עובדים בדלק ישראל חוששים: "אם רמי לוי ירכוש אותנו, לא בטוח שנוכל לפעול בשבת"

דלק לישראל מתקרבת להכרעה על עתידה: המגעים בינה לבין קבוצת חברת הנדל"ן המניב להב אל.אר ורמי לוי נמשכים, ועובדים בחברה חוששים מהמעורבות של רמוי לוי, שעד היום נמנע מהפעלת עסקים בשבת • לוי: "אין לעובדים ממה לחשוש, אנחנו קבוצה רצינית וחזקה"

החודש האחרון להכרעה על עתידה של דלק ישראל: המגעים בינה לבין קבוצת חברת הנדל"ן המניב להב אל.אר ורמי לוי נמשכים, ועובדים בחברה חוששים מהאפשרות שרמי לוי, שעד היום נמנע מהפעלת עסקים בשבת, יחליט להפסיק את הפעילות של רשת חנויות הנוחות מנטה במהלך סוף השבוע. ואולם, גורמים מעורים מעריכים כי הרכישה האפשרית לא תשפיע על שעות ההפעלה של החנויות והן ימשיכו לפעול במהלך השבת.

עד סוף החודש הקרוב תוכרע ההחלטה האם חברת דלק ישראל, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, תקבל הלוואה של כ-450 מיליון שקל מקרן ארבל אשר תאפשר לה לפרוע את יתרת חובותיה המובטחים לבנקים של כ-340 מיליון שקל; או, שתחתום על עסקה מול חברת הנדל"ן המניב להב אל.אר שבשליטת אבי לוי (לשעבר מנכ"ל מליסרון) אשר חברה לאיש העסקים ובעל השליטה ברשת הקמעונאות הנושאת את שמו - רמי לוי בתמורה לכ-700 מיליון שקל. בהקשר זה נציין כי גורמים במערכת הבנקאית אישרו ל"גלובס" כי במהלך השבוע האחרון העסקה החלה בתהליך לקבלת אישור הבנקים.

חשש מהשלכות על ועד העובדים

בדומה למתחרות שלה, דלק ישראל מפעילה היום מאות חנויות נוחות בתחנות דלק אשר פועלות במהלך השבת. הפדיון מאותן חנויות בסוף השבוע נחשב למהותי ומהווה לפי הערכות, כ-25% מהמכירות של הרשת. בשיחה עם "גלובס" העלו עובדים בחברה חשש מאפשרות של קיצוץ במצבת כוח האדם במקרה שיוחלט שלא להפעיל את הרשת בשבת.

בעבר רמי לוי הצהיר כי הוא לא מפעיל עסקים שפועלים בשבת, אולם החיבור עם חברת הנדל"ן המניב להב.אל.אר עשוי לו לאפשר שלא לעמוד בפרונט של עסקה שכזו, ככל שתתממש, ולהמשיך בסטטוס קוו הקיים לגבי תחנות הדלק.

בנוסף לחשש שנוגע לשבת, עובדים הביעו חשש גם מהשלכות עסקה שכזו על ועד העובדים, על רקע החלטות העבר שלו לוותר על רכישות של הרשתות מגה וקואופ בשל חוסר הבנות מול ועד העובדים.

בתגובה לדברים אמר היום לוי ל"גלובס": "אין לעובדים ממה לחשוש, אנחנו קבוצה רצינית וחזקה", אך סרב להתייחס לסוגיות לגופן.

בשנים האחרונות רמי לוי, בעל השליטה ומייסד רשת קמעונות הדיסקאונט רמי לוי שיווק השקמה, פעל להרחבת הפעילות שלו גם לחנויות קטנות יותר ועירוניות. במסגרת זו רכש לוי לפני למעלה משנתיים את חברת בתי הקפה והסופרמרקטים השכונתיים קופיקס, ובעבר לטש עיניים גם לחנויות של קבוצת הקמעונות מגה.

כך או כך, אם הקבוצה תצליח לרכוש את פעילות חנויות הנוחות של דלק, הרי שמדובר בתוספת מחזור כוללת של כ-600 מיליון שקל מתוך המחזור של דלק ישראל שהסתכם ב-2019 בכ-4.9 מיליארד שקל, אך מדובר בפעילות שנחשבת לרווחית ביותר בתוכה. מתוך סך ההכנסות של חנויות הנוחות, כ-486 מיליון שקל ב-2019 הגיעו מחנויות בהפעלה עצמית, ועוד כ-117 מיליון שקל מזכיינים.

נכון למחצית הראשונה של 2020 שיווקה דלק ישראל דלקים ל-239 תחנות תדלוק ציבוריות, מתוכן 178 המופעלות על ידה, וכן הפעילה במקביל בתחנות אלה כ-160 חנויות נוחות תחת המותג מנטה. סך מחזור המכירות מחנויות הנוחות בהפעלה עצמית והפעלת זכיינים עמד במחצית הראשונה של 2020 על כ-236 מיליון שקל.