מפעילת הסלולר פרי טלקום: לטפל בדחיפות בתשתיות התקשורת בריכוזים של החברה החרדית

לדברי פרי טלקום, הפועלת בעיקר בחברה החרדית, אין לה כיום כדאיות כלכלית להמשיך ולעשות זאת • החברה קוראת לשר התקשורת, יועז הנדל, לבטל את הקישוריות בסלולר ובכך למנוע את תופעת הצינתוקים (צלצול ניתוק) שגורמת לה הפסדים

שר התקשורת, יועז הנדל / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
שר התקשורת, יועז הנדל / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

מפעילת הסלולר הווירטואלית פרי טלקום, שפועלת בעיקר בחבר החרדית, פנתה לשר התקשורת, יועז הנדל, והתריעה מפני כשלי התקשורת במגזר. יו"ר ומנכ"ל החברה, שמעיה רייכמן, הזהיר שיש לטפל בנושא באופן דחוף, וזאת על רקע גל הקורונה הנוכחי, כאשר רבים נאלצים לעבוד מהבית או מהישיבות, ונוצרים ריכוזים גבוהים של שימוש תשתיות התקשורת הביתיות.

לדברי רייכמן, קיים מחסור משמעותי בתשתיות תקשורת סלולרית בריכוזים החרדים. ערים שלמות סובלות מאיכות קליטה ירודה, ולחברות התקשורת אין כדאיות כלכלית לשנות את המצב. לדבריו, ההסבר לכך פשוט: שירותי תוכן לציבור החרדי ניתנים על גבי שיחות למספרים נייחים רגילים. שיחות אלה כלולות בחבילות של ספקיות הסלולר, ולמעשה, עלות דמי הקישוריות בגין שיחות של המנויים החרדים מסתכמת במיליוני שקלים, מה שמביא את החברה עד לכדי הפסד וחוסר כדאיות כלכלית לספק שירות למגזר.

חוסר הכדאיות הכלכלית אף פוגע ביכולתן של חברות התקשורת לשמר מחירים נמוכים עבור הציבור החרדי כולו, ובעיקר הופך את ההשקעה בשיפור הקליטה באזורים שבהם יש ריכוז חרדי גבוה ללא כדאית. ההתערבות הפוליטית מדי כמה חודשים גורמת לכך שהשירות ממשיך במתכונת הקיימת, אולם ברור שאין די בכך כדי לגרום להשקעות נצרכות בתשתיות ראויות".

ניצול תעריפי הקישוריות

פרי טלקום מתייחסת גם לסוגיה כאובה בחברה החרדית, הקרויה צינתוקים (צלצול ניתוק, על מנת לגרום למקבל השיחה להתקשר למספר המנתק, ובכך להביא לניצול של תעריפי הקישוריות). לדברי החברה, ספקיות מערכות הטלפוניה שמארחות את התוכן אינן גובות תשלום מספק מבעלי התוכן, אלא מרוויחות את כספן מדמי הקישוריות שמשלמות חברות הסלולר.

נושא הצינתוקים מכך נובע שמקבל השיחה מתבקש לחזור למספר שממנו הגיע השיחה, ואז ספקי המרכזייה והתוכן מרוויחים מהשיחות הנכנסות. למעשה, מתוך כל אגורה שנגבית מהלקוח, כשני שלישים מועברים לספקיות ולבעלי התוכן.

החברה מתייחסת גם לחסימת מספרים על ידי ועדת הרבנים לענייני תקשורת, שמתמודדת מצד אחד עם הלחץ התמידי מצד ההנהגה הרבנית לסגור קווי תוכן שלדעתם אינה ראויים, ומצד שני עם הלחץ מצד מפעילי השירות להשאיר כמה שיותר שירותי תוכן פתוחים.

הלחץ על הרבנים

מדובר בעיקר בנושא השקפתי מול לחץ כלכלי. אין ספק שבחסימת החיוג למספרים מסוימים נמנע רווח לספקי התוכן. גם עכשיו, הלחץ לפעול נגד ועדת הרבנים נובע רק מאותם ספקים, שרוצים לוודא שלאורך זמן לא יהיה שינוי, והם יוכלו לקבל שיחות נכנסות מהציבור החרדי. הפתרון שלהם: הורדת שיעור דמי הקישוריות על שיחות למספרים נייחים וניידים גם יחד. מהלך כזה ישנה את כללי המשחק, ויפתור את רוב הבעיות: חברות התקשורת לא יחויבו לשלם על שיחות לקווי תוכן, חבילות הסלולר יהיו רווחיות, וכך תהיה כדאיות כלכלית להשקיע בתשתיות.

פרי טלקום מוסיפה כי ספקיות התוכן לא ירוויחו משיחות נכנסות, וכך לא ייווצר תמריץ לצינתוקים. מכאן שניתן יהיה לייצר מציאות חדשה, שתאפשר לכל מי שמעוניין לשלם עבור התוכן שבו הוא חפץ.