הרשות השנייה תדון בשבוע הבא במנגנון לחלוקת כספי הביד

ל"גלובס" נודע כי שר התקשורת הנדל חתם על צו המורה להעביר לקשת, רשת, הוט ו-yes בחזרה את 35 מיליון השקל שהן שילמו תמורת אפיקי השידור שלהן, וכעת הצו ממתין לחתימתו של שר האוצר ישראל כ"ץ • עוד נודע כי בשבוע הבא צפויה מועצת הרשות השנייה לדון בכללים לחלוקת הכסף

יוליה שמאלוב–ברקוביץ’, יו”רית הרשות השנייה  / צילום: כדיה לוי
יוליה שמאלוב–ברקוביץ’, יו”רית הרשות השנייה / צילום: כדיה לוי

קשת, רשת, הוט ו-yes מתקדמות צעד קטן נוסף לקבלת 35 מיליון השקל (כספי הביד) שאמורים להתחלק ביניהן באופן שווה: ל"גלובס" נודע כי שר התקשורת יועז הנדל חתם לפני מספר ימים על הצו המורה להעביר להן את הכסף וכעת הצו ממתין לחתימתו של שר האוצר ישראל כ"ץ. עוד נודע כי בשבוע הבא צפויה מועצת הרשות השנייה לדון בכללים ובמנגנון לחלוקת הכסף, ולקבוע בין היתר את אבני הדרך בהן יועבר הכסף לגופים המשדרים. רק לאחר חתימתו של שר האוצר על הצו וגיבוש המנגנון יוכל החשכ"ל המחזיק בכסף להעבירו הלאה.

35 מיליון השקל הם תשלום שהעבירו הערוצים המסחריים (קשת, רשת וערוץ עשר) תמורת אפיקי השידור שלהם לפני שנים ועל פי חוק הכסף אמור היה לחזור מזמן לשוק לצורך הפקות מקור. אולם שרי התקשורת הקודמים נמנעו מלהחליט על מנגנון לחלוקת הכספים, בעיקר סביב הסוגיה מי אמור לקבל אותו: האם יהיו אלה רק הערוצים המשדרים, או גם הוט ו-yes, הפלטפורמות שמעבירות על גבן את התוכן וכמו הערוצים המסחריים מחוייבות להשקיע ביצירה מקומית.

זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד שר התקשורת, הכריע השר הנדל את ההחלטה ממנה נמנעו השרים הקודמים וקבע כי יש לחלק את התקציב באופן שווה בין ארבעת הגופים, ולא רק בין קשת לרשת. ההחלטה אמנם לא התקבלה בשמחה אצל כולם, אולם נראה כי ברשת וקשת הבינו כי עדיף לקבל חלק מהכסף מהר ככל האפשר ולא לנהל מלחמות על חלקים גדולים ממנו, ולהסתכן בהתארכות נוספת של התהליך.

נזכיר כי על פי החוק, הכסף אמור להיות מיועד לצורך הפקות מקור ועל פי קביעתו של "על הכספים להיות מושקעים בתכנים בעלי זיקה להוויה הישראלית כגון: ממלכתיות, התיישבות, קליטת עליה, גיוון החברה הישראלית, ציונות, שילוב מיעוטים בחברה הישראלית, יהדות התפוצות, היסטוריה של עם ישראל ומדינת ישראל".

הנדל כבר חתם על הצו וכעת מקווים בתעשייה כי השר כ"ץ ימהר לעשות כמוהו, שהרשות השנייה לא תעכב גיבוש כללים והכסף יוכל להגיע בקרוב לתעשיית ההפקות שנפגעה מאוד כתוצאה ממשבר הקורונה.

יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב-ברקוביץ מסרה בתגובה: "כיו"ר הרשות השנייה אני מחויבת באופן אישי ועמוק לחלוקת הכספים לזכייניות, מתוך רצון לעודד ולתמוך ביצירה הישראלית. מיום כניסתי לתפקיד ראיתי בכך חשיבות רבה ואני מברכת את שר התקשורת על החלטתו המהירה והצודקת. מועצת הרשות השניה תתכנס בהקדם על מנת לקבוע את הכללים לחלוקה, לטובת ההפקה והיצירה המקומית במדינת ישראל".

שי נשר, בשם פורום מפיקי הטלויזיה, הגיב כי הוא "מברך על החלטת השר יועז הנדל לשחרר 35 מיליון שקל שנכלאו 3.5 שנים במרתפי משרד התקשורת, ללא הצמדה וריבית. כספים שהועברו מרשת קשת וערוץ 10 למדינה, ונועדו להפקות טלויזיה לטובת אזרחי ישראל. אני מקווה שהגברת יוליה שמאלוב-ברקוביץ יו"ר הרשות השנייה, שבהחלט ניסתה ל'שחרר מהשבי' את הכסף , תעביר אותו במהרה למטרה האמיתית לו נועד".