הקורונה המשפטית: שיא בניגשים לבחינת הלשכה, ירידה של 20% בהיצע המשרות

נזקי הקורונה: בזמן שמספר שיא של יותר מ-3,000 מתמחים נבחנו בשבוע שעבר בבחינת ההסמכה למקצוע, חלה ירידה דרמטית בהיצע המשרות ביחס לספטמבר 2019 • המועמדים נאלצים לא פעם להתפשר על תנאי העבודה

מתמחים נבחנים בבחינת ההסמכה בחודש שעבר. זמן החיפוש אחר כל משרה ארוך יותר  / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
מתמחים נבחנים בבחינת ההסמכה בחודש שעבר. זמן החיפוש אחר כל משרה ארוך יותר / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בשבוע שעבר ניגשו לבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין מספר שיא של 3,071 מתמחים. זאת, לאחר שחיכו שבועות ארוכים לבחינה שנדחתה בשל משבר הקורונה. הבחינה לא הייתה קלה, ובימים אלו יושבים המתמחים בבתיהם ומחכים בקוצר רוח לקבל מלשכת עורכי הדין את התשובה - האם עברו בהצלחה את הבחינה ובקרוב יוכלו להתחיל לעבוד כעורכי דין, או שמא נכשלו וייאלצו להתכונן לבחינה נוספת.

אולם גם המתמחים שיעברו את הבחינה ויחזרו לשוק העבודה אחרי תקופה ארוכה, יודעים היטב שהדרך להתפרנסות מהמקצוע לא עומדת להיות פשוטה. עולם העבודה שהם צפויים לפגוש שונה לגמרי מזה שהכירו לפני חצי שנה בלבד. שוק עריכת הדין מוצף ממילא, וכעת, כמו ענפים אחרים, הוא ספג זעזוע נוסף עקב משבר הקורונה. פירמות עריכת דין רבות הקפיאו את הליכי הגיוס שלהן לחלוטין, ופירמות אחרות הקטינו את מספר המשרות הפתוחות ונקטו צעדי התייעלות שונים, בהם פיטורי עובדים.

מנתוני "קודקס", חברת ההשמה למשפטנים הגדולה בארץ, עולה כי היצע המשרות המשפטיות היום, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד בתחילת ספטמבר 2019, נמוך בכ-20% אחוזים. לעומת זאת, הביקוש למשרות גבוה הרבה יותר, לאחר שעלה דרמטית בתקופת הקורונה.

לפי הנתונים הנמצאים בידי "קודקס", בחודשים מאי-יולי השנה חלה עלייה בשיעור ממוצע של 42% במספר קורות החיים שנשלחים לכל משרת עורך דין פנויה, ביחס לאותם חודשים בשנה שעברה.

המעסיקים יושבים על הגדר

התמונה לא נראית מעודדת, אולם לדברי מנכ"לית קודקס ליאת בן-צבי שבח, עדיין, ביחס לענפים אחרים, ענף המשפט מפגין חוסן נוכח המשבר הכלכלי. "למרות המצב, בשוק עריכת הדין יש יחסית מעט הוצאה לחופשות ללא תשלום ומעט פיטורים.

גם החזרה לגיוס עובדים הייתה מהירה יחסית לענפים אחרים", אומרת בן-צבי שבח. "בארבעת החודשים האחרונים מעל 75% מ-20 המשרדים הגדולים גייסו בפועל עורכי דין. ונכון להיום; 85% מ-20 ממשרדי עורכי הדין הגדולים מגייסים עורכי דין דרך קודקס; 88% מהם מחפשים היום לאייש שלוש משרות של עורכי דין או יותר".

ועדיין, מדובר במשרדים הגדולים ביותר, וגם לגביהם מדובר בנתוני גיוס מאוד דלים ביחס לשנים עברו.
"נכון. רוב המעסיקים בענף עריכת הדין לא חזרו לגייס כפי שגייסו טרם המשבר. בשל אי הוודאות במשק, המעסיקים נוקטים זהירות רבה יותר, הם מדויקים יותר מאשר בעבר, פותחים פחות משרות, וחלקם עדיין ‘יושבים על הגדר’ ומכלכלים את צעדיהם".

עד כמה גדולה היום התחרות בין עורכי הדין והמשפטנים על כל משרה פנויה?
"התחרות גדולה מאוד. אנחנו מזהים עלייה ניכרת בכמות עורכי הדין שמחפשים עבודה ובאקטיביות שלהם בחיפוש. זה נכון לכל הגילאים. גם לעורכי דין מתחילים וגם לגבי ותיקים. עם זאת, התחרות על כל משרה פנויה היא גדולה במיוחד למשרות התחלתיות שדורשות ותק של עד שלוש שנות ניסיון בעריכת דין או בייעוץ משפטי.

"בנוסף, זמן החיפוש אחר כל משרה ארוך יותר, והמועמדים נאלצים לא פעם להתפשר על תנאי העבודה או לשנות תוכניות. הם מתפשרים על תחום העיסוק, על סוג הארגון שבו הם עובדים (משרד/חברה/מגזר ציבורי וכו’), על המרחק של מקום העבודה מהבית וגם על השכר".

נשמע שלמעסיקים יש היום כוח גדול.
"המעסיקים שמגייסים עובדים נהנים מפניות רבות יותר ממועמדים איכותיים ומצליחים לסיים את תהליך הגיוס בטווח זמן קצר יותר. זה קורה במיוחד בתחומי המשפט המסחרי, כמו שוק ההון, ליטיגציה מסחרית והייטק.

"צריך לומר שגם הדרישות של המעסיקים השתנו בהתאם לרוח התקופה. רבים מהמעסיקים בענף עריכת הדין עובדים היום במודל היברידי של עבודה מרחוק - בחלק מהימים העבודה היא מהבית ובחלק מהמשרד. מתכונת העבודה הזאת מביאה לכך שיחסי האמון בין העובדים למעסיקים, שהיו תמיד חשובים בענף המשפט, הפכו לחשובים עוד יותר. זאת, מאחר שיש פחות פיקוח על שעות העבודה והעבודה הפכה לעצמאית יותר.

"בנוסף, התקופה הנוכחית הביאה לכך שדרישות בסיס של המעסיקים מהעובדים שהם מגייסים הן: גמישות והתמודדות מהירה עם טכנולוגיות חדשות לניהול פגישות ומשימות".

להבליט את היתרון היחסי

בתקופה הקרובה יצטרפו לשוק עריכת הדין עוד כמה אלפי עורכי דין חדשים שנבחנו בבחינות ההסמכה של הלשכה בשבוע שעבר. מנכ"לית קודקס נותנת המלצות למוסמכים הטריים בעריכת דין.

"ידע זה כוח. אני ממליצה לעורכי הדין החדשים ללמוד את השוק ולהתאים את עצמם לציפיות החדשות של המעסיקים", אומרת בן-צבי שבח ל"גלובס", "להכיר את התחומים המבוקשים ולהגיע מוכנים היטב לראיונות, אחרי שחקרו את המשרה, את הארגון ואת המראיינים.

"במהלך הראיון מומלץ להם לנסות להבין מהן הציפיות מעורכי דין מתחילים, במיוחד בתקופה זו. זה יעזור להם להבין אם זה המקום הנכון עבורם ויאפשר להם להדגיש את התכונות והכישורים הרלוונטיים ביותר.

"שוק העבודה השתנה ואיתו גם דרישות המעסיקים. הייתי אומרת למתמחים: הבליטו את היתרון שלכם - חישבו מהו הערך הייחודי שאתם מביאים לארגון והבליטו אותו בעזרת דוגמאות בקורות החיים ובראיון. כאמור, רוב המעסיקים מקבלים הרבה יותר קורות חיים מאשר בעבר וגם מראיינים יותר מועמדים למשרה. אני ממליצה לעורכי הדין החדשים לנסות לזקק ולהדגיש את המסרים הרלוונטיים ביותר, שיגרמו למעסיק לזכור אותם לטובה ולהחליט שהם הכי מתאימים לתפקיד".

בן-צבי שבח מציינת כי "כנראה שהיצע המשרות יחזור לקדמותו, אבל זה ייקח זמן". לדבריה, לעורכי הדין כדאי לנסות לראות את התקופה הזו כהזדמנות לצמיחה. "למידה מתמדת וגמישות מחשבתית הם הגורמים שישמרו עליהם רלוונטיים בשוק דינמי ומשתנה", היא אומרת, "לכן, מומלץ לעורכי דין לנצל את הזמן לשפר את האנגלית, לפתח תחומי עניין חדשים, לקרוא מאמרים מקצועיים וליזום קשרים חדשים". ¿

מתמחים שוב מתלוננים שהבחינה הייתה קשה

כפי שקרה בעבר לא אחת, כשמדובר בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין, גם אחרי הבחינה שנערכה ב-27 באוגוסט, רבים מהמתמחים התלוננו כי הבחינה הייתה קשה באופן בלתי סביר.

לטענת רבים מהם, הבחינה כללה שאלות מטעות שלא בודקות ידע רלוונטי למקצוע, אלא נועדו להוות אמצעי סינון ותו לא. "אנשים למדו והשקיעו חצי שנה מהחיים שלהם וקיבלו בחינה לא עבירה. אני מרחם על החבר’ה הצעירים, בעלי ידע ורצון להצליח, שחיכו להתחיל לעבוד, ואז קיבלו בחינה כזו שמזלזלת באינטליגנציה שלנו", כתב אחד הנבחנים בעמוד הפייסבוק של מאבק המתמחים.

לבחינת הלשכה בראשות אבי חימי בשבוע שעבר ניגש מספר שיא של 3,078 מתמחים. הבחינה נערכה תוך הקפדה על רגולציה מורכבת והנחיות משרד הבריאות. המתמחים נבחנו בשיטת הקפסולות והוגבלו לבין 10-20 נבחנים בלבד בכל אולם בחינה.

הבחינה התקיימה ב-10 אתרים שונים בפריסה כלל ארצית בכ-200 אולמות בחינה - מאוניברסיטת חיפה בצפון, מלון דיוויד אינטרקונטיננטל והיכל הספורט בתל אביב, בנייני האומה בירושלים, מלון רמדה, בתי ספר, כיתה מיוחדת באוניברסיטת ירושלים ומשרדי הלשכה בירושלים ועד מכללת אשקלון בדרום. בנוסף, הוקצו 12 חדרי בחינה לנבחנים בודדים בעלי התאמות ייחודיות וכן כיתת מחשבים.

כ-1,608 (52%) מבין הניגשים לבחינה היו נשים ו-1,470 גברים. עוד עולה מהנתונים כי כ־46% מהנבחנים היו בגילאי 30 עד 49.

בחלוקת הנבחנים בין תלמידי המכללות לתלמידי האוניברסיטאות, נשמר היתרון המוחלט של המכללות. 80% (2,457) מהמתמחים שנבחנו למדו במכללות. 

עצות לעורכי הדין החדשים בעידן המגפה

● ללמוד את השוק ולהתאים את עצמם לציפיות החדשות של המעסיקים
● להכיר את התחומים המבוקשים ולהגיע מוכנים היטב לראיונות, אחרי שחקרו את המשרה, את הארגון ואת המראיינים
● להבין במהלך הראיון מה הציפיות מעורכי דין מתחילים, כדי להבין אם זה המקום הנכון עבורם
● להבליט את היתרון היחסי והערך הייחודי שהם מביאים לארגון ולהבליטו בעזרת דוגמאות בקורות החיים ובראיון
● לנצל את הזמן לשפר את האנגלית, לפתח תחומי עניין חדשים, לקרוא מאמרים מקצועיים וליזום קשרים חדשים