הכירו את חברת הקנאביס שכמעט התפרקה והיום עוזרת לילדים עם אוטיזם ואפילפסיה

אחרי התרסקות תוכניות הכניסה לבורסה, הפריצה לחוות הגידול והתפטרות ההנהלה באה גם נקודת האור – גיוס של 15 מיליון דולר ממשקיע חדש עם כיסים עמוקים • קובי מולכו ושחר בר דוד, מחברת בטר קנאביס, מקווה שהימים הטובים יותר התחילו

קובי מולכו ושחר בר דוד, חברת בטר קנאביס / צילום: אייל פישר, גלובס
קובי מולכו ושחר בר דוד, חברת בטר קנאביס / צילום: אייל פישר, גלובס

רק שתי חברות מבין שמונה המגדלות החלוצות של תעשיית הקנאביס הרפואי הישראלית, עדיין לא הגיעו לבורסה במישירין או בעקיפין - טבע אדיר ובטר. טבע אדיר לא ממש פעלה בכיוון, אך בטר, אחת החברות המוערכות בקרב המטופלים והמובילות בשוק הישראלי בתקופה לפני רפורמת הקנאביס של 2019, הייתה מאוד קרובה לכך.

בסופו של דבר העסקה לא יצאה לפועל משום שהשלד המיועד, וויטסמוק, לא הצליח לגייס את ההון הדרוש והצדדים לא הגיעו לפשרה, ואז לרגע נראה היה שהחברה מתפרקת.

הנהלתה - המנכ"ל פינו צרויה והיו"ר דני נווה - עזבה את החברה, במקביל אירעה פריצה בחווה וקנאביס בשווי של מיליוני שקלים נגנב. כמה חודשים לאחר מכן, מייסד החברה יוחאי גילד - שהיום אינו חלק מן החברה, אך במשך שנים רבות היה הרוח החיה מאחוריה ואמו, פרופ' גליה גולן גילד, היא עדיין בעלת מניות גדולה בחברה - נעצר בתאילנד בגין החזקה של סמים מסוגים שונים (לא רק קנאביס) וניסיון לשחד את השוטרים שעצרו אותו. ככל הידוע, גילד כבר השתחרר מהכלא בתאילנד וכרגע הפרשה נגמרה, אבל עבור בטר, זו הייתה עוד מכה תדמיתית לא נעימה.

אבל קרו גם דברים טובים בתקופה הזו. העיקרי שבהם הוא גיוס של 15 מיליון דולר מהמשקיע התאילנדי נארין ניאוטיאנון, תמורת 32% מהחברה. סכום זה צפוי לאפשר לחברה להתניע תוכניות שהקפיאה בשל היעדר תקציב, כמו עריכת ניסויים קליניים מקיפים במוצרים שלה לאפילפסיה ולאוטיזם והרחבת פעילותה באוסטרליה.

מנכ"ל החברה היום הוא יעקב (קובי) מולכו, מראשוני המשקיעים ועד לאחרונה מנהל הפרויקטים והפעילות הגלובלית של החברה, שלקח על עצמו את התפקיד אחרי עזיבתם של צרויה ונווה. הוא מספר על הימים הראשונים של החברה, ועל הכיוון אליו היא הולכת היום, אחרי הסערה.

לדבריו, "פגשתי את יוחאי גילד דרך חברים בתל אביב ב-2008, כשהוא רק התחיל לשווק קנאביס. הוא עשה את זה מהדירה שלו ברחוב נחמני, דירה של 70 מ"ר. ככה נראתה תעשיית הקנאביס באותו הזמן.

"אני בדיוק חזרתי מעבודה בקריבים. במקור אני מנהל פרויקטים של עבודות תשתית לווילות - בניתי כמה מהוילות הכי יקרות בארץ. את יוחאי פגשתי דרך חברים, ובגלל שבאתי מהקריבים, מג'מייקה, קנאביס לא הרתיע אותי.

"גם בארה"ב החלה באותה התקופה היפתחות לקנאביס רפואי, אבל באופן שונה מאוד ממה שהתחיל להתהוות בארץ. בארה"ב המטופל קיבל רישיון עקרוני לקנאביס ואחר כך קנה את החומר ממגדלים לא חוקיים. בארץ החברות פעלו באופן חוקי, והחל כבר אז ליווי רפואי למטופלים ולחברות עצמן, ואיסוף של הרבה מידע על הטיפול ועל התוצאה. אנחנו היינו חברת הקנאביס השנייה שקמה בישראל, אחרי 'תיקון עולם', ואף שקמנו ממסורת של סטלנים, מתחילת הדרך ליווה אותנו רופא מומחה.

"איסוף המידע נתן למגדלים את היכולת לטפח זנים ספציפיים שהתאימו למטופלים מסוימים. לנו יש זנים שאנחנו מטפחים כבר עשור והם יציבים והשפעתם ידועה והם ייחודיים לנו".

החומרים הפעילים בצמח והשפעתם על חולים

בטר משתפת פעולה עם מעבדתו של פרופ' דדי מאירי מהטכניון, אשר משתמש במידע משמונה חברות הקנאביס החלוצות, כדי לקשר בין שילובי חומרים פעילים בצמח, לבין השפעתם על החולים. "הוא ייחודי בעולם במספר המולקולות שהוא חוקר, מספר המחלות שהוא חוקר. הוא הצליח לקטלג 800 קוין גנטיים של משפחות קנאביס, ומתוכם אנחנו הבאנו לו עשרות אם לא מאות של זנים. הידע הזה הפך להמלצות לרופאים", אומר מולכו.

מהיכן הגיעו הזנים הראשונים?
"כל אחד הביא בדרך לא דרך את הזרע הראשון, באישור במשתמע של הרגולציה שלא שאלה שאלות. (הממונה על מתן הרישיונות לקנאביס, התפקיד שהפך מאוחר יותר לתפקיד ראש היק"ר - יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות, היה אז ד"ר יהודה ברוך, לשעבר מנהל בית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל ומי שהואשם בקיום יחסי מין עם מטופלת - ג.ו). הסיפור הוא שברוך פגש את גילה גולן גילד, אמא של יוחאי, והיא אמרה לו שהבן שלה מגדל קנאביס בקליפורניה, והם החליטו להחזיר את המוח הבורח, ולשכנע את יוחאי לעשות עליה".

מולכו מציין כי גולן גילד היא כנראה אשת הקשר שהביאה לחברה את דני נווה, הרבה לפני שטרנד חיבור הפוליטיקאים לשעבר לחברות קנאביס הפך פופולרי.

אבל הם בצדדים הפוכים של המפה הפוליטית, לא? היא ממייסדות שלום עכשיו ומרצו הוא היה שר מטעם הליכוד.
"אז מה? היא דמות מוערכת ומוכרת. היא אגב לחלוטין לא אשת קש של יוחאי בפעילות בבטר, כפי שחלק מהשוק חושב, אלא אחת הדמויות הכי משמעותיות בה". גולן גילד מחזיקה היום 32% מהחברה, כמו המשקיע התאילנדי ניאוטיאנון.

באותו זמן החל התחום לתפוס תאוצה בארה"ב וגם בארץ. "עניין רב התעורר סביב הסיפור של הילדה שרלוט פיגי שסבלה מאפילפסיה חמורה. היא הגיע ממשפחה אמידה שהשיגה לה את כל התרופות בעולם, אבל זה לא עזר ובגיל שלוש היא הייתה על סף מוות. המליצו לה על זן קנאביס מסוים של חברה מקולורדו, ואז הפסיקו הפרכוסים ויכולת הדיבור שלה חזרה, והיא בעצם חזרה לתפקד. זה היה סיפור הצלחה גדול של הקנאביס", מספר מולכו. פיגי נפטרה באפריל האחרון בגיל 13, ככל הנראה מסיבוכי קורונה.

הטיפול בשרלוט פיגי היה הבסיס לפיתוח התרופה לאפילפסיה על בסיס קנאביס של חברת GW, תרופת הקנאביס היחידה שעברה את כל מסלול האישור של ה-FDA כתרופה לכל דבר.

בינתיים גם בטר פיתחה מוצר ייעודי לאפילפסיה, שעבר מחקרים בבעלי חיים. "אנחנו מגדלים בשיטה אורגנית, לא מרססים, משקים בדשנים אורגנים מותרים לפי התקן ומעשירים את מצע הגידול בקומפוסט מותר על פי התקן - זה משנה את המיקרוביום (הרכב החיידקים) של מצע הגידול. אנחנו לא מאכילים את הצמח בחומרים מסונתזים. התוצאה היא חומר קל ונעים יותר לצריכה, קצת יותר טעים ומריח יותר טוב, פחות שורף בגרון. אנחנו מטפלים היום ב-180 ילדים עם אוטיזם ו-220 ילדים עם אפילפסיה. יש לנו תוצאות בילדים שעברו חמש תרופות קונבנציונליות לאפילפסיה ונותרו עם עשרות התקפים ביום. אצל 30% מהם הקנאביס שיפר את המצב. 5% הפסיקו לפרכס לגמרי. אצל 15% הפרכוסים ירדו ב-75%-80%".

GW רשמה את המוצר שלה דרך ה-FDA , כתרופה. גם אתם עושים מחקרים קליניים, אך האם תעברו את מסלול האישור כתרופה?
"מסלול FDA עולה 100 מיליון דולר ולוקח 10 שנים. אנחנו בעצם דילגנו על זה כי אנחנו נותנים לילדים עם אפילפסיה את המוצר כבר חמש שנים. ממשלת אוסטרליה השתכנעה שאנחנו בשלב 2 של הניסויים, כלומר אנחנו לא צריכים להוכיח בטיחות ואפשר להתחיל מחקר קליני מול קבוצת ביקורת. התחלנו את התהליך שם ב-2015, והאמת היא שחשבנו שזה יזוז יותר מהר, אבל אנחנו עדיין אופטימיים לגבי המסלול הזה".

בעל מניות נוסף בחברה הוא שחר בר דוד, שהקים את אתר "מקושרים" שעשה אקזיט, ואת חברת התוכן "שרוטונים". בר דוד גם הוא הפך מעורב יותר בפועל בחברה מאז עזיבת ההנהלה הקודמת.

כעת הוא מסביר כי "העבודה בישראל בעצם אפשרה לנו לחסוך את רוב ה-100 מיליון דולר האלה הדרושים לפיתוח תרופה, כי יש לנו כבר נתוני בטיחות וחלק מנתוני היעילות. המוצר של GW עובד על אחד משומנה ילדים ואנחנו, על פי הנתונים שאספנו בשטח לאורך השנים (אך לא בניסוי רשמי מבוקר - ג.ו.), מתאימים ל-1 מכל 3 ילדים".

למה דווקא אוסטרליה?
מולכו: "משום שהם מקבלים את המידע מהארץ ומשום שיש להם רגולציה מאוד מודרנית. ה-FDA מקבל את הרגולציה שלהם, כך שהדרך הזו מאפשרת לנו מסלול מהיר מול ה-FDA . אישור באוסטרליה גם פותח לנו את כל אסיה". המוצר ככל הנראה לא יהיה תפרחת או שמן, אלא משאף או מזרק.

לבטר יש גם חווה בהקמה באוסטרליה, בשטח של 400 דונם. "הכוונה הייתה להעביר לשם את הצמחים שלנו, אבל בינתיים אסור לנו לייצא את המוצרים שלנו מהארץ", אומר מולכו.

וגם על פי חוק הייצוא לא תוכלו לייצר שתילים, זה נחשב קניין רוחני ישראלי.
"נכון".

אז מה תעשו?
בר דוד: "שאלה טובה, אבל העולם קטן. בסוף השערים יפתחו".

המשקיע: מעצמת טונה, נדל"ן וכדורגל

לדברי מולכו, "אנחנו עדיין רוצים להנפיק בישראל בשנה הקרובה, או אולי תוך שנתיים, וגם רוצים ללכת להנפקה בנאסד"ק".

בנוסף למוצר לאפילפסיה, בטר מפתחת גם מוצר ייעודי לאוטיזם. בתחום הזה החברה מגובה בלובי של הורים ישראלים שנשבעים במוצר, שכבר נמכר בישראל מזה מספר שנים. לטענתם ביכולתו להרגיע תסמינים קשים של הסינדרום האוטיסטי.

"זה תחום יותר מורכב ועבורו נצטרך הון נוסף", אומר מולכו. "כל המתחרים שלנו גייסו המון כסף ואנחנו לא היינו רווחיים ולא הצלחנו לגייס הרבה כסף. התחלנו פעילות בחו"ל אבל הקפאנו הכל מלבד אוסטרליה בגלל המצב התזרימי שלנו. אבל כל הזמן המשכנו ליצר את המוצרים שלנו, ועכשיו אנחנו מאוד חזקים לעומת מתחרים שהבטיחו הרים וגבעות ובסוף מייבאים מח"ל".

בר דוד: "אני שמח שלא נכנסנו לשוק ההון לפני שנה, כי נגיע יותר חזקים".

מולכו מציין כי הוא נשאב לתפקיד המנכ"ל, אך עם התפתחות החברה בשנה הקרובה, הוא מקווה לגייס הנהלה חיצונית לחברה.

בר דוד: "בתור אחד המשקיעים הראשונים של החברה ומי שהיה רוב חייה על הספסל, אחרי הפיצוץ עם וויטסמוק מצאתי את עצמי לזמן מה הדירקטור היחיד בחברה. עכשיו עם ההשקעה החדשה, נתרחב גם מבחינה זו. היום קובי עושה בחברה דברים מדהימים, נגד כל הסיכויים, וכיף לראות מה שקורה בשטח. בשיא היו לנו 400 עובדים והם היום כולם בחברות אחרות, אבל נגיע למצב הזה שוב. עברנו לרווחיות לראשונה, בעקבות ההשקעה של ניאוטיאנון".

מה תוכלו לספר לנו עליו?
בר דוד: "המשפחה שלו הם ממקימי טאי יוניון, אחד הקונצרנים הגדולים בעולם ליצוא טונה משומרת, במוצר Chicken of the sea . הוא גם משקיע נדל"ן גדול ובעלים של קבוצת כדורגל בליגה השניה באנגליה.

"ניאוטיאנון נכנס לחברה רק בזכות המוצר התרופתי כי הוא חושב שאנחנו רק על זה יכולים להנפיק בנאסד"ק במיליארד דולר. הוא התחבר מאוד לסיפורים של הילדים והאמהות".

מולכו: "אני רואה שהוא מאוד רוצה לעזור לאנושות והביא לעולם תרופות עבור ילדים".