בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה חזקה באירופה: פוטסי זינק ב-2.4% ודאקס קפץ ב-2%

בוול סטריט לא יתקיים היום מסחר בוול סטריט לרגל חופשת "יום העבודה" • העודף במאזן המסחרי של סין הסתכם בכ-59 מיליארד דולר באוגוסט

בורסת טוקיו / צילום: Koji Sasahara, Associated Press
בורסת טוקיו / צילום: Koji Sasahara, Associated Press

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

19:00

המסחר באירופה ננעל הערב בעליות חזקות. פוטסי זינק ב-2.4%, דאקס טיפס ב-2% וקאק עלה ב-1.8%. סטוקס 600 הוסיף 1.6%.

Dechra Pharmaceuticals  הבריטית זינקה בכ-7% לאחר פרסום דוחות טובים. 

16:00

בורסות אירופה ממשיכות לטפס ומגיעות גם ל-2%: הדאקס והקאק עולים בכ-1.6%, והפוטסי עולה ב-2%. בתוך כך, מניית פולקסווגן  עולה בכ-3.8% ומניית אייר בס עולה ביותר מ-4%.

בהונג קונג, המוני מפגינים נאספו ביום ראשון באחד הרבעים המסחריים במחאה על דחיית הבחירות לבית המחוקקים של העיר, שסין מהדקת את שליטתה בה. המחאה  הייתה אחת הגדולות ביותר מאז הטלת חוק הביטחון הלאומי הדרקוני על ידי סין ב-30 ביוני. 

14:00

הנפט מסוג ברנט רושם ירידה של 1.6% לרמה של 42 דולר לחבית. גילבפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מציין היום כי "העלייה ביצוא הנפט של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות קוזזה בהפחתת יצור הנפט של עיראק וכווית. המשך קיצוצי הפקת הנפט של חלק מהחברות בארגון OPEC+ המשלימות את אי עמידתן ביעד בחודשים הקודמים, הביאו לכך שתפוקת הנפט של המדינות החברות בארגון OPEC עלתה באוגוסט רק בכמחצית מהכמות שהיה מותר להעלות על פי ההסכמים שנחתמו, אילו בחודשים הקודמים כל חברי הארגון היו עומדים ביעדי הקיצוץ. יצור הנפט של OPEC עלה באוגוסט ב-550,000 חביות ביום והגיע ל-23.94 מיליון חביות ביום".

"יבוא הנפט של סין מארה"ב עלה לאחרונה בחדות. ככל שרכישות הנפט של סין מארה"ב גוברות, כך יבוא הנפט של סין מהמדינות החברות בקבוצת OPEC+ קטנות. יבוא הנפט של סין מארבע חברות OPEC הגדולות (המהווה רבע מיבוא הנפט של סין - לפי נתוני 2019), ערב הסעודית, עיראק, איחוד האמירויות וכווית, הגיע לרמה הנמוכה ביותר מאז חודש מרץ וערב הסעודית איבדה את נתח השוק המשמעותי (כ-17% מהיבוא בשנת 2019) שהיה לה בשוק הנפט הסיני. העלייה ברכישות הנפט של סין מארה"ב יכולה להתפרש כניסיון של סין לעמוד בחלק ממחוייבותה לרכישות אנרגיה, עליהן היא התחייבה בשלב א' של הסכם הסחר שבינה ובין ארה"ב. אולם, יתכן והמניע לרכישות אלו הוא המשך ניסיונות של סין לרכוש נפט במחיר זול, לאחר שערב הסעודית העלתה את מחיר הנפט שלה", כותב בפמן.

12:05

מגמה חיובית בבורסות אירופה, המדדים המובילים עולים ב-1.1%-1.3%. באסיה הסתיים המסחר בירידות.

המשקיעים מעדיפים להתעלם כרגע מהתחלואה העולה בחלק ממדינות היבשת. מספר מקרי הקורונה במדינות דרום-מערב אירופה ממשיך לעלות בחדות בימים האחרונים, והרשויות נאבקות להאט את התפשטות המגפה באמצעות הגבלות על התקהלויות, פעילות עסקים וחובת לבישת מסיכות, על רקע החזרה ללימודים והשיבה לעבודה אחרי חופשת הקיץ.

בצרפת נרשמו ביממה האחרונה יותר מ-7,000 חולים, בספרד יותר מ-4,500 חולים וגם בבריטניה , שעד כה חמקה מהזינוק האירופי במספר מקרי הקורונה החדשים, נרשמו כ-3,000 מקרים ביממה האחרונה. בחלק מהמדינות מספר הנדבקים כעת שווה או עובר את מספר הנדבקים בשיא המגפה באפריל, אך נתוני התמותה נמוכים משמעותית. בסך הכל נרשמו אתמול בכל מדינות אירופה כ-33 אלף מקרים חדשים, בהשוואה ל-27 אלף לפני שבועיים, וכ-19 אלף לפני חודש (לפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס).

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה חיובית. מדד המניות המובילים מתקדמים ב-0.5%-0.7%. 

בבית ההשקעות אופנהיימר מתייחסים היום לנתוני התעסוקה של ארה"ב לחודש אוגוסט שפורסמו ביום שישי ומציינים כי "הנתונים הצביעו על המשך התאוששות של שוק העבודה ממשבר הקורונה. אך מתחת לפני השטח עולה תמונה מדאיגה של הידרדרות משמעותית בשוק העבודה. מצד אחד, נתוני התעסוקה ושיעור האבטלה האחרונים שפורסמו ביום שישי הפתיעו לחיוב. ומצד שני, מספר המפוטרים, שמהווה אינדיקטור חשוב יותר לגבי מצב המשק בכלל ושוק העבודה בפרט, עלה לרמתו הגבוהה ביותר מאז תחילת 2014".

"יש סימנים שמגמה זו היא חלק משינוי מבני העובר על הפעילות במשק האמריקאי בעקבות הקורונה. בכל זאת, התפתחות זו מהווה סימן אזהרה שלילי להמשך ההתאוששות במשק האמריקאי ולשווקים הפיננסיים. לדעתינו, המשך שיפור בשיעור האבטלה הופך להיות מאתגר יותר בחודשים הקרובים, ותלוי במידה רבה בהחזרת עובדים נוספים מח"לת לעבודה, לצד חזרת חלק מהמפוטרים למעגל העבודה", אומרים באופנהיימר. 

07:30

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת, לאחר שבסין פורסמו היום נתונים לפיהם הייצוא מהמדינה גדל ב-9.5% באוגוסט לעומת אוגוסט 2019 ואילו הייבוא לסין הצטמק ב-2.1% בחודש שעבר. כלכלנים ציפו לעלייה של 7.2% בייצוא ולגידול של 0.1% בייבוא לסין. בסך הכל הסתכם העודף במאזן המסחרי של סין בכ-59 מיליארד דולר בחודש שעבר, לעומת צפי כלכלנים לעודף של כ-50 מיליארד דולר. 

בהמשך היום, זירת המאקרו העולמית תהיה דלילה היום. בגרמניה יתפרסם נתון התפוקה התעשייתית.

בוול סטריט לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל חופשת "יום העבודה". הסוחרים יחזרו לפעולה מחר. בזירת הסחורות, הזהב רושם עלייה של כ-0.4% לרמה של 1,941 דולר לאונקיה והנפט מסוג ברנט רושם ירידה של 1% לרמה של 42.23 דולר לאונקיה.

מניית SMIC צונחת בכ-20% בהונג קונג על רקע דיווחים כי ממשל טראמפ שוקל אם להטיל הגבלות יצוא על ספקיות רכיבים ליצרנית המוליכים למחצה המתקדמים יותר בסין, במהלך שעשוי להגיע אל לב שאיפותיה של בייג'ין להפוך לספקית עצמאית של טכנולוגיות חיוניות. משרדי ממשל אמריקאים מקיימים דיונים על הוספת חברת סמיקונדקטור צנופקצ'רינג אינטרנשיונל הסינית, SMIC, לרשימת החברות הזרות של משרד המסחר שיצוא טכנולוגיות אמריקאיות אליהן יצטרך להיבחן דרך שכבה של בדיקות, מסר דובר של משדר ההגנה, שנוטל חלק במאמץ.