דיווח: ראש הממשלה לא התנגד לעסקת הנשק בין ארה"ב לאמירויות - למרות ההצהרות הפומביות

בדיווח של ה"ניו יורק טיימס" מדגישים כי על אף ההודעות הפומביות של ראש הממשלה באשר להתנגדותו למכירת מטוסי F35 לאיחוד האמירויות, הוא אמר דברים שונים בשיחות פרטיות • נתניהו: ""חזרה על טענה מופרכת נגדי לא הופכת אותה לאמת"

מטוס קרב מסוג EA-18G "גראולר" / צילום: Ben Margot, AP
מטוס קרב מסוג EA-18G "גראולר" / צילום: Ben Margot, AP

עסקת הנשק בין ארה"ב לאיחוד האמירויות כוללת מטוסי קרב מסוג EA-18G "גראולר" (מטוס ההמשך להורנט). מטוס הקרב המתקדם, מיוחד ללוחמה אלקטרונית, נמכר כיום רק למדינה אחת מחוץ לארה"ב: אוסטרליה.

איחוד האמירויות תהיה המדינה השנייה לרכוש את מטוס הקרב החדשני הזה וזאת בנוסף לרכש מטוסי החמקן, ה-F35. הכל במסגרת ההסכמות הבטחוניות-דיפלומטיות של איחוד האמירויות עם ארה"ב לקראת חתימת הסכם שלום עם ישראל, כך מדווח הבוקר (ו') עיתון ה"ניו יורק טיימס".

בנוסף מדווח העיתון, על סמך שיחות עם גורמים רשמיים, שראש הממשלה בנימין נתניהו לא התנגד לעסקאות הנשק עם איחוד האמירויות. בדיווח מדגישים כי על אף ההודעות הפומביות של נתניהו באשר להתנגדותו למכירת F35 לאיחוד האמירויות, הוא אמר דברים שונים בשיחות פרטיות.

"גורמים ציינו כי הצהרותיו הפומביות של נתניהו היו מסולפות. הוא חדל מהצהרות פומביות אלה אחרי פגישה עם מזכיר המדינה מייק פומפיאו בירושלים לפני כשבוע. פומפיאו העמיד אותו במקום".

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי "חזרה על טענה מופרכת נגד ראש הממשלה נתניהו לא הופכת אותה לאמת. בשום שלב בשיחות בין ישראל לארה"ב שהובילו לפריצת הדרך ההיסטורית עם איחוד האמירויות ב-13.8 לא נתן רה"מ נתניהו את הסכמת ישראל למכירת נשק מתקדם לאיחוד האמירויות".

באיחוד האמירויות נדהמו בתחילה מן ההצהרות הפומביות של נתניהו ואף ביטלו פגישה משולשת באו"ם ב-21 באוגוסט, אך קיבלו ביטחונות מהאמריקאים שהעסקה תצא לפועל, כפי שדיווח לאחרונה כתב "וואלה", ברק רביד.

מטוס הגראולר הוצג לראשונה בתערוכת נשק אווירי בדובאי בנובמבר 2019. המטוס מיוצר על ידי בואינג ונושא מערכות שיבוש אלקטרוניות המנטרלות רדאר של האויב ומערכות תקשורת אחרות. המטוס משמש גם כתחנת רדאר קדמית לאיתור מטרות ואף נושא טילים לטווח רחוק. למעשה, מטוסים אלה יוכלו לשבש פעילות מטוסי קרב ישראליים באיזור.

עסקאות נשק אמריקאיות מחייבות אישור קונגרס ולפיכך לישראל יש מנוף פוליטי בסיוע אייפא"ק לצמצמן או לבטלן, וזאת כדי לשמור על יתרונו הצבאי האיכותי של צה"ל.