בקרוב בישראל? Airbnb חויבה להעביר לרשויות בגרמניה את פרטי והכנסות המשכירים

זאת לאחר מאבק משפטי שנמשך כמה שנים וכחלק מהמלחמה שגרמניה מנהלת במספר גזרות נגד העלמת מס באחרונה • הצעד החדש מעורר חשש רב בקרב מי שנמנעו מלדווח על רווחיהם עד היום

בניין העירייה בהמבורג, גרמניה / צילום: שאטרסטוק
בניין העירייה בהמבורג, גרמניה / צילום: שאטרסטוק

חברת Airbnb חויבה להעביר לרשויות המס הגרמניות את כל פרטי המשכירים הגרמנים המציעים דירות ומקומות לינה באמצעות הפלטפורמה המקוונת שלה, בצעד שמעורר חשש רב בקרב מי שנמנעו מלדווח על רווחיהם מערוץ הכנסה זה.

רשויות המס של מדינת־העיר המבורג, אחת מ־16 מדינות המחוז המרכיבות את גרמניה, הודיעו כי בית משפט גרמני פסק לטובתן, וקיבל את עמדתן לחייב את החברה האמריקאית להעביר לידיהן את כל פרטי המשכירים, כולל ההכנסות המצטברות. אחרי המבורג, שקיבלה זכות־ראשונים על המידע, יוכלו גם רשויות מס ממדינות-מחוז אחרות לעשות בו שימוש.

מיליארדי אירו במסים שהועלמו

גרמניה מנהלת מאבק פעיל מאוד בהעלמות מס. במהלך השנים האחרונות, למשל, רכשו רשויות המס של מדינת נורדריין-סטפאליה במיליוני אירו יותר מעשרה תקליטורים שעליהם מידע חשאי של אזרחים גרמנים המחזיקים חשבונות בשווייץ. את המידע סיפקו עובדים מתוך הבנקים השוויצרים קרדיט סוויס ו־UBS, בין השאר. פרסום רכישת מסדי הנתונים, יחד עם החשש של תושבי גרמניה שהעלימו מס, כי שמותיהם נמצאו עליהם ומבצע "גילוי מרצון" של הרשויות, הביאו לגבייה של מיליארדי אירו במסים שהועלמו.

כעת, מסרו הרשויות בהמבורג, הסתיים בהצלחה מאבק משפטי שנועד להשיג מטרה דומה. מדובר בהליך משפטי שנמשך כבר מספר שנים, ושבו רשויות המס מהמבורג בגיבוי משרדי הממשלה הגרמנית פנו לבתי משפט במדינות מחוץ לגרמניה (מטה Airbnb נמצא בארה"ב) ולאחר מכן במדינה עצמה כדי לחייב את החברה להעביר את פרטי הלקוחות שלה.

"זו פריצת דרך חשובה שתסייע לנו להאיר את תחום הפעילות החשוך הזה", אמר שר האוצר של ממשלת המבורג, אנדראס דרסל, "המידע יסייע לנו לאתר הכנסות שבעבר הוחבאו מרשויות המס, כדי לחייב אותן במיסוי מתאים".

לפי החוק בגרמניה, כל הכנסה שנתית מעל 500 אירו מהשכרה (לכל השנה) חבה במס, בתנאי שסך ההכנסות השנתיות הוא מעל 9,408 אירו. זהו הסכום המינימלי שמעבר לו נדרשים תושבי גרמניה למלא הצהרות מס מפורטות. לפי החוק, העלמת מס חמורה במיוחד עשויה להיות כרוכה במאסר. אם מדובר בתשלום קנס, החייבים יצטרכו לשלם חזרה את הסכום שהועלם, ביחד עם ריבית שנתית של 6%.

Airbnb הוקמה ב-2008 ואחראית למהפכת הכלכלה השיתופית בתחום הלינה והתיירות. בעלי דירות רבים הפכו את השכרת הדירות לעסק מרכזי, המתחרה באופן ישיר במלונות. בעקבות השינוי שהדבר גרם בערים מתויירות במיוחד וחוסר הרגולציה, כמה ערים בעולם (כמו ברלין וניו יורק), אסרו או הגבילו משמעותית את הפעילות של החברה בשטחן.

"בעלי הדירות צריכים לרעוד מפחד"

לפיכך, ייתכן כי בגרמניה ישמש המידע שיועבר לא רק לצורך חשיפת מעלימי מס אלא גם יזהה את מי שהשתמשו באתר כדי להשכיר דירות מעבר למספר הימים הקבוע בחוק, במיקומים שלא קיבלו אישור ועוד. "בעלי הדירות צריכים לרעוד מפחד", דיווח המגזין "שטרן" על הפסיקה, והזהיר את מי מקוראיו שהשכיר באמצעות החברה ולא שילם מסים "לצפות לביקור קרוב ממס ההכנסה". ביוני השנה הסכימה החברה למסור לעיריית ניו יורק פרטים דומים על משכירים באמצעותה, כדי לאפשר פיקוח לפי הרגולציה המקומית, אך לא לצרכי מס.