החיסון הרוסי לקורונה: האזרחים לא ממהרים להתחסן

לפי תחקיר של ה-CNN עובדי מערכות הבריאות וההוראה, שנשיא רוסיה הצהיר כי יקבלו עדיפות בקבלת החיסון, לא ממהרים לקבל אותו, אף שהוא זמין כבר למעלה מחודש • החיסון לא עבר את האישורים המקובלים ואין הוכחה ליעילותו

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבקר בביה"ח לחולי קורונה במדינה / צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool, AP
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבקר בביה"ח לחולי קורונה במדינה / צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool, AP

רשת CNN ערכה השבוע תחקיר ברוסיה כדי לבחון את האופן שבו מתקבל חיסון הקורונה החדש, שאושר לשיווק ב-1 באוגוסט ללא ניסויי יעילות ובטיחות מקיפים. על פי בדיקה קודמת שערך "גלובס", החיסון אינו משווק בהרחבה לאוכלוסייה ברוסיה, והאזרחים עמם שוחחנו זהירים ואינם מתכוונים למהר להתחסן בו. נראה כי גם ה-CNN הגיע למסקנה דומה.

לפי התחקיר, גם המורים ועובדי מערכת הבריאות, שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הבטיח כי הם יהיו הראשונים לקבל את החיסון, לא עומדים בתור על מנת לקבלו ולמעשה רק מעטים מהם נענו להזמנה להתחסן. 

מורה במערכת החינוך הרוסית בשם מרינה בלוייבה, החלה להפיץ עצומה ברשתות החברתיות הרוסיות, שבה קראה לממשלה שלא לחייב את המורים להתחסן והציעה לעובדים לא להתחסן מיוזמתם, אלא אם הם רואים את עצמם כמשתתפים בניסוי קליני. כרגע אין חובת התחסנות, אך ישנה הערכה כי החיסון יהפוך לחובה עבור רופאים ומורים עד סוף השנה.

בלוייבה אמרה כי "באופן כללי אנחנו יודעים שאיכות החיסונים תוצרת רוסיה נמוכה מזו של החיסונים מתוצרת חוץ. החיסון אושר במהירות הבזק, בחופזה, ואנחנו יודעים כי בעבר, הופעל לחץ להתחסן בחיסונים אחרים, למשל חיסון לשפעת, בארגונים ממשלתיים רוסיים".

בלוייה רומזת לכך שבמספר בתי ספר, הותנו בונוסים למורים במקרים מסוימים בהסכמה להתחסן לשפעת. בינתיים היא אומרת, אין דיווחים מקרב המורים על לחץ כזה בעניין החיסון לקורונה, אך היא מקדימה תרופה ללחץ אפשרי.

לפי התחקיר, אף אחד מהמורים ש-CNN דיבר איתם, לא נטל את החיסון. לעומת זאת ראש העיר של מוסקבה ושר ההגנה הצהירו כי נטלו את החיסון ושר ההגנה אף הצטלם במהלך קבלת הזריקה.

בימים האחרונים יצא לאור מחקר בכתב העת הבינלאומי המוערך Lancet, אשר הראה שוב בניסוי קטן, כי החיסון אינו עתיר תופעות לוואי. אולם, על פי הפרוטוקול העולמי המקובל לאישור חיסונים, הם אינם נחשבים בטוחים עד לבדיקתם בעשרות אלפי מטופלים, וממילא הניסוי לא הראה עדיין יעילות.