תוכנית החלוקה של ליצמן: סבסוד בפריפריה, מרבה במחיר בת"א

מועצת מקרקעי ישראל צפויה לדון בישיבתה הקרובה בתוכנית הדיור החדשה של הממשלה, אותה מקדם משרד הבינוי והשיכון • לפי התוכנית המדינה תחולק לשלושה אזורים בהם יקודמו שיטות שיווק שונות בדגש על הטבות לפריפריה ומרבה במחיר באזורי היוקרה • התוכנית תוכל לצאת לפועל רק לאחר אישור תקציב המדינה

יעקב ליצמן נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יעקב ליצמן נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

משרד הבינוי והשיכון מפרסם את תוכנית הדיור החדשה של ישראל שאותה הוא מתכוון לאשר בישיבתה הקרובה של מועצת מקרקעי ישראל. לפי עיקרי ההצעה המדינה תחולק לשלושה אזורים שבכל אחד מהם יהיו שיטות שיווק מקרקעין שונות. בעת עריכת מכרזי מקרקעין. בפריפריה יינתנו סבסודים, או "דיור במחיר מופחת", לפי לשון התוכנית. באזורים האלה אף תימשך שיטת ההגרלות. שני אזורים אחרים הם "אזורי ביקוש" ו"אזורי יוקרה".

בפריפריה שיטת שיווק הקרקעות תאפשר תחרות על גובה תשלום הוצאות הפיתוח, לאחר מתן סבסוד מהמדינה. זאת כאשר מחירי הקרקע קבועים והמחיר למ"ר קבוע. לדוגמא מציינים במשרד ערים כמו אשקלון, בית שאן, טבריה, מגדל העמק, נתיבות, אופקים, דימונה, צפת, קרית שמונה, שדרות ועוד.

במה שמכונה בתוכנית החדשה "אזורי ביקוש", יקודמו מספר שיטות שיווק. הראשונה היא תחרות על מחיר הקרקע הגבוה ביותר, כאשר המחיר למטר בנוי והוצאות הפיתוח קבועים. השנייה היא תחרות על מחיר למטר בנוי נמוך ביותר, כאשר קיים מחיר מקסימום ומחיר מינימום והוצאות הפיתוח ומחיר הקרקע קבועים. במשרד ציינו מספר ערים לדוגמה שכלולות ב"אזורי ביקוש": מודיעין, רחובות, יבנה, גדרה, ראשון לציון, נתניה, אשדוד, חדרה, באר יעקב, ועוד.

לפי ההצעה, "שיווק במסלול דיור במחיר מופחת", כך נכתב בהצעת המתווה החדש "יבוצע בקרקעות בהם המחיר למ"ר לא עולה על 22 אלף שקלים חדשים, לא כולל מע"מ", נכתב. במילים אחרות, רף המחיר של 22 אלף שקל למ"ר נקבע לקו שמעליו אזור מסוים נחשב ל"יוקרה", ובו יתקיים שיווק "חופשי", וזאת כפי שהיה נהוג ברוב מכרזי המקרקעין של המדינה עד לאמצע העשור הקודם. כאן הכוונה היא שהמרבה במחיר זוכה בקרקע.

"אזורי יוקרה- בערים בהן מחיר למ"ר בנוי הינו גבוה, תשווק הקרקע במכרז פומבי לכל המרבה במחיר לדוגמא בערים: הרצליה, תל אביב, רמת השרון ועוד", נכתב בהודעת המשרד. כן נכתב בהודעה כי, "אישורה של התוכנית במועצה תאפשר התחלת שיווק מכרזים לדיור במחיר מופחת באזורי הביקוש ומכרזים פומביים באזורי היוקרה. עם קבלת מקור תקציבי יחלו השיווקיים באזורי הפריפריה". 

יצוין כי תוכנית המדינה לסבסוד הקרקעות בפרירפיה מצריכה מקורות תקציביים שכרגע לא קיימים במשרד הבינוי והשיכון, וכי אלה מתבססים על תקציב המדינה. דהיינו, רק לאחר אישור תקציב המדינה השיווקים של קרקעות אלה, במתכונת אותה מבקש השר ליצמן להעביר, יוכלו להתקיים.

התוכנית שלנו לפתרון לדיור לזוגות צעירים וחיזוק הפריפריה מוגשת למועצת מינהל מקרקעי ישראל בימים אלה. מדובר בצעד משמעותי לקראת יישומה בשטח. התוכנית תסייע לאזרחים רבים במתן סיוע בדיור בייחוד בתקופה זו ותביא תנופה חזקה בערי הפריפריה, בנגב ובגליל", מסר שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן.

מנכ"ל משרדו, יאיר פינס הוסיף כי, "הבאת התוכנית לאישור דווקא בעת הזו של הקפאה תקציבית קריטית להאצת ענף הבנייה וככזו לצמיחת המשק כולו."

מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שומרון, מסר כי "מיד לאחר אישור התוכנית החדשה, רשות מקרקעי ישראל תפעל בהתאם לעקרונותיה, מתוך מטרה להעלות את קצב השיווקים, שנפגע בשנה האחרונה, בין היתר לאור רצף מערכות בחירות. התוכנית החדשה מבטיחה את המשך שיווקי קרקעות למגורים בישראל באופן שיגדיל את ההיצע ויאפשר רכישת דירה במחיר ראוי".