד שקל בקרנות סל, כשמנגד הקרנות המסורתיות לא חמקו מהגורל שאפיין את כל השוק, עם פדיונות מצרפיים של כ-1.3 מיליארד שקל מתחילת שנה.

כאמור, לצד מגדל שוקי הון ניצבת אלטשולר שחם קרנות נאמנות, שגייסה מתחילת השנה 404 מיליון שקל, הודות לגיוסים של 993 מיליון שקל בקרנות המסורתיות. מבחינת אלטשולר שחם מדובר בהצלחה בשוק מקביל לזה שהיא מובילה בו את השוק כולו - שוק קופות הגמל וקרנות ההשתלמות.

למעשה, אלטשולר שחם קרנות נאמנות היא חברת הניהול היחידה שגייסה מתחילת שנה בקרנות המסורתיות, כשרק קסם מצליחה להציג תוצאות שמתקרבות אליה, עם פדיונות של 57 מיליון שקל בלבד בקרנות המסורתיות שלה.

מנגד, הגוף הכי פודה במונחים שקליים מתחילת שנה הוא פסגות, שגם פדה הכי הרבה במונחים שקליים בקרנות המסורתיות. עם זאת, באופן יחסי, ובהתעלם מהגופים הקטנטנים שכבר פדו כספים רבים, ולא נותרו להם הרבה כספים שכבר יכולים לצאת, הרי שפורסט, אי.בי.אי ואנליסט פדו מתחילת השנה בשיעור גדול יותר מאשר פסגות.