השיטה שאחראית לשגשוגו של שוק ההנפקות בת"א, למרות הירידות בבורסה

מספר ההנפקות הראשוניות שהתבצעו בבורסה של ת"א השנה כבר עבר את זה של 2019, והיד עוד נטויה • חלק ניכר מהצלחתן של הנפקות 2020 טמון בשינוי מנגנון ההנפקה שבאמצעותו נעשו מרבית גיוסי ההון השנה - "הצעה לא אחידה"

הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הבטחת גיוס הון ראשוני של כ-340 מיליון שקל שביצעה חברת מספנות ישראל בבורסה בשבוע שעבר משלימה גל נאה של לא פחות מעשר הנפקות אקוויטי ראשוניות (IPO) שהתבצעו בבורסה בתל אביב מתחילת השנה, מרביתן לאחר פרוץ משבר הקורונה, והחל מחודש יוני האחרון.

למרות חוסר היציבות ומגמת הירידות שמאפיינים את המסחר בבורסה המקומית על רקע התפשטות הווירוס, ולמרות ביצועי החסר שלה ביחס לאלו שמפגינות הבורסות בארה"ב מאז המפולת העולמית שנרשמה מוקדם יותר השנה, מספר החברות שהשלימו בהצלחה הנפקות ראשוניות של מניותיהן בת"א מתחילת השנה כבר עבר את המספר של שנת 2019.

בעוד שבשנה שעברה, שהייתה מוצלחת למדי למשקיעים (עלייה של כ-15% בת"א) הצטרפו רק שבע חברות חדשות למסחר בדרך של הנפקת מניות ראשונית, השנה מספרן עשוי להיות כפול.

עם כמה הנפקות נוספות הנמצאות כעת "בקנה", בראשן רשת המוצרים המוזלים מקס סטוק, שותפות יוניקורן טכנולוגיות וקרן הנדל"ן אאורה ריט, שכבר פרסמו טיוטות תשקיף, מספר החברות החדשות שיצטרפו לבורסה עד סוף השנה גם צפוי לעבור את בציר 2018, אז הונפקו 11 חברות חדשות.

למרות הביצועים החלשים של שוק המניות המקומי, שירד מתחילת השנה ב-20%,  כמגמה, ביצועי המצטרפות החדשות למסחר ב-2020 בולטים גם הם לחיוב, עם עליות בשיעורים דו-ספרתיים של שש מבין שמונה המנפיקות החדשות שכבר החלו להיסחר (כשמנגד שתיים מהן מציגות ירידות בשיעורים דו-ספרתיים). לאלה יש להוסיף את מניית טכנולוגיות גז ואש שהחלה להיסחר רק ביום חמישי האחרון, ואת מניית מספנות ישראל שצפויוה להצטרף למסחר בימים הקרובים.

המנגנון שהולך וצובר פופולריות

ככל הנראה, חלק ניכר מהצלחתן של הנפקות 2020, גם בעת הגיוס וגם לאחר תחילת המסחר בהן, טמון בשינוי שיטת ההנפקה, שבאמצעותה נעשו מרבית גיוסי ההון השנה. זאת בדרך של "הצעה לא אחידה" - מנגנון ההולך וצובר פופולריות על חשבון דרך ההנפקה המסורתית של מכרז.

הנפקות האקוויטי הראשוניות.6.9
 הנפקות האקוויטי הראשוניות.6.9

בדרך הנפקה של הצעה לא אחידה, חתמי ההנפקה בונים "ספר הזמנות" (Book Building), בדרך כלל מול מספר מצומצם יחסית של משקיעים מוסדיים, שלכל אחד מהם מתבצעת הקצאה של נתח מהמניות, לאחר שהצדדים סיכמו מראש על המחיר בהנפקה.

זאת לעומת הנפקה בשיטת המכרז (הצעה אחידה), שהייתה שיטת ההנפקות היחידה בישראל עד לפני שנים אחדות, שבמסגרתה מתקיים מכרז שבו כל משקיע יכול להגיש הצעות לרכישת מניות בדרך של הצעת מחיר, וההצעה הגבוהה מקבלת את מרבית הסחורה, בעוד שהצעה נמוכה נשארת "בחוץ".

הנפקה בדרך של הצעה לא אחידה מגדילה את הוודאות להשלמת ההנפקה בהצלחה, באמצעות מחיר מוסכם מראש על שני הצדדים המעורבים בה - החברה והמשקיעים, לאחר מו"מ המתנהל ביניהם.

נוסף על כך, ביצועי המניות בטווח הזמן הקצר שלאחר ההנפקה (עד חודש) מעידים על יתרון בולט להנפקות שבוצעו בת"א עד כה בדרך זו - מה שעשוי להגביר את רצון המשקיעים לקחת חלק בהנפקות שכאלה.

קודם מו"מ - אחר כך הנפקה

חני שטרית בך, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המחלקה הכלכלית בבורסה מסבירה, כי "הצעה לא אחידה מאפשרת לחברה המנפיקה להחליט יותר לגבי המשקיעים שלה, וזו החשיבות הגדולה שלה. הנפקה בדרך שכזו נעשית אחרי מו"מ בין החברה למשקיעים לגבי מחיר ההנפקה, והיא משאירה עוד תיאבון למשקיעים, שרואים שהם הרוויחו בהנפקה, ורוצים להיכנס לעוד הנפקות".

שטרית בך מוסיפה, כי "אני חושבת שהנפקת הבורסה עצמה ב-2019 הייתה הסמן הימני לדרך הנפקה זו, אחרי שראו שאפשר לגייס משקיעים גלובליים ואחרי שראו את העליות שרשמה מניית הבורסה לאחר ההנפקה".

מעבר לכך, מוסיפה שטרית בך, "בהשפעת הקורונה, הריביות כיום נמוכות מאוד, גם בארץ וגם בעולם, גם באג"ח הממשלתיות וגם בקונצרניות, וקשה להרוויח שם, כך שיש מי שמוכן לקלוט את ההיצע, והשילוב של כל הדברים האלה הובילו להתעוררות בשוק המניות ולריבוי ההנפקות".

במבט קדימה צופה שטרית בך, כי "עם מקס סטוק ואאורה מספר ההנפקות השנה כבר יגיע ל-12, ועד סוף השנה עשויות להצטרף אליהן עוד".

מימון ישיר: 50% בשבעה ימים

מבין המניות החדשות בולטת בביצועיה מימון ישיר, שמנייתה זינקה בשיעור דו-ספרתי ביום המסחר הראשון שלה בבורסה לקראת סוף אוגוסט, ובסך הכול היא מציגה למשקיעים בהנפקה תשואה של כ-50% (לפי מחיר החבילה, כולל אופציות), תוך שבעה ימי מסחר.

עוד בין העולות הבולטות מאז החלו להיסחר, מניית חברת האנרגיה הירוקה דוראל קפצה ביותר מפי שניים מחודש יוני, ועמיתתה משק אנרגיה, שגם היא הונפקה ביוני ומאז הוסיפה לערכה יותר מ-30%, כחלק מהסנטימנט החיובי המאפיין את המסחר במניות הסקטור בבורסה, ואשר גם סייע לשתי המוזכרות להשלים את ההנפקה בהצלחה.

כן מציגות תשואות חיוביות מניית סופרגז, שהונפקה ביוני, ומניית קרן הריט אזורים ליווינג, הנפקת האקוויטי הראשונה השנה, שהושלמה בחודש פברואר, טרם השפעתו של משבר הקורונה על שוקי העולם.