תחזית מנכ"ל דלק קידוחים להכנסות המדינה מגז טבעי: כ-218 מיליארד ש'

בדיון בוועדת קרן העושר בכנסת אמר יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, כי מדובר בתחזית לשלושת העשורים הקרובים, אך היא נמוכה יותר מבעבר כיוון שמחירי הדלקים בשווקים העולמיים ירדו • הוא הוסיף כי ככל שיוחלט להפחית את השימוש בפחם, זה עשוי להגדיל את הכנסות המדינה מגז

שובם של המיליארדים: מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו אומר כי בשלושת העשורים הקרובים יגיעו הכנסות המדינה מההיטל על הגז הטבעי בקידוחי תמר וליוויתן ל-167 מיליארד שקל ובנוסף עוד 49 מיליארד מהמיסוי הרגיל, מס החברות ודומיו, קרי יחדיו כ-218 מיליארד שקל. בדיון בוועדת קרן העושר בכנסת אמר אבו כי מדובר בתחזית נמוכה יותר מבעבר כיוון שמחירי הדלקים בשווקים העוליים ירדו.

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים / צילום: דלק קידוחים
 יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים / צילום: דלק קידוחים

הוא הוסיף כי ככל שיוחלט להפחית את השימוש בפחם, זה עשוי להגדיל את הכנסות המדינה מגז. גם היטלים על הכנסות מאנרגיות מתחדשות עשויים לגרום למעבר השימוש בגז, כמו גם הגדלת האישור לייצוא שאף הוא יגדיל את הכנסות המדינה והקרן. "על כל BCM של פחם שמיובא ארצה, מדינת ישראל מפסידה כ-200 מיליון שקל ממיסוי. המדינה מקבלת מסים, היטלים ובלו מגז טבעי, כ-268 מיליון שקל, לעומת 81 מיליון שקל מפחם. כל זה מעבר לזיהום האוויר".

לדברי אבו, כניסת חברת שברון לארץ, שהיא היא שחקן עולמי ענק, תביא למדינת ישראל יכולות שלא קיימות עד היום: "אני בטוח שכניסת החברה תאיץ את הפיתוח וההשקעות בישראל".

לשאלת ח"כ אליהו חסיד על כמויות ומדינות הייצוא, השיב יוסי אבו ואמר כי "מאגר תמר מייצא גז מינואר השנה, באמצעות צינור שיוצא מאשקלון לאל-עריש במצריים, בכמות של 11 BCM. ואילו מאגר לוויתן מייצא שליש לישראל, שליש למצרים ושליש ירדן. תמר 80% ישראל והשאר ירדן ומצרים".

יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) פתח את הדיון בעניינים אקטואליים ואמר כי הוא פנה למשרד החוץ בבקשה לחבר את הוועדה עם קרנות העושר שפועלות בדובאי ואבו-דאבי, מתוך מטרה לשתף פעולה וללמוד מהפעילות הכלכלית שלהם. היקפן של קרנות אלה הוא 1.2 טריליון דולר.