האם באמת אין לבתי ספר נוהל מה לעשות עם ילד שחולה בקורונה?

"בכל הרשויות אמרו לי שלא יודעים מה לעשות בילד חולה", סיפר לפיד. לנו אמרו אחרת • "המשרוקית" של גלובס

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

משרד החינוך ספג הרבה ביקורת על הכנה לקויה למשבר הקורונה, אבל האשמה כמו של יאיר לפיד עוד לא הייתה. "אתם יודעים שאין נוהל מה קורה אם יש תלמיד או איש צוות חולה?" - לפיד סיפר בזעזוע בראיון לשלי יחימוביץ' וליגאל גואטה, יום לפני שנפתחה שנת הלימודים. "שאלתי בכל הרשויות, תגידו, מה אתם אמורים לעשות אם יש ילד חולה? סוגרים את כל בית הספר? סוגרים את הכיתה? סוגרים את השכבה? כולם הסתכלו עליי ואמרו: לא יודעים. לא קיבלנו שום הנחיות".

פרטץ' כזה! התלמידים חוזרים לכיתות אחרי חצי שנה של מגפה, ואיש לא חשב לשלוח הוראות מה עושים אם מישהו נדבק. אם זה נכון, זה מדהים ומזעזע.

אבל זה לא נכון. שאלנו בעצמנו בכמה רשויות. מעיריות תל אביב-יפו ובאר שבע ענו לנו שדווקא קיבלו הנחיות ממשרד החינוך, ולא רק קיבלו, אלא הם גם נשמעים להן. אילו הוראות? הכול נמצא באתר האינטרנט של המשרד. אגף הפיקוח על הבריאות ואגף הביטחון פרסמו ב-10 באוגוסט ארבע חוברות מפורטות ל"אורחות החיים" בימי הקורונה - לגני ילדים, לבתי ספר, למוסדות חינוך מיוחד ולפנימיות. בכל שלוש הראשונות יש פרק שמסביר, דבר דבור על אופניו, איך יש להגיב לגילוי של איש צוות או תלמידה חולה.

הנה, לדוגמה, סדר הפעולות בבתי הספר: דבר ראשון מרחיקים מהמוסד את התלמידה שנדבקה; אחר כך מבודדים רק את בנות ובני שכבת הגיל שלה; אם התלמידים לא יכולים לחזור הביתה לפני סוף היום, הם נשארים ספונים בכיתה; במקביל לשכת הבריאות המחוזית פותחת בחקירה אפידמיולוגית. כל עוד החקירה נמשכת, השכבה סגורה; בסיומה מתקיימת הערכת מצב, שבה משתתפים בין השאר מנהלת הספר, רופאת המחוז וראש הרשות המקומית. רק אז מחליטים אם לפתוח.

ההוראות למוסדות חינוך אחרים דומות, בשינויים קלים. במוסד לחינוך מיוחד, למשל, תלמיד שמחכה לפינוי חייב להמתין בחדר נפרד עם איש צוות שיצויד באמצעי מיגון.

וזה עוד לא הכול. חוברות "אורחות החיים" נשענות על מסמך מפורט עוד יותר בשם "נוהל פעולה עם היוודע על חולה מאומת במוסד החינוכי". חמישה עמודים צפופים, לא כולל נספחים, מנחים את בתי הספר ואת הרשויות המקומיות כמה זמן אמורה להימשך החקירה האפידמיולוגית (עד שלושה ימים בדרך כלל); אילו צוותי תמיכה להקים; מי אמור לפתוח מוקד מידע להורים ועוד ועוד. יש גם שני טפסים: אחד לדיווח על מקרה קורונה, והשני לבירור האירוע.

בשורה התחתונה: דברי לפיד לא נכונים. משרד הבריאות הפיץ הנחיות מפורטות למוסדות חינוך ולרשויות מקומיות למקרה של גילוי חולה קורונה, העוסקות בין השאר בסגירת המוסד, בהקמת צוותי תמיכה ובחקירה האפידמיולוגית.