הגירעון התקציבי זינק בחודש אוגוסט לשיא חדש של 8.1%

כך עולה מעדכון ביצוע תקציב המדינה לחודש אוגוסט שפירסם היום משרד האוצר • המדינה לא הוציאה עד כה אפילו חצי מתקציב הסיוע שהובטח • שיעור ביצוע נמוך רשמה התוכנית להחזרת מקדמות מס: מתוך 3 מיליארד שקל של מקדמות הוחזר פחות מ-1%

שר האוצר, ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר האוצר, ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

רק 4% מהיקף המענקים למעסיקים עבור החזרת עובדים מחל"ת נוצלו עד סוף אוגוסט, כך עולה מנתוני ביצוע תקציב המדינה שפירסם היום (א') האוצר. מדובר בתוכנית בהיקף כולל של כ-5.5 מיליארד שקלים שבמסגרתה הבטיחה המדינה מענק של 7,500 שקלים למעסיקים עבור כל עובד במשרה מלאה שיוחזר מחל"ת. התוכנית הושקה בתחילת יולי אולם עד סוף אוגוסט שולמו מענקים בהיקף של 229 מיליון שקל בלבד. שיעור ביצוע נמוך אף יותר רשמה התוכנית להחזרת מקדמות מס על-ידי רשות המיסים - מתוך 3 מיליארד שקלים של מקדמות שהיו אמורות לחזור לנישומים הוחזרו עד כה מקדמות בהיקף של כ-24 מיליון שקלים, כלומר פחות מ-1%. שיעורי ביצוע נמוכים במיוחד נרשמו בתכניות להשקעה בתשתיות הייטק ודיגיטציה וכן בקרנות האשראי לעסקים גדולים ולעסקים בסיכון גבוה.

האוצר פירסם את הנתונים במסגרת הדוח החודשי על ביצוע תקציב המדינה. על-פי הדוח הגירעון התקציבי מזנק בחודש אוגוסט לשיא חדש של 8.1% תוצר, בעוד שקצב הביצוע של תקציבי הקורונה עדיין רחוק מהיעדים שקבעה הממשלה.

יותר הוצאות, פחות מסים

ב-12 החודשים האחרונים נמדד גירעון מצטבר של כ-110 מיליארד שקל בפעילות הממשלה, שהם 8.1% תוצר. הגירעון החל לזנק בחודש מרץ בעקבות משבר הקורונה. ההממשלה הגדילה באופן דרמטי את הוצאותיה לצורך סיוע למשק להיחלץ מהמשבר ובמקביל ספגה ירידה חדה בהכנסות ממסים. ההכנסות ממסים מתחילת השנה עומדות על 205 מיליארד שקל, כ-10% פחות מההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד.

מדוח המעקב של האוצר אחר ביצוע תוכניות הסיוע לקורונה עולה כי במהלך חודש אוגוסט הוציאה המדינה מקופתה 14 מיליארד שקלים. מתחילת המשבר הוציאה המדינה מקופתה 34.5 מיליארד שקלים במסגרת תוכניות הסיוע השונות - זאת לעומת יעד של 49 מיליארד שקלים שנקבע לסוף אוגוסט. עד סוף השנה אמורה המדינה להוציא כ-81.5 מיליארד שקלים למימון תוכניות הסיוע השונות, שאינן כלולות במסגרת תקציב המדינה. ההוצאה הכספית הכוללת במסגרת התוכניות, הכוללת גם אשראי בנקאי וכן ויתור על הכנסות ממסים וארנונה מגיעה מתחילת המשבר ל-71 מיליארד שקל - כמחצית מההיקף הכולל של התוכניות העומד על לעומת 135.4 מיליארד שקלים.

משרד הבריאות קיבל עד סוף אוגוסט 8.2 מיליארד שקל מתוך 9.4 מיליארד שתוקצבו בתוכניות הסיוע. משרדי ממשלה אחרים קיבלו כמעט 3 מיליארד שקם (מתוך 4.1) עבור היערכות לטיפול באוכלוסיות בסיכון.

בתחום רשתות הביטחון הסוציאליות הוקצו עד כה 25.9 מיליארד שקלים מתוך 45.5 מיליארד שתוקצבו.

כ-11 מיליארד שקלים שולמו עד היום למובטלים ולעובדים שהוצאו לחל"ת (מתוך 22 מיליארד שתוקצבו). העצמאים קיבלו עד סוף אוגוסט מענקים בהיקף מצטבר של 5.6 מיליארד (מתוך 10 מיליארד שתוקצבו) וחיילים משכו כספי פקדונות ב-400 מיליון שקלים. הממשלה לא ביצעה את תכניותיה לחלוקת תווי מזון לאוכולוסיות בסיכון בהיקף של 700 מיליון שקל נוספים.

בתחום ההמשכיות העסקית אושרו עד 32 מיליארד שקלים מתוך סך של מעל 71 מיליארד שקל. בתחום זה בולטות לרעה תוכניות הסיוע לעסקים: תוכנית המענקים להחזרת עובדים מחל"ת רשמת אחוז ביצוע עלוב של 4% ותכנית המענקים לעסקים בגין הוצאות קבועות, המובצעת על-ידי רשות המסים רושמת אחוז ביצוע נמוך של 24% (3.6 מיליארד שקלים מתוך 14.9 מיליארד). שיעורי ביצוע נמוכים במיוחד רושמות גם שתי תוכניות אשראי - לעסקים גדולים ולעסקים בסיכון גבוה. שיעור הביצוע בשתי התוכניות עומד על 25% ו-20% בהתאמה. לעומת זאת בקרן האשראי לעסקים קטנים ובינוניים אושרו עד כה הלוואות בהיקף של 16.9 מיליארד שקלים, מתוך מסגרת של 18 מיליארד שקלים, שיעור ביצוע של 94%. תוכניות האשראי הן בערבות מדינה של 15%, כשהתוכנית לעסקים בסיכון גבוה זוכה לערבות מדינה בשיעור של 60% (אך למרות זאת שיעור הביצוע שלה עד היום הוא הנמוך ביותר מבין התוכניות).

במסגרת תחום הפעילות הרביעי של האצת הצמיחה במשק אושרו עד כה תקציבים בהיקף של 1.4 מיליארד שקל מתוך תקצוב של 4.5 מיליארד. בעוד שבתחום התשתיות בתחבורה שיעור הביצוע עמד על 66%, בתחומי ההייטק שיעורי הביצוע נמוכים ביותר: במסגרת התכנית להאצת פרוייקטי תשתיות להייטק של רשות החדשנות ומשרד הכלכלה אושרו 256 מיליון שקלים מתוך תקציב של 2.2 מיליארד ובתחום הדיגיטציה והלמידה מרחוק אושרו תקציבים בהיקף 30 מיליון שקל (מתוך 300). בתחום האחרון המכונה בשם הכללי "האצת פרוייקטי תשתיות" אושרו עד סוף אוגוסט תקציבים ב-126 מיליון שקל מתוך 1,2 מיליארד, שיעור ביצוע של 6%.