הדרך ללמידה מרחוק איכותית עוברת בשוק החופשי

בימים שבהם משרד החינוך משקיע ימים ולילות לתכנון החזרה ללימודים, טוב שידע להכיר ביתרונותיו ובחולשותיו, ויאפשר לשוק החופשי על גמישותו, חדשנותו והיצירתיות הטמונה בו, לקחת חלק בעיצוב מרחב הלמידה המשתנה

מורה בבית ספר יסודי בארה"ב מעבירה שיעור באפליקציית זום / צילום: Amanda Inscore, רויטרס
מורה בבית ספר יסודי בארה"ב מעבירה שיעור באפליקציית זום / צילום: Amanda Inscore, רויטרס

עדיין מוקדם לקבוע באיזה גל קורונה אנו נמצאים, ומה יהיה מבחינת הלימודים. כן ידוע, שלמידה מרחוק לא נחלה הצלחה. קשה להאשים בכך לגמרי את משרד החינוך, שהרי לא הייתה לו סיבה להכין את עצמו באינטנסיביות ובמשך שנים לתרחיש לא סביר; ואיש לא צפה לפני שנה שאלו יהיו אתגרי המערכת. אך גם אם משרד החינוך אינו אשם - האחריות להתמודדות עם הבעיה ולפתרונה מוטלת עליו.

התברר, שלמידה מרחוק לא הצליחה לממש את פוטנציאל הלמידה של התלמידים, והובילה לפערי למידה עצומים, ולא בכדי. למגזר הציבורי יכולות רבות, אך גמישות, שנצרכת בזמנים משתנים אלו ושמאפיינת את השוק החופשי, לא הייתה מיתרונותיו. במקרי קיצון, כאלה שחווים היום, על המשרדים הממשלתיים לדעת להישען על השוק החופשי, ולהיעזר בו לפתרון בעיותיהם, תוך הבנה שגמישות השוק החופשי מאפשרת יצירת פתרונות רבים ומגוונים.

למורים יתרונות רבים על פני תוכנית שנבנית מלמעלה בידי מתכנן מרכזי, כמשרד החינוך. מורים חשופים לתכנים המועברים באמצעות השוק החופשי, וחווים את השטח מקרוב. המורים מכירים ויודעים את הרקע והאופי של כל תלמיד, את חוזקותיו וחולשותיו. זאת, בנוסף לקשר האישי והדוגמה האישית שהם יכולים להוות עבורו. לצערנו, רבים מכישורים אלו מתקשים לבוא לביטוי בלמידה מרחוק, בנוסף לכישורים הרבים שלמידה מרחוק דורשת, שאינם חלק מכישוריו הטבעיים של המורה הממוצע.

מורה שעובד במערכת כ-20 שנה, לא הוכשר או אומן בהוראה מקוונת. פעמים רבות תשתית האינטרנט שלו בעייתית, ולא תמיד הוא מכיר ושולט בכל הפונקציות הדיגיטליות. כי בזמנים נורמליים דברים אלו אינם חלק מסט הכישורים הנדרשים למקצוע ההוראה.

לכן, הפתרון טמון בשילוב השוק החופשי. היום, ועם פתיחת שנת הלימודים, על משרד החינוך למקד את יכולות המורים ביתרונותיהם הטבעיים, ולהיעזר בשוק החופשי בנקודות החולשה המבניות של המערכת. אביא כן הצעה לפתרון זול ומהיר יחסית, שיאפשר סיוע ומתן מענה טוב יותר ללמידה מרחוק, בלי לפגוע בשעות ההוראה של המורים. היתרון בפתרון זה טמון בפשטותו.

במקום שאלפי מורים למתמטיקה, מדעים ולשון יעבירו אותו חומר לימוד לאלפי כיתות שונות, יכול משרד החינוך להציע לחברות-עמותות ליצור קורסים מוקלטים במקצועות הליבה, לפי תוכנית הלימודים, כשהתשלום מבוצע פר-תלמיד שנרשם לקורס כלשהו. למשרד החינוך מדובר בתוכנית בעלות נמוכה יחסית, שתוביל לשיפור ניכר בחוויית למידה מרחוק. שיטה זו, תאפשר לתלמידים לקבל תכנים איכותיים שיצרו חברות ששכרו את שירותי מיטב המורים במקצוע, בשילוב קופירייטרים, אנשי סאונד, עריכה, ואפקטים ויזואליים.

החברות יוכלו אף לשכור אנשי מקצוע ואקדמאים ברמה עולמית כחומר להעשרה, ולשלב חומרי בחינה והערכה בסוף כל יחידה, באופן שישקף למורה במה תלמידיו התקשו ובמה עליו להתמקד. פתרון זה יסייע לפתור את הבעיה שבה בבית עם מחשב אחד ישנם מספר ילדים שלומדים בשיעורים מקבילים, כי הקורסים המקוונים יהיו זמינים בכל שעה, וכל בית יוכל לתכנן את זמני הלמידה לכל ילד.

החברות יוכלו גם ליצור תוכניות לימודים שונות לאוכלוסיות שונות. לדוגמה, תוכניות לימוד לשון המתאימות לאוכלוסייה דוברת עברית, ערבית, ולעולים מארצות שונות.

זו רק הצעה ראשונית לפתרונות שהשוק החופשי יוכל להצמיח. הגמישות והיצירתיות שלו תפתח דרכי חשיבה רבות ומגוונות לפתרון הבעיות, והשמיים הם הגבול.

המורים מצידם, יוכלו לבחור לתלמידיהם לאיזו תוכנית להירשם מבין המוצעות, ולהתמקד ביתרונותיהם הטבעיים: מתן דגש לתלמידים מתקשים שיאפשר צמצום פערים, חזרה על חומר באופן קליט ומובן בהתאם ליכולות התלמידים ועוד. בתקופה שבה קשה לצפות מה יקרה ואופציית הסגר קיימת, על המשרדים הממשלתיים לדעת היכן יתרונותיהם וחולשותיהם, ולהיעזר בשוק החופשי במקרים המצריכים גמישות ושילוב יכולות מבחוץ. 

הכותב הוא בעל תואר ראשון בחינוך, עבד כמורה, בוגר המכללה למדינאות ולתוכנית פכ"מ באוני' העברית