פרופ' רוני גמזו: "ללא שינוי ניכר בהיקפי התחלואה בערים האדומות - לא נוכל להימנע מסגר מלא"

גמזו ביקר בביתר עלית המוגדרת כעיר אדומה וביקש הרשויות ומהציבור בעיר לשתף פעולה עם ההנחיות החדשות • לדבריו אם באזורים שבהם יש כרגע התפרצות של קורונה לא ימלאו אחר ההוראות, המצב עלול להידרדר בקרוב לסגר מלא

פרוייקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו ביקר הבוקר (ד') בעיר האדומה ביתר עילית וקרא לשיתוף פעולה ציבורי עם ההנחיות החדשות. "אנחנו עומדים כעת על 14% בדיקות חיוביות בעיר והאחריות למצב נמצאת מעתה בידיים שלכם. אנחנו זקוקים להתגייסות מלאה של העירייה והעומד בראשה ואני בטוח שהתושבים יצייתו לכל הוראה והנחיה. חזרה מהירה לשגרה תלויה אך ורק בכם - הקפדה יתרה על ההנחיות תשמור עליכם ועל המשפחות שלכם".

ביתר עילית היא יישוב אדום החווה בימים אלו התפרצות של קורונה, כשמזה כשבועיים קיים בו גידול במקרים החדשים ובעיקר בבדיקות החיוביות שמצביע על מקרים חבויים והעדר גילוי חולים.

בתוכנית 'מגן ישראל, בראשה עומד גמזו, טוענים שההתפרצות קשורה ככל הנראה לפתיחת שנת הלימודים ב-א' באלול, והשינויים בהתקהלויות בתקופת בין הזמנים. פרופ' גמזו תיאר את הקושי בבתי החולים ואת הכמות היומית של 13 נפטרים ביום. הדרך לטפל בכך לדבריו היא באמצעות בדיקות רבות וניהול נכון, וכן הגבלת יציאה וכניסה ליישוב, וסגירת מערכת החינוך והישיבות.

ממונה הקורונה ביקר בחריפות את האכיפה הרופפת בעיר ואמר כי "לצערנו, אנחנו עדים להפרה שיטתית של ההנחיות. מדי ערב מתקיימים בעיר אירועים שמפרים את כלל הנהלים וגם אתמול, בניגוד להנחייתנו, נפתחו מוסדות החינוך בעיר. אני מבין את מורכבות המצב, אך קובע כעת באופן חד משמעי - ללא הגברת האכיפה ועידוד בדיקות, נידרש לקבל החלטות מורכבות שעלולות להסתכם גם בסגר מלא".

ביקר את הודעת הרב קניבסקי

גמזו ביקר את הודעתו של הרב קניבסקי, שהורה היום לישיבות חרדיות להפסיק לערוך בדיקות קורונה מפני שהן "באות על חשבון לימוד תורה". זאת, ברקע הידבקות של כ-100 תלמידי ישיבה בכרמיאל, למרות מתווה הקפסולות. לפי גמזו, "ההודעה של הרב קנייבסקי מסכנת את הציבור החרדי בהמשך ההידבקות".

עוד הוסיף גמזו כי "הסירוב העקבי לשיתוף פעולה מצד חלק מהערים האדומות עלול לגרור התפרצות תחלואה קשה ביותר. כיום 28% מהתחלואה הכללית היא בחברה הערבית כשהחברה החרדית מהווה 22% מסך התחלואה בישראל. עלייה משמעותית בהיקפי התחלואה תדרוש מאיתנו לנקוט בצעדים חריפים גם ברמה הארצית. ללא מגמת שינוי ניכרת עד לתאריך שהוגדר, ה-10.9, נידרש לגבש הנחיות חדשות ורחבות יותר, שיפגעו בצורה משמעותית בשגרת החיים גם מחוץ לערים האדומות".

ברחבי הארץ, גל התחלואה מסרב לדעוך. לפי משרד הבריאות, אמש אותרו בישראל 2183 חולים חדשים (כ-8% מתוך כ-27 אלף בדיקות התגלו כחיוביות), ובסך הכל ישנם בישראל כ-22 אלף חולים פעילים. מתוכם, 423 מאושפזים במצב קשה, ו-114 מונשמים. 963 בני אדם נפטרו בישראל כתוצאה מקורונה מאז פרוץ המגפה, ואילו 96,662 החלימו.