נתניהו לבג"ץ: לדחות את הדיון על פינוי חאן אל-אחמר בחצי שנה נוספת

נתניהו היה אמור להגיש החודש את תגובתו לעתירת רגבים, שדורשת את מימוש צווי ההריסה שהוצאו למאחז חאן אל-אחמר • הסיבה לבקשת הדחייה: נגיף הקורונה

הכפר הבדואי חאן אל-אחמר / צילום: רויטרס
הכפר הבדואי חאן אל-אחמר / צילום: רויטרס

נתניהו מבקש מבג"ץ לדחות בחצי שנה את הגשת תגובתו לעתירת רגבים, שדורשת שיממש את צווי ההריסה שהוצאו לחאן אל-אחמר, שהוגדר על ידי בג"ץ כמאחז פלסטיני לא חוקי. נתניהו מבקש לדחות את הדיון הקבוע, שהיה אמור להתקיים בסוף ספטמבר, לסוף הרבעון הראשון של 2021, כלומר בחצי שנה.

העתירה של רגבים הוגשה באפריל 2019, ומאז נתניהו הגיש מספר בקשות דחייה של תגובתו שהתקבלו, בנימוקים מדיניים ועל רקע היות ממשלתו ממשלת מעבר. כעת, מבקש נתניהו את הדחייה בנימוק של משבר הקורונה.

בתגובה של המדינה לבג"ץ נכתב כי "כידוע, הממשלה החדשה החלה כהונתה על רקע התמודדות המדינה עם התפשטות נגיף הקורונה, על כל ההשלכות הנגזרות מכך על פעילותה ועל התשומות השונות המופנות כולן לטובת מטרה לאומית חשובה זו. במצב דברים זה, כמו-גם בשים לב לעיתוי הביטחוני-מדיני הנוכחי, דרוש למשיבים פרק זמן נוסף על מנת לאפשר לדרג המדיני הנבחר להידרש לסוגיה מושא העתירה באופן ממצה, לרבות בשים לב לכלל ההיבטים הצריכים לעניין שנסקרו מעלה".

לאור זאת נכתב כי "מתבקש בית המשפט הנכבד להורות על דחיית מועד הדיון הקבוע בעתירה ועל קביעתו מחדש, ככל הניתן, בסוף הרבעון הראשון של שנת 2021. המשיבים מודעים לכך שאין מדובר בבקשה שגרתית, ואולם גם נסיבות השעה אינן שגרתיות - והכל יודעים כן".

נתניהו הבטיח לפנות את המאחז כבר לפני שנתיים

כזכור, לפני שנתיים דחו שופטי בג"ץ את עתירת תושבי המאחז הפלסטיני חאן אל-אחמר נגד צווי ההריסה של המאחז, זאת לאחר מאבק משפטי שהתנהל במשך כעשור. סמוך למתן פסק הדין של בג"ץ ולאור התמהמהות בביצוע הפינוי, הודיע נתניהו כי "חאן אל אחמר יפונה, עם או בלי הסכמה. זה לא ייקח הרבה שבועות, זה יהיה הרבה יותר קצר, נעשה כמה מהלכי היערכות חיוניים בזירה הבינ"ל, ניתן הזדמנות אחרונה לפינוי בהסכמה, אבל בכל מקרה, חאן אל אחמר יפונה. אני לא מדבר על פינוי קוסמטי, אלא על פינוי של ממש".

כאמור, לאחר שבתנועת רגבים נוכחו לראות כי הבטחת נתניהו לא ממומשת, הם עתרו לבג"ץ בדרישה לחייב אותו לממש את צווי ההריסה נגד חאן אל-אחמר.

בתנועת רגבים מתנגדים בחריפות לדחיית הדיון. "העתירה שבכותרת הוגשה לפני כשנה וחצי, ומאז בירורה לא התקדם ולו במעט", אומרים עורכי הדין אבי סגל ויעל סינמון. "זה כבר הפך לנוהג - בכל פעם שבו מגיע המועד להגשת תגובתה לעתירה, מגישה המדינה בקשות ארכה בטענות שונות ומשונות בדבר ממשלות ביניים שלא מוסמכות להידרש לעתירה, עיכוב של דיוני הדרג המדיני בעניין בשל מגפת קורונה, וכעת נטען כי הממשלה החדשה, המתפקדת מזה ארבעה חודשים, טרם נדרשה לסוגיה".

"סיפור חאן אל אחמר כבר מזמן לא עומד בפני עצמו, והפך הפך מזמן לדוגמה מובהקת לאופן שבו המדינה מתנהלת - או ליתר דיוק, לא מתנהלת - מול השתלטות הרשות הפלסטינית על שטחי C", מוספים ברגבים. "המדינה הפרה את התחייבותה המפורשת כפי שבאה לידי ביטוי בפסק דינו של בג"ץ. הגיעה העת לשים קץ להתנהלות קלוקלת זו, ולהוציא צו מוחלט שיורה על הריסת המתחם לאלתר, ולחייב את המדינה בהוצאות".