היועמ"ש: נתניהו לא יחויב לצאת לנבצרות בהליך ההוכחות

מנגלבליט התייחס בוועידת המשפט השנתית של לשכת עורכי הדין לשאלה אם נתניהו יצטרך לצאת לנבצרות עם פתיחת הדיוני במשפט בינואר 2021 • שר המשפטים: 
"לא אתן יד לפסקת התגברות"

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס הערב בוועידת המשפט השנתית של לשכת עורכי הדין לשאלה האם על נתניהו לצאת לנבצרות, בשל התקדמות ההליך המשפטי נגדו. בינואר 2021 אמורים להיפתח דיוני ההוכחות במשפט נתניהו, במתכונת של 3 דיונים בשבוע.

מנדלבליט לא שינה מעמדתו כי נתניהו יכול להמשיך לעמוד בראשות הממשלה: "העמדה הזו גם בהחלט לקחה בחשבון את העובדה שהחל מהחודשים הקרובים יתנהל כאמור משפטו של ראש הממשלה בבית המשפט המחוזי בירושלים, בתדירות גבוהה של דיונים, כפי שהתביעה ביקשה. מבחינתי אין בעובדה כשלעצמה זו כדי להקים עילת נבצרות לראש הממשלה. אמרתי זאת, התכוונתי לכך, ולא מצאתי שום סיבה לשנות מעמדתי זו".

מנדלבליט גם התייחס לביקורת של שר האוצר ישראל כ"ץ על יועמ"ש המשרד אסי מסינג, שנחשפה לראשונה ב"גלובס". "נדרש כי היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה ייטלו חלק מלא בדיונים שמתקיימים במשרדיהם, ואני נותן גיבוי מלא לעבודה המסורה והמקצועית שנעשית על ידם; וכאשר יש מחלוקות - וזה בהחלט יכול לקרות - ניתן תמיד לפנות למשנים שלי או אליי כדי להכריע בהן", אמר מנדלבליט.

לדבריו, "אני נותן גיבוי מלא ליועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג. אסי הוא עובד ציבור מקצועי, נאמן וישר, והוא בעל ניסיון רב. אני משוכנע כי אסי ימשיך ויתרום מיכולותיו הגבוהות לעבודת משרד האוצר כפי שעשה עד כה, והכל לשם הגשמת המדיניות שקובע שר האוצר ובגבולות הדין כמקובל".

מנדלבליט חזר על דבריו מנאומים רבים בעבר על טוהר הפרקליטות ואי הפוליטיזציה של מערכת אכיפת החוק והייעוץ המשפטי לממשלה.

ניסנקורן: "לא תהיה פוליטיזציה במינויים"

קודם למנדלבליט, נאם שר המשפטים אבי ניסנקורן. ניסנקורן אמר כי יחסום כל מהלך של פסקת התגברות או פוליטיזציה של מינוי פרקליט המדינה.

בנאומו אמר כי "בית המשפט הישראלי הוא מהמרוסנים והזהירים ביותר בכל הנוגע לפסילת חוקים. יוזמות 'ההתגברות' על בג"ץ לא מבקשות לחזק את תשתית הבלמים והאיזונים, אלא להחליש את שלטון החוק. 'התגברות' על בית המשפט היא 'התגברות' על זכויות האדם. כשר משפטים, לא אתן יד לפסקת התגברות".

עוד אמר ניסנקורן כי "בדמוקרטיות חזקות, שומרי הסף עצמאיים ובלתי תלויים, ולכן הציבור נותן אמון בהליכי האכיפה והשיפוט. במדינות שאינן דמוקרטיות, כשהמערכת תלויה בפוליטיקאים, ה'צדק' נותר מנת חלקה של קבוצה קטנה ומקורבת לצלחת. זה העניין שעומד לנגד עיני, לכן גם כאשר ההכפשות והפצת הבדיות הגיעו אלי, כפי שהיה צפוי שיקרה, זה רק חיזק אותי".

לדבריו, "לא תהיה פוליטיזציה במינויים, שיקולים זרים לא יחדרו להליך בחירת פרקליט המדינה". ניסנקורן הוסיף כי "בוועדה לבחירת שופטים בראשותו, ייבחרו השופטות והשופטים על פי ניסיונם, כישוריהם ומקצועיותם בלבד".

חיות: "נקבעו ונשברו שיאים של שיח מתלהם"

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות נאמה גם היא בטקס פתיחת שנת המשפט. לדבריה, "בשנה החולפת נקבעו ונשברו שיאים של השחרה, דה-לגיטימציה ושיח מתלהם, אשר הטביעו חותם לא רק במרחב הציבורי ובתקשורת. הם חלחלו, לדאבוני, במידה מסוימת גם אל אולמות המשפט".

עוד ציינה כי "אנו השופטים מכהנים ברשות השופטת, שהינה צלע אחת - שוות מעמד - מתוך שלוש הצלעות המרכיבות את משולש רשויות השלטון. צלע זו היא מרכיב הכרחי לקיום מערכת האיזונים והבלמים הנדרשת במדינה דמוקרטית, והדברים ידועים וברורים".

ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי קרא לכנסת לחוקק חוקה. לדבריו, "הגיעה העת לחוקק חוקה בישראל - אין זמן טוב ונכון יותר".

חימי ביקר בחריפות את בכירי הליכוד שתוקפים את היועץ המשפטי לממשלה. "יש לנו מערכת משפט אחת, טובה וחשובה, שאין דמוקרטיה ואין מדינה בלעדיה. מערכת המשפט אינה חפה מטעויות. יש לבקר אותה כדרך קבע, לתקן ליקויים ולהיות פתוחים לשינויים. בלעדיהם המערכת תתנוון ותפסיק לשרת את מטרתה ואת הציבור שבשמו היא פועלת. אך כפי שכל מדינה דמוקרטית צריכה רשות מחוקקת, וכפי שלא ניתן לקיים את השיטה ללא רשות מבצעת, לא ניתן להוקיע את מערכת המשפט כולה. נבחר ציבור שתוקף בצורה ברוטלית את אחת מרשויות המדינה; נבחר ציבור שמאיים על היועץ המשפטי לממשלה או על אנשי הפרקליטות - לא ראוי לתפקידו".

***חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעיצומם. נתניהו מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לזכותו חזקת החפות.