איתות חיובי? השופט בארה"ב אוסר על קומטק לשוחח עם הרשויות הרוסיות מבלי שגילת תהיה מעורבת

האנליסט אסף חנדלי מאופנהיימר: "אם רוצים להסתכל על הצד האופטימי עבור גילת, אפשר לומר שהשופט מסכים עם הטענה של גילת – כלומר אולי גילת תקבל פיצויים אם המיזוג לא ייסגר בגלל תרגילים שקומטק עשתה"

גילת לווינים / צילום: תמר מצפי, גלובס
גילת לווינים / צילום: תמר מצפי, גלובס

התפתחות בהליך המשפטי בין גילת לחברה שהייתה אמורה לרכוש אותה, קומטק מארה"ב: שופט בית המשפט בארה"ב קבע שקומטק לא תוכל לדון עם הרשויות הרוסיות מבלי שגילת  תהיה מעורבת בדיונים.

כזכור, קומטק הודיעה בינואר האחרון על רכישת גילת תמורת 577 מיליון דולר במזומן ומניות - שווי שירד על רקע ירידת מניית קומטק. השלמת העסקה התעכבה בשל עיכוב בקבלת האישור הנדרש מהרשויות הממונות על התחרות ברוסיה. לפני כחודשיים, קומטק הגישה לבית המשפט בדלאוור תובענה ובה ביקשה שיצהיר שאינה מחויבת להשלים את העסקה, בשל "השפעה שלילית מהותית" שקיימת בתוצאות הפיננסיות של גילת בשל מגפת הקורונה.

גילת מצידה טענה אז שלא חלה השפעה שלילית מהותית וכי מדובר בניסיון של קומטק להימנע מהמחויבות החוזית שלה לרכישת גילת. במקביל הודיעה גילת שבכוונתה להגיש תובענה לאכיפת החוזה, או לפיצוי כספי של מאות מיליוני דולרים.

אחד הנושאים במחלוקת היה כאמור האישור הרוסי: קומטק ביקשה מבית המשפט שיאסור על גילת לנקוט פעולות הקשורות לקבלת האישור, וגילת טענה שקומטק הפרה במכוון את ההתחייבויות בכך שניסתה להבטיח כי אישור הרגולטור לא יתקבל במועד וכך קומטק לא תידרש להשלים את המיזוג (אם האישור לא יתקבל עד סוף אוקטובר, המיזוג יתבטל).

לדברי האנליסט אסף חנדלי מאופנהיימר, "גילת גילתה שקומטק הלכה מאחורי הגב שלה ועשתה כ-17 שיחות 'סודיות' עם הרשויות ברוסיה, בניגוד להסכם המיזוג. השופט החליט שאסור לקומטק לדבר עם הרשויות בלי שגילת תהיה מעורבת. אם רוצים להסתכל על הצד האופטימי עבור גילת, אפשר לומר שהשופט מסכים עם הטענה של גילת - כלומר אולי גילת תקבל פיצויים אם המיזוג לא ייסגר בגלל תרגילים שקומטק עשתה".

מה צפוי כעת? להערכת חנדלי, "זה יהיה מכוער, וזה ייקח הרבה זמן. יהיה פה מאבק, ואני לא רוצה להגיד בוודאות שלא תהיה עסקה - אבל כרגע זה לא נראה הכיוון".

לדבריו, "כשהחברות הודיעו על העסקה בימים היפים של ינואר 2020, כבר אז ידענו שהחברה הממוזגת תהיה מאוד ממונפת - כמעט פי 4 חוב ל-EBITDA, וזה עוד כשהיה רווח. נראה שבאמת הכוונה של קומטק הייתה לא לקחת את החוב לרכישת גילת".

לו העסקה הייתה נסגרת היום, שווי גילת בעסקה היה 471 מיליון דולר (מחיר מניה של כ-8.5 דולר), אך על רקע התביעות וההערכה שהעסקה לא תושלם, מחיר מניית גילת נמוך בכ-36% ושווי החברה בנאסד"ק ובת"א הוא 302 מיליון דולר.