ראשי בנק הפועלים ולאומי בדרך למפגשים ראשונים באיחוד האמירויות

מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, ייצא ביום שלישי הקרוב לביקור עבודה באמירויות, במשלחת הישראלית הרשמית הראשונה של בנקאים ואנשי עסקים היוצאת לשם • שבוע אחר כך, יו"ר לאומי, סאמר חאג' יחיא, ומנכ"ל הבנק, חנן פרידמן, ייצאו גם הם לביקור עסקי ראשון באיחוד האמירויות

ד"ר סאמר חאג' יחיא  / צילום: רון אלון
ד"ר סאמר חאג' יחיא / צילום: רון אלון

הבנקים הגדולים עולים על עגלת קשרי הסחר והעסקים עם איחוד האמירויות. ראשי בנק הפועלים יגיעו לשם מחרתיים (ג') וראשי בנק לאומי בשבוע הבא, זאת לאחר שבשבוע שעבר נחתם מזכר ההבנה בעניין הקשרים הבנקאיים.

להבדיל מנושאי הדיפלומטיה, בהם יש תשתית קיימת לקשרים בין המדינות (ישראל החזיקה נציג באמירויות בשנים האחרונות), ההיבט הבנקאי הוא חדש וקריטי. מזכר ההבנה נותן את התשתית לקשר הבנקאי, הן במובן הטכני של חיבור רשתות התקשורת הבנקאיות של המדינות, הסוויפט, (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) כדי לאפשר מנגנון תשלומים ישיר; והן במובן של הקשר העסקי בין בנקים המשמשים מסד להשקעות. מזכר ההבנה וההסכמים שיבואו יקצרו הליכים, וימנעו את הצורך בהקמת חברות אוף-שור בסינגפור או באירופה, לפתוח חשבונות מקומיים וכו'.

מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, ייצא ביום שלישי הקרוב, ה-8 בספטמבר, לביקור עבודה באמירויות, בראשות משלחת של אנשי עסקים - המשלחת הישראלית הרשמית הראשונה של בנקאים ואנשי עסקים היוצאת לשם. בהודעת הבנק נאמר כי חברי המשלחת יבקרו בדובאי ובאבו דאבי ויפגשו שם עם ראשי המערכת הבנקאית והפיננסית, ועם גורמים כלכליים בכירים. המשלחת, שאורגנה על ידי בנק הפועלים, תיפגש עם גורמי ממשל לצד ראשי המערכת הבנקאית ותקיים דיונים עם לשכת המסחר והמגזר העסקי באיחוד האמירויות.

דב קוטלר, מנכ"ל הבנק, אמר: "בנק הפועלים מעניק חשיבות רבה לכינון יחסים כלכליים צמודים עם הבנקים המובילים באיחוד האמירויות. ההחלטה לצאת לאיחוד בראש משלחת של אנשי עסקים ישראליים נעשית על רקע הפוטנציאל העסקי הנרחב והרצון של שני הצדדים לכונן באופן מיידי קשרים כלכליים. ההתפתחויות המדיניות האחרונות מהוות הזדמנות ייחודית לכינון יחסים ושיתופי פעולה כלכליים בין המדינות ובין המערכות הפיננסיות שלהן, אשר יניבו צמיחה כלכלית לשני הצדדים".

ל"גלובס" נודע כי בין השאר יפגש קוטלר עם כמה מראשי הבנקים הגדולים באמירויות לכינון קשרים ישירים, וגם לבדיקת אפשרויות של מיזמים משותפים להשקעה. הכוונה היא ללוות במשותף התקשרויות ומיזמים שכבר נמצאים על הפרק בין חברות משני הצדדים כמו מתקני התפלה, אנרגיה סולארית ועוד.

יישום הלכה למעשה של הסכם השלום

שבוע אחר כך, יו"ר לאומי, סאמר חאג' יחיא, ומנכ"ל הבנק, חנן פרידמן, ייצאו גם הם לביקור עסקי ראשון באיחוד האמירויות. אליהם יצטרפו כעשרים מנהלים בכירים מחברות ישראליות, והכוונה היא לעודד שיתופי פעולה בין המדינות. בהודעת הבנק נאמר כי בין שיאי הביקור צפויים להיות חתימות של לאומי על הסכמות לשיתופי פעולה עם בנקים מובילים באיחוד האמירויות.

בכירים נוספים מטעם לאומי שצפויים לקחת חלק בביקור הם ראש החטיבה העסקית, שמוליק ארבל, ראש חטיבת שוקי הון, רונן אגסי, מנכ"ל לאומי פרטנרס, אבי אורטל, מנכ"לית לאומיטק, יפעת אורון ועוד. עוד נאמר בהודעה כי נסיעת המשלחת תאפשר יישום הלכה למעשה של הסכם השלום בין המדינות באמצעות התנעת שיתופי פעולה עסקיים בתחומי הפיננסים, הטכנולוגיה, הבריאות, התיירות, החקלאות, התעשייה ועוד.

הבנקים העיקריים באמירויות המנהלים עסקים חובקי עולם ועימם פוטנציאל הקשר גדול במיוחד. Emirates NDB הגדול והחשוב ביותר השוכן בדובאי, Mashreq Bank ושני הבנקים הגדולים באבו דאבי, Abu Dhabi Islamic Bank ו-Abu Dhabi Commercial Bank.

עם זאת, ב"גלובס" פרסמנו בשבוע שעבר אזהרה כי הבנקים במערב נוהגים בחשדות מה מול הבנקים האמירטיים בשל רגולציה ופיקוח מופחתים, והקלות היחסית שבה ניתן להסתיר מידע ולייצר העברות פיננסיות חשאיות. גם היחס למטבעות קריפטו בבנקים באמירויות גמיש בהרבה מאשר הבנקים במערב. 

גילוי מלא: עיתונאי מ"גלובס" צפוי להצטרף למשלחת של בנק לאומי, במימון העיתון. לנסיעה צפויים להצטרף נציגים של כלי תקשורת נוספים.