יורש העצר הסעודי בדרך למפגש בבית הלבן. על הפרק: חימום היחסים עם ישראל

גורם סעודי בכיר אישר ל"גלובס" כי פרטי המפגש בין יורש העצר הסעודי ונשיא ארה"ב צפויים להיסגר בקרוב • לא צפוי להתקיים מפגש של נתניהו ובן סלמאן, אבל טראמפ יבקש להשיג תמיכה מורלית בהסכם עם האמירויות כצעד ראשון להתקרבות היחסים גם בין סעודיה וישראל

הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן ודונלד טראמפ במפגש G20 שנערך ביפן ב-2019 / צילום: Bandar Algaloud, רויטרס
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן ודונלד טראמפ במפגש G20 שנערך ביפן ב-2019 / צילום: Bandar Algaloud, רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי להזמין למפגש בבית הלבן את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ברקע הסכם השלום עם האמירויות ולקראת הבחירות לנשיאות. גורם סעודי בכיר אישר ל"גלובס" כי בשיחה בן שליחו של טראמפ, ג'ארד קושנר, לבן סלמאן ביום שלישי, סוגיית ההזמנה והגעתו של יורש העצר לבית הלבן התקדמה מאוד, וצפויה להיסגר בקרוב. 

הגורם שלל בשלב זה מפגש של בן סלמאן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "זה עוד מוקדם מדי, ישראל צריכה להראות הרבה נכונות מדינית בטרם זה יקרה", אמר הגורם. "פתיחת השמיים לטיסות מישראל מעל אדמתנו היא צעד מתקדם מאוד, ומספיק בשלב הזה". עם זאת, המפגש אמור לייצר תמיכה סעודית בריש גלי בהסכם השלום בין ישראל לאמירויות, וגם לעודד מחוות סעודיות נוספות כלפי ישראל.

ככל הנראה לא מדובר בהגעה לטקס החתימה על הסכם השלום עם האמירויות, הצפוי להתקיים בבית הלבן לפי הערכות לפני ראש השנה, אלא במפגש בין טראמפ לאיש החזק בסעודיה. המפגש נועד לסיים תקופת ריחוק בת שנתיים בשל פרשת רצח חשוקג'י. כזכור, העיתונאי ומבקר השלטון ג'מאל חשוקג'י, שחי בארה"ב, נרצח על ידי סוכנים סעודיים לאחר שפותה להגיע לקונסוליה הסעודית באיסטנבול.

חשש שאם ביידן ינצח, עסקאות הנשק יתקעו

טראמפ מבקש בכך להציג עוד הישג מדיני בינלאומי לסיוע במסע הבחירות שלו, ובמקביל גם להביא עסקת מכירת נשק גדולה בהיקף של יותר מ-100 מיליארד דולר לתעשיות הביטחוניות האמריקאיות, שמקצת ממפעליהן שוכנים במדינות שהן מפתח לבחירות לנשיאות ארה"ב, כמו קרוליינה הצפונית, פלורידה, וירג'יניה ונבדה.

בין סלמאן נמנע מהגעה לארצות הברית מאז פרשת הרצח. בזכות המפגש כעת הוא יהנה ממחיקת המעמד של אישיות לא רצויה, בעיקר בקונגרס האמריקאי שעצר עסקאות נשק בגלל הרצח.

במקביל, בן סלמאן יבקש להשיג את חוזי רכישת הנשק המתקדם, עוד בטרם הבחירות לנשיאות. זאת מהחשש כי אם המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן ינצח, הוא יהיה הרבה פחות מוכן לקדם את העסקה. 

החשש הגדול בריאד, כמו בירושלים, הוא כי ביידן יהפוך את המדיניות כלפי איראן, יבטל לפחות חלק מהעיצומים, וינסה לחדש את ההסכם עימה שעליו חתם ברק אובמה וטראמפ ביטל. בישראל עוקבים מקרוב אחר המגעים הללו, ומקווים כי יתקדמו ויבשילו כדי לקרב עוד יותר את סעודיה, אם כי גם גורמים בירושלים צופים כי עסקת הנשק הגדולה, אם תופשר, תסייע מאוד אבל לא תביא את בן סלמאן להסכם שלום בדומה לזה עם האמירויות. פקיד ישראלי בכיר אמר ל"גלובס" כי "בסעודיה  קיימת ההתנגדות, גם מצד המלך, והיא תתקשה לקבל החלטה שמשמעותה ביטול הצעת תוכנית השלום הסעודית - שעיקרה, התקדמות מדינית עם הפלסטינים תמורת שלום כלכלי עם המפרציות".