מנכ"לים של תשע חברות פארמה לטראמפ: "אל תאשר את החיסונים שלנו לפני שהם מוכנים"

המנהלים התחייבו בפני הציבור לא להגיש חיסונים לאישור לפני שהם עומדי ברף סביר של יעילות ובטיחות • המנהלים מצטרפים לקבוצות של מדענים ורופאים אשר מתריעים מפני הפוליטיזציה של החיסון לקורונה, ואישור שלו לפני הזמן

חיסון לקורונה / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
חיסון לקורונה / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

מנהלי תשע חברות פארמה חתמו היום (ג') על התחייבות לפיה הן לא יגישו את חיסוני הקורונה שלהם לבדיקה של מנהל המזון והתרופות של ארה"ב (FDA), לפני שיהיו להם תוצאות בטיחות ויעילות משביעות רצון. כך, מנהלים אלה מצטרפים לקבוצות של מדענים ורופאים אשר מתריעים מפני הפוליטיזציה של החיסון לקורונה, ואישור שלו לפני הזמן.

על המכתב חתומות כל החברות המערביות המובילות את המירוץ לחיסון: אסטרזנקה, פייזר, ביונטק ומודרנה הנמצאות בשלב III והאחרון של הניסויים הקליניים, וכן גלקסו סמית'קליין, מרק האמריקאית (MSD), ג'ונסון אנד ג'ונסון, נובהווקס וסנופי.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מאיץ בחברות החיסונים והתרופות לפתח את החיסונים והטיפולים לקורונה במהירות האפשרית, כדי להציל חיים ואת כלכלת ארה"ב. ב-3 בנובמבר צפויות להיערך הבחירות בארה"ב, וטראמפ צייץ בעבר כי גורמים מתנגדים לו, מנסים לדחות את מועד אישור החיסון או תרופה משמעותית עד אחרי מועד זה. מכאן ניתן ללמוד שהוא מעריך את ההישג הזה כמשמעותי להיבחרותו מחדש לנשיאות. טראמפ ביקש מהמרכזים לשליטה במחלות בארה"ב (CDC), להיות מוכן להפצה של החיסון כבר בנובמבר, אם כי הניסויים הרשמיים במוצרים המובילים את המירוץ אמורים להסתיים רק בדצמבר. טראמפ טען כי ייתכן ועל בסיס תוצאות ביניים שיתקבלו כבר באוקטובר, ניתן יהיה לאשר את החיסון לשימוש חירום בנובמבר. מנכ"ל חברת פייזר, אחת ממובילות המירוץ לחיסון, אמר כי הדבר אפשרי. ראש תוכנית Warp Speed, התוכנית של ממשלת ארה"ב להאצת פיתוח חיסונים, אמר כי זה ייתכן, אבל מאוד לא סביר.

חברות כמו פייזר, מודרנה ואסטרהזנקה המובילות את המירוץ לפיתוח החיסון, עשויות כל אחת להנות מעליות חדות במניותיהן והכנסות גבוהות אם תהיינה הראשונות להגיע לשוק. אולם, מדובר בחרב פיפיות כי אישור של חיסון שאינו מוכן, יכול לפגוע לא רק במוניטין של אותה החברה, אלא גם במוניטין של כל תעשיית החיסונים והתרופות. מוניטין זה כבר נמצא תחת מתקפה בשנים האחרונות, עם החשיפה של פרקטיקות השיווק הבעייתיות של התרופות האופיאטיות, אשר תוארו על ידי חברות התרופות לרופאים כמשמעותית פחות ממכרות מכפי שהיו באמת, וכן פרקטיקות של העלאת מחירים חריגה בתחומים בהם התחרות דלה. סביר בהחלט כי לחברות הללו כדאי לשמור על המוניטין ארוך הטווח שלהם, גם במחיר שחיסון טוב יגיע לשוק מעט מאוחר יותר. אם חיסון לא טוב יגיע לשוק, ממילא עלול הדבר להוביל לתביעות והפסדים בהמשך, בעיקר לאור העובדה כי המוצר הזה נמצא כל כך במרכז תשומת הלב הציבורית. יש להניח כי החברות לא מעוניינות בכך, גם אם הן יכולות להשיג רווח קצר טווח.

בסקר שנערך על ידי ערוץ הטלוויזיה CBS, נמצא כי 65% מהאמריקאים יהיו סקפטיים לגבי החיסון אם הוא יהיה זמין כבר השנה.

"אנחנו רוצים לוודא כי ברורה המחוייבות שלנו לפיתוח וניסוי חיסונים לקורונה בהתאם לסטנדרטים האתיים והמדעיים", כתבו המנכ"לים, והוסיפו כי לשם אישור דרושים ניסויים קליניים גדולים ואיכותיים. כאלה אכן מתנהלים על ידי שלוש החברות המובילות את המירוץ, אולם נראה כי הכוונה הסמויה היא כי לא ניתן לאשר את המוצר לשימוש מסחרי רחב היקף על פי תוצאות הביניים, אלא רק עם הסיום המלא של הניסוי.

קרוב ל-200 חיסונים לקורונה מפותחים ברחבי העולם, מהם כ-40 נמצאים בניסויים בבני אדם, ושלושה נמצאים בשלב III של הניסויים מול ה-FDA בארה"ב. שלושה חיסונים נוספים שפותחו בסין נמצאים גם הם בשלב III של הניסויים אחרי שאושרו לשימוש חירום מוגבל, וחיסון אחד שפותח ברוסיה אושר לשיווק מסחרי, אף שלא עבר ניסוי שלב III.