התקבלה החלטה: סגר לילי על הערים האדומות; השר דרעי התנגד

מוקדם יותר נתניהו נפגש השרים דרעי וליצמן, בנוכחותו של פרויקטור הקורונה • ל"גלובס" נודע כי השרים החרדים הבהירו שראשי הציבור החרדי לא יתנו גיבוי לסגר • במכתב חריף שהפנו הבוקר לרה"מ ראשי העיריות בני ברק, אלעד, עמנואל, וביתר עילית נכתב: "אנו מודיעים בזאת כי אנו נפסיק את השת"פ עם הרשויות השונות בכל הנוגע לסגר"

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: אמיל סלמן-הארץ
בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: אמיל סלמן-הארץ

ועדת השרים לענייני קורונה הכריעה הערב (א') על סגר לילי על 40 ערים אדומות. שר הפנים אריה דרעי הצביע נגד ההחלטה. לפי המתווה, בערים אלה יסגרו מוסדות החינוך, אך התושבים יוכלו לצאת לעבודות חיוניות.

הסגר יחול משבע בערב עד חמש בבוקר. המתווה הזה נועד להחליף את הסגר המוחלט על כתריסר ערים.

יותר מוקדם הופעל לחץ פוליטי מסיבי של ראשי ערים מן המגזר החרדי וכך נדחה הדיון בוועדת השרים שהייתה אמורה לקבל החלטה לסגור מספר ערים. נתניהו קיים הערב פגישות עם השרים דרעי וליצמן ודן עמם בחלופות לסגר המקורי, שאמור היה לחול בעיקר על ערים חרדיות וערביות.

דקות לפני מהדורות החדשות של השעה 20:00 שלח ראש הממשלה נתניהו הודעת וידאו ובה ניסה להדוף את הזעם של הציבור החרדי. "מנהיגי הציבור החרדי אמרו לי 'תטיל עלינו הגבלות'. אכפת לי מלימוד תורה ותפילה. אלה דברים שחשובים לי כמו שהם חשובים לכם. חייבים לנקוט צעדים שיימנעו את התפשטות המחלה".

עוד אמר נתניהו: "עיר אדומה לא נבחרת לפי התנכלות פוליטית. מנהיגי הציבור הערבי ביקשו שאטיל עליהם מגבלות. חייבים לנקוט צעדים שימנעו את התחלואה, אל תקשיבו למתסיסים".

כאמור, נתניהו דחה את מועד הדיון שהיה אמור להתקיים בוועדת השרים לענייני אזורים מוגבלים, באשר להחלטה על סגר מלא בחלק מהערים האדומות וצעדים מדודים יותר לצמצום התחלואה בכ-20 ערים נוספות. זאת, בעקבות לחץ שהופעל על ידי השרים החרדים וראשי הערים החרדיות ברשימת הערים האדומות, שאיימו שלא לשתף פעולה עם הרשויות באשר למאבק בקורונה. בעקבות פגישה שקיים נתניהו עם השרים דרעי וליצמן לצד פרופ' גמזו הוא נעתר לדרישתם להגדיל את כוח האדם והתקציבים הנדרשים לטיפול בישובים האדומים, לרבות הגדלת מספר הבדיקות, הקצאת מלוניות לחולים ולמשפחותיהם ועוד. לגבי החברה הערבית הוסכם כי יוקצאו כספים להגדלת מערך הבדיקות האפידמיולוגיות, וכן להוצאה למלוניות. אחד ממשתתפי הפגישה עם נתניהו אמר ל"גלובס" כי השרים החרדים הבהירו שראשי הציבור החרדי, בהם הרבנים וראשי הערים לא יתנו גיבוי לסגר מלא. נתניהו הביע את זעמו בפגישה והדגיש ששום ראש ממשלה לא תמך בציבור החרדי כפי שהוא תמך.

בשעות הבוקר, שמונה ערים בישראל היו לקראת סגר; אום אל פאחם, אלעד, בית שמש, בני ברק, טירה, שכונות בירושלים, לקיה וכפר קאסם. לאחר עבודת מטה מדוקדקת, נערך פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו ליישום השלב הראשון בתוכנית הרמזור, לה המתין הציבור יותר מחודש; הטלת מגבלות על ערים אדומות לשם הפחתת התחלואה, והקלות על הערים הירוקות והצהובות בישראל. אלא שהלחץ הפוליטי עשה את שלו, וישיבת הקבינט בנושא, כאמור, נדחתה למועד לא ידוע.

במכתב חריף שהפנו הבוקר לראש הממשלה ראשי העיריות בני ברק, אלעד, עמנואל, וביתר עילית, נכתב: "אנו מודיעים בזאת כי אנו נפסיק את שיתוף הפעולה עם הרשויות השונות בכל הנוגע לסגר. רשויות המדינה מוזמנות לפעול בעצמם כפי שהן פועלת בלאו הכי מעל ראשינו, טלו אתם ובאופן אישי אתה ראש הממשלה, את האחריות לשינוי ולביצוע".

עוד הוסיפו: "אנו מודיעים לך בזאת כי הציבור החרדי כל כולו לא ישכח את העוול שנעשה לו. לא נשכח מי האיש שחתם בידו, פעם אחר פעם, על הפיכתנו למפיצי מחלות ואויבי העם, בענישה סלקטיביות של רבבות משפחות, בני המגזר החרדי. ההחלטות שקיבלת, פעם אחר פעם, נעשו בהעדר הגיון ותוחלת בריאותית ומכוונות באופן חד וברור נגד הציבור החרדי. אנו רואים בך את האשם היחידי לצעדי ענישה אלו, להשפלת כבוד המסורת וכבודנו כאזרחים לגיטימיים בארץ הזו. לא נוכל להחריש עוד. הקול - קולך, אך בסופו של יום, תישמע תגובתם הנכאבת של רבבות תושבי הערים החרדיות - בקולם".