זהבית כהן | ניתוח

הרשת מוזלת, ההנפקה לא: תג המחיר של מקס סטוק עשוי להניב לקרן של זהבית כהן תשואה של כמעט פי 5

בעלי המניות ברשת המוצרים המוזלים לבית מבקשים למכור כרבע ממניות החברה לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל, לעומת שווי של 300 מיליון שקל בזמן הרכישה ב-2017 • הרשת מציגה רווח נקי של 33 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2020, שבה נהנתה מעלייה במכירות מוצרי מיגון • הרווח המצטבר בשלוש וחצי שנים - 185 מיליון שקל

מקס סטוק, פתח תקווה / צילום: בר אל, גלובס
מקס סטוק, פתח תקווה / צילום: בר אל, גלובס

הנפקת המניות הראשונית (IPO) של רשת המוצרים המוזלים מקס סטוק מתקרבת לבורסה, עם פרסום טיוטת תשקיף ראשונה, החושפת כי בכוונת בעליה, קרן אייפקס, אורי מקס ואבן צ'ארלס ניומן, לבצע את ההנפקה באמצעות הצעת מכר מהחזקותיהם, ולשלשל לכיסיהם סכום מוערך של כ-340-415 מיליון שקל. בעלי המניות מתכננים למכור כ-26.5% מההון, כך שלאחר ההנפקה אייפקס תחזיק בכ-37.5%, אורי מקס בכ-18% ומשפחת נוימן בכ-18%.

ככל הידוע, מקס סטוק מבקשת לבצע את ההנפקה לפי שווי חברה נאה של כ-1.4 מיליארד שקל, הגבוה פי חמישה לערך מהשווי לפיו רכשה אייפקס את השליטה ברשת בשנת 2017, אז השקיעה כ-170 מיליון שקל תמורת כ-55% ממניות מקס סטוק, ששיקפו לרשת שווי של כ-300 מיליון שקל.

תוצאות מקס סטוק
 תוצאות מקס סטוק

את השליטה במקס סטוק מחזיקה אייפקס באמצעות קרן AMI שמובילה זהבית כהן המשקיעה בחברות בינוניות בגודלן בישראל. במידה והנפקתה של מקס סטוק תצא לפועל כמתוכנן, תהיה זו ככל הידוע הצלחה משמעותית ראשונה של אותה קרן, אחרי שב-2015 גייסה כחצי מיליארד דולר מגופים מוסדיים מישראל וגם מהעולם.

בקיץ 2018 נכשלה אייפקס בניסיונה להנפיק את קבוצת האינטרנט זאפ, לפי שווי חברה מפולפל של כ-650-700 מיליון שקל - גבוה ביותר מפי שלוש מהשווי שבו רכשה את החברה, שעל בסיסו ביקשה למכור מניות קיימות לציבור תמורת כ-200 מיליון שקל, אולם קיבלה "כתף קרה" משוק ההון וגנזה את המהלך.

את הנפקת מקס סטוק צפוי להוביל בנק ההשקעות הזר ג'פריס, כך שעיקר הסחורה שתימכר בה צפויה להימכר למשקיעים זרים (בדומה להנפקת הבורסה אשתקד), בעוד לידר הנפקות תוביל את החלק הישראלי של המהלך יחד לאומי פרטנרס והיא תתבצע בדרך של הצעה לא אחידה (Book Building), ההולכת וצוברת פופולריות בבורסה המקומית בתקופה האחרונה.

מקס (43), מייסד החברה, ונוימן (42), שהצטרף ב-2014, משמשים כמנכ"לים משותפים של מקס סטוק, יו"רית הרשת היא זהבית כהן (57) ובסך הכול מעסיקה מקס סטוק כ-1,850 עובדים. בשנתיים הקודמות (2018-2019) נהנה אורי מקס מתגמולים בהיקף שנתי של כ-3-3.5 מיליון שקל כדמי ניהול ומענקים, בעוד עלות התגמולים עבור שירותי הניהול שהעניקה אייפקס לחברה עמדו על 2 מיליון שקל בשנה . נוסף לתגמולים כמנכ"ל, אורי מקס ובני משפחתו גם משכירים לרשת 6 מהחנויות שלה .

קפיצה של 34% בהכנסות במחצית הראשונה של 2020

מקס סטוק, שנוסדה בסוף שנת 2004, עוסקת במסחר קמעונאי באמצעות הפעלת רשת חנויות דיסקאונט למגוון רחב של מוצרים לבית, תחת השמות "Max - כאן קונים בכיף" ו-"Max 20", ובסך הכול מפעילה כ-50 סניפים ברחבי הארץ באמצעות חברות בת וזכיינים.

טיוטת התשקיף חושפת את תוצאותיה הכספיות של החברה, המראות כי את המחצית הראשונה של השנה סיכמה מקס סטוק עם קפיצה של 34% בהכנסותיה שהגיעו ל-472 מיליון שקל, לצד שיפור של 8% ברווח הנקי, שהסתכם בכ-33 מיליון שקל.

בדרך לשורת הרווח מציגה מקס סטוק עלייה חדה בהוצאות המימון, בעיקר בהשפעת כניסתה לפעילות בתחום מוצרי המיגון בעקבות התפשטות וירוס הקורונה, וגם בגין עלייה באשראי בנקאי.

אף שמקס סטוק מדווחת על פגיעה בפעילות בעקבות התפשטות הקורונה, בהשפעת סגירת רשת החנויות שלה מסוף מרץ (26.3) ועד אמצע אפריל (18.4), היא הצליחה להתגבר עליה בזכות עלייה במכירות מוצרי מיגון, אותם התחילה לייבא בעקבות הקורונה, ואשר בניטרולם מכירותיה למחצית השנה הראשונה רשמו ירידה מינורית, לפי החברה.

מוצרי המיגון שהחלה להציע מקס סטוק בעקבות התפשטות הקורונה כוללים מסיכות חד-פעמיות, סרבלים, מדחומים ללא מגע ועוד, והלקוחות לאותם מוצרים הגיעו מהשוק המוסדי, דוגמת משרדי ממשלה ובתי חולים.

את שנת 2019 סיכמה מקס סטוק עם קפיצה של 20% בהכנסותיה, שהגיעו ל-742 מיליון שקל, בזכות צמיחת הרשת עם פתיחת סניפים חדשים, וכן הגדלת מכירות בסניפים קיימים, והציגה שיפור בשיעור דומה ברווח הנקי, שהגיע ל-59 מיליון שקל .

עוד מציגה מקס סטוק בדוחותיה מזומנים ופיקדונות לזמן קצר בהיקף של כ-122 מיליון שקל והון עצמי של כ-135 מיליון שקל, זאת בעוד התחייבויותיה השוטפות מסתכמות ב-211 מיליון שקל וההתחייבויות לטווח ארוך עומדות על כ-362 מיליון שקל.

בשנתיים האחרונות (2018-2019) חילקה מקס סטוק לבעליה דיבידנדים בהיקף מצרפי של 75 מיליון שקל, ובשלב הנוכחי אין לחברה מדיניות לגבי חלוקת דיבידנדים ויש לה רווחים ראויים לחלוקה של כ-103 מיליון שקל. מדוחות החברה עולה כי מאז 2017 היא דיווחה על רווח מצטבר של 185 מיליון שקל בשלוש וחצי שנים.

רוב ההכנסות מגיעות מהחנויות הגדולות

מקס סטוק מציעה מגוון רב של מוצרים מקטגוריות שונות, בראשן מוצרי עולם הבית (כ-29% מההכנסות), צעצועים ומוצרי פעוטות (14%), כלים חד-פעמיים ומוצרי מסיבות (10%), ציוד משרדי ולבית ספר (6% מההכנסות). נוסף לאלה, לחברה מוצרים מקטגוריות רבות נוספות ובהן אביזרי ספורט, הלבשה, מתנות, מוצרים לבעלי חיים, מוצרי גינון, כלי עבודה, מוצרים לרכב, אביזרי סלולר, מוצרי ים, מוצרי חורף, ועוד .

הרוב המוחלט של הכנסות הרשת (יותר מ-90%) מקורן בחנויות גדולות, הפועלות תחת השם "Max - כאן קונים בכיף", הכוללות 35 סניפים, 8 מהם מופעלים באמצעות זכיינים ופועלות בדרך כלל באזורי מסחר, בשטח חנות ממוצע של כ-1,800 מ"ר.

נוסף לחנויות הגדולות, למקס סטוק 15 חנויות קטנות בשטח ממוצע של כ-200 מ"ר, תחת השם "Max 20", ואלה "פועלות לרוב במרכזי הערים" ומציעות מוצרים "עם מבחר המותאם לקהל הלקוחות באזור של החנות הרלוונטית, ובמחיר שלא עולה על 20 שקל למוצר". רק אחת מחנויות אלה נמצאות בבעלות הרשת והיתר פועלות באמצעות זכיינים.

במקס סטוק מציינים כי אסטרטגיית הפעילות היא "להמשיך ולהתמקד בחנויות גדולות, המופעלות על-ידי חברות בנות ולא על-ידי זכיינים". כחלק מתוכניות הצמיחה שלה מקס סטוק מתכננת פתיחת סניף חדש בכרמיאל עד סוף השנה, ופתיחת ארבעה סניפים חדשים במחצית הראשונה של השנה הבאה, שניים מהם צפויים להחליף סניפים קיימים.

כמחצית ממוצריה של מקס סטוק נרכשים ישירות מספקים בחו"ל, מרביתם מהמזרח הרחוק, ועד כ-20% מרכישותיה נעשות מספק אחד בסין, המרכז עבורה את רכישותיה מספקים שונים ברחבי המדינה, ואשר איתו עובדת הרשת כבר יותר מ-10 שנים.

מקס סטוק מציינים בעניין, כי "ספקי הרשת בסין חזרו לפעילות כמעט מלאה, והתפרצות הנגיף כפי שהייתה בסין אינה משפיעה מהותית על המשך הפעילות מול הספקים. בכלל כך, אין שינוי מהותי בתמהיל המוצרים שמייבאת החברה או במחיריהם".

עוד מוסיפים שם, כי בחודשים האחרונים, בעקבות התפרצות הקורונה, "הגדילה החברה את היקפי הרכישות מספקים נוספים מחוץ למזרח הרחוק".

במקס סטוק מציינים, כי הרשת "היא ייחודית בשוק הישראלי" ומעריכים, כי "הביקוש היציב לרכישה בחנויות הרשת נובע, בעיקר, מהמומחיות של הנהלת הקבוצה בזיהוי מגמות צרכניות חדשות" וכן מחוויית קנייה, מיתאם גבוה בין מחיר לתמורה, הקפדה על התאמת מלאי והתאמה לשינויים באופנה ורצון הלקוחות.

במקס סטוק מציינים, כי תחום הפעילות מתאפיין בתחרות גבוהה, עם הקמת רשתות נוספות בעלי מאפיינים דומים בפריסה ארצית, הן מקומיות דוגמת "זול סטוק", "הסטוק" ו"דן דיל", והן בינלאומיות דוגמת Daiso ו-Miniso, וזאת נוסף לעלייה מתמדת בשיעור הרכישות מאתרי אינטרנט, גם מקומיים דוגמת סטוק אונליין וגם בינלאומיים דוגמת עליאקספרס, איביי ואמזון.

מקס סטוק 

תחום פעילות: הפעלת רשת חנויות דיסקאונט למגוון רחב של מוצרים לבית

מספר סניפים: כ-50

שנת הקמה: 2004

בעלים: קרן אייפקס, אורי מקס, אבן צ'ארלס ניומן

מספר עובדים: 1,844

מנכ"לים משותפים: אורי מקס ואבן צ'ארלס ניומן

יו"רית: זהבית כהן