ישראל וקוסובו הודיעו על כינון יחסים דיפלומטיים; סרביה מעבירה את שגרירותה לירושלים

ראש הממשלה הודיע על כינון יחסים עם המדינה בעלת הרוב המוסלמי לאחר פגישה של ראש ממשלתה עם נשיא ארה"ב ועם נשיא סרביה בוושינגטון • עד היום נמנעה ישראל מלהכיר בקוסבו על מנת לשמור על יחסיה עם סרביה

בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אתמול (שישי) על כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לקוסובו, מדינה מוסלמית שהכריזה עצמאות בשנת 2008. לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, שנמסרה זמן קצר לפני כניסת השבת (4 בספטמבר) קוסובו תפתח שגרירות בירושלים, וגם סרביה, עמה יש לישראל יחסים דיפלומטים מאז 1992 (התפרקות יגוסלביה), תעביר את שגרירותה לירושלים.

ההודעה על כינון יחסים בין ישראל לקוסובו, הגיעה במהלך פגישה משולשת של טראמפ וראשי שתי המדינות, ראש ממשלת קוסובו, עבדואללה חוטי ונשיא סרביה אלכסנדר ווצ׳יץ, שבה הודיעו המדינות היריבות על נירמול היחסים ביניהן, לרבות התחלת סחר ומעבר סחורות בין הצדדים.

היחסים הבילטרליים עם סרביה במשך כל השנים, כללו הבנה שישראל לא מכירה בקוסובו, בין השאר כדי לא לעורר תמיכה בינלאומית להכרה ברשות הפלסטינית כמדינה עצמאית, אולם כעת, מאזן הכוחות משתנה.

סרביה אמורה להעביר את השגרירות שלה בישראל, מתל אביב לירושלים בחודש יולי 2021. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ היה מעורב בהסכם נירמול היחסים עם ישראל ובירך על כך אתמול בטוויטר.

"עוד יום נהדר לשלום במזרח התיכון. קוסובו בעלת הרוב המוסלמי וישראל, הסכימו לנרמל את קשריהן ולכונן קשרים דיפלומטיים. כל הכבוד. בקרוב: עוד מדינות מוסלמיות וערביות יפעלו כך".

אחרי ההודעה אמר נתניהו: "הישג נוסף במאמצים להביא להרחבת יחסיה הדיפלומטיים של ישראל ולהכרה בירושלים כבירת ישראל. אני מודה לידידי נשיא סרביה ווצ'יץ' על ההחלטה להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר אליה את שגרירות מדינתו. אני מבקש להודות גם לידידי הנשיא טראמפ על תרומתו להישג זה. נמשיך במאמצים כדי שמדינות נוספות באירופה יעבירו את שגרירותיהן לירושלים".

בהמשך שוחחו טראמפ ונתניהו בטלפון ובסיום השיחה התפרסמה הודעה המתמצת את שנאמר: "ראש הממשלה נתניהו שוחח עם נשיא ארה"ב טראמפ בעת פגישת הנשיא עם ראש ממשלת קוסובו עבדוללה חוטי. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו בעת פגישתו עם ראש ממשלת קוסובו עבדוללה חוטי ובירך את שני המנהיגים על החלטתם לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים בין שתי המדינות. בנוסף, ראש ממשלת קוסבו הודיע בפגישה כי קוסובו תפתח שגרירות בירושלים".

ישראל וסרביה: תיירות וייצוא סחורות ושירותים

סרביה היא מדינה עם אוכלוסיה הדומה בגודלה לישראל (כ 9 מליון), מרבית אזרחיה הם נוצרים. התמ"ג לנפש בסרביה עומד על כ 14 אלף דולר בשנה, כאשר בישראל הוא גבוה פי שלוש. בעשור האחרון, קשרי התיירות בין המדינות התרחבו, אחרי חתימה על הסכם המבטל את הצורך בוויזה לשם כניסה. לפני פרוץ מגיפת הקורונה הגיעו כ-5,000 תיירים מדי שנה מסרביה לישראל. לפי נתוני מכון היצוא, מרבית הסחר בין המדינות הוא ייצוא סחורות ושירותים ישראלים לסרביה.

קוסובו מונה פחות משני מליון נפש, כלכלתה פחות מפותחת (תמ"ג של כעשרת אלפים דולר בשנה לנפש). ישראל עקבה מקרוב אחרי מצבה של קוסובו לאורך השנים ונמנעה מלהכריז בה תמיכה, וזאת כדי לשמור על יחסים טובים עם סרביה. מדינות אירופה וארה"ב, הכירו כולן בקוסובו.