מחאת העצמאים מתעוררת מחדש: "בגל הראשון בקושי החזקנו את הראש מעל המים, בגל השני נטבע"

הבוקר התקיים בבית סוקולוב בתל אביב כינוס חירום עקב החשש מפני סגר נוסף בחגים בו הודיעו ראשי ארגוני העצמאים לממשל כי הם דורשים החלטה על פיצוי מראש לפני הסגר לפי מתווה צוק איתן • "הפסקנו להתחנן. אם לא יושג מתווה פיצוי מראש לפני הסגר, אתם תראו אותנו חוזרים לרחובות"

מפגינה באחת מהפגנות העצמאים."האוצר יהיה זקוק לעמוד השדרה של העצמאים בכדי לאושש את המשק" / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מפגינה באחת מהפגנות העצמאים."האוצר יהיה זקוק לעמוד השדרה של העצמאים בכדי לאושש את המשק" / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מחאת העצמאים, ששככה מעט בחודש החולף, מתעוררת כעת מחדש לאור הכוונות להטיל סגר כללי בחגים. הבוקר (ד') בהתאם למתווה הסגול, התכנסו בבית סוקלוב בתל אביב, רבים מראשי ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים לכינוס חירום שנערך לקראת סגר נוסף שצפוי בחגים והציגו בפני הממשלה את הדרישה להימנע מסגר כללי, ובאם יתקיים סגר - לקבל החלטה על פיצוי לפי מתווה צוק איתן מראש, ולא בדיעבד. ההפגנה הראשונה במסגרת המחאה המתעוררת מתוכננת למוצ"ש, ברחוב בלפור.

עו"ד רועי כהן נשיא להב, אמר במהלך הכינוס: "אנחנו מתקרבים לאנרכיה. בגל הראשון בקושי הצלחנו להחזיק את הראש מעל המים, בגל השני אנחנו נטבע".

רועי כהן / צילום: תמר מצפי, גלובס
 רועי כהן / צילום: תמר מצפי, גלובס

לפי נתוני להב, סגר כללי על המשק בתקופת החגים יוביל לפגיעה אנושה בכ-220 אלף עצמאים המתאוששים ממגבלות הסגר של הגל הראשון. העלות של סגר כללי בתקופת החגים מוערכת בכ-13.6 מיליארד שקל לתקופה של שלושה שבועות ובין מיליארד ל- 1.4 מיליארד שקל ליום בתקופת החגים. הפגיעה בענפי המסחר הסיטונאי והקמעונאי ושירותי האוכל והאירוח צפויה להיות כ-70% - עלות של 4.8 מיליארד שקל והפגיעה בענף האמנות, הבידור והפנאי צפויה אף להעמיק ולהגיע ל-90% ולעמוד על 1.6 מיליארד שקל.

לדברי עו"ד כהן, "סגר נוסף הוא גזירת מוות לעסקים. לממשלה היו ארבעה חודשים להתארגן ובמקום להיערך לגל השני שהיה ברור שצפוי להגיע, הם המשיכו להתעסק בפוליטיקה קטנה, לזרוק כסף מהאווירון לכולם במקום למי שצריך . שר האוצר נמנע מלהיפגש איתנו ומספר בתקשורת שהכל רגוע. מאות אלפי עובדים יחזרו שוב לחל"ת. בכל העולם מדינות רבות עברו למודל הגרמני, אבל לא אצלנו. פה מדינת חלם. לא יכול להיות שמתקבלות החלטות ללא נתונים וללא שקיפות ומי שמשלם את המחיר זה אנחנו. איבדנו אמון בממשלה, אם לא יושג מתווה פיצוי מראש לפני הסגר, אתם תראו אותנו חוזרים לרחובות. במוצ"ש הקרוב נגיע לבלפור ונזעק את זעקתנו בקול חד וברור".

"סגר כעת יביא לפיטוריהם של 20,000 עובדים"

כל הדוברים בכנס החירום ציירו תמונה עגומה של מצב העסקים בישראל, וחשש מפני קריסה מוחלטת באם יוטל סגר בחגים.

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה, אמר כי "זו ממשלה מנותקת, בלי תקציב, בלי רכש כחול לבן. לא ניתן עוד שיתעללו בנו העסקים הקטנים והבינוניים. אין פיצוי מראש - אין סגר. סיימנו להתחנן. לא נהיה שק החבטות של הממשלה המבולבלת הזו עוד. ככה לא מנהלים עסק ובטח שלא מדינה".

שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות והברים הזהיר, כי "סגר כעת, גם אם יהיה קצר יביא לסגירה של מעל 2,000 עסקים בתעשיית המסעדות והברים ופיטוריהם של 20,000 עובדים. לאחר שהמסעדנים הבינו, כי התוכניות השונות לפיצויים הן כישלון קולוסאלי, קיים ספק רב אם הם ימלאו אחרי גזירה של סגר, בניגוד לסגר הראשון בו צייתנו להוראות הממשלה בצורה מושלמת".

ירון סלע, יו"ר ארגון בעלי העסקים בענף הכושר והספורט התייחס להתנהלות של הממשלה מול העסקים בענף, ואמר כי "האקסיומה כאילו קיימת הדבקה המונית בקורונה בחדרי הכושר והסטודיו, התגלתה כעורבא ופרח מוחלטים. הענף מתמודד עם מסע דמוניזציה והטעיית ציבור קטלניים מצד בכירי משרד הבריאות, שהפכו את חדרי הכושר ממרכזים להפצת בריאות למדגרות קורונה, באופן היסטרי וחסר אחריות. באם לא ינתן פיצוי הולם לעסקים בענף השרוי במשבר עמוק, סגר נוסף יחסל בוודאות את תשתית הענף ולא ניתן לזה יד".

"שילמנו מחיר יקר בסגר של הגל הראשון"

אסתי זקהיים, יו"ר שח"ם (ארגון השחקנים בישראל), הוסיפה את נקודת מבטו של עולם התרבות והאמנות ואמרה כי "בעת הזו כשעולם התרבות חוזר להופעות ומתחיל להתאושש, סגר נוסף יהיה בבחינת מכת מוות לעצמאים שחצי שנה ישבו בבית ושיוועו לעבודה. סגר כזה ידרדר את כל עולם התרבות לתהומות שלא נוכל להיחלץ מהם. אם יוצאים לסגר נוסף, צו השעה הוא להקדים תרופה למכה ולהיערך מבחינת מתווה פיצויים ראוי".

אסתי זקהיים, יו"ר שח"ם / צילום: כפיר זיו
 אסתי זקהיים, יו"ר שח"ם / צילום: כפיר זיו

נועם לוי, יו"ר התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים, הוסיף, כי "במידה ויהיה סגר נוסף בחגים, אני צופה שענף האירועים יקרוס טוטאלית. אנחנו פועלים בתנאים מחמירים ובריאות הציבור היא נר לרגלינו. הסכנה היא שסגר בחגים יגביר את תופעת החתונות הפיראטיות הנערכות על ידי גורמים לא מורשים, ללא ניסיון בקיום אירועים וללא פיקוח. אנחנו מייצגים בענף מאות אלפי משפחות שלא עבדו זמן רב ובסגר נוסף אני חושש שלא יהיה למשפחתם יכולת לחגוג בשולחן החג השנה".

ניר עוז, יו"ר ארגון ארגון מנהלי בריכות שחיה מרכזי ספורט ונופש ישראל, אמר: "ב-27 במאי פתחו את בריכות השחייה ומרכזי הספורט בתפוסה של 50% של כמות משתמשים עם הגבלות חמורות של פעילות קייטנות, אירועים ושיעורי שחיה. בנוסף לכך מתקנים רבים לא אושרו לפתיחה, כמו בריכות הפעוטות, סאונות, ג'קוזים והגבלה במלתחות. עם החזרה לעבודה בצל הקורונה נאלצנו להחזיר כספים רבים למנויים ולחלקם להקפיא את המנוי לשימוש לתקופה נוספת. אין אנו יכולים להתמודד עם סגירה נוספת. חייבים לקבל פיצוי מראש על כל סגירה נוספת. קדימה ולא אחורה, כי אין לנו יכולת מימון".

תומר מור, מנכ"ל מסעדנים חזקים ביחד, אמר כי סדר נוסף יוביל לחורבן של התעשייה. "אנו מתנגדים בתוקף לסגר החגים המתוכנן אשר ישבית מדינה שלמה ויפגע אנושות בפרנסת רבע מיליון עובדים ויחזיר אותנו למציאות כלכלית קשה. המדינה יודעת מה הם מוקדי ההדבקה המרכזיים ובאיזה מגזרים. הבחירה לפגוע במגזר המסעדות בתי הקפה והברים על ידי סגר תוביל לחורבן של התעשייה הזו. שילמנו מחיר יקר בסגר של הגל הראשון ונאבק בהחלטה זו כי חייבים לשמור על פרנסתנו והפרנסה של העובדים שלנו ומשפחותיהם. המדינה הוכיחה שאת כספי הפיצויים לתעשיית המסעדות היא לא יודעת להעביר בזמן הנדרש ולכן לרבים מהעסקים בענף לא תהייה ברירה אלא להישאר פתוחים".

תומר מור, מנכ״ל מסעדנים חזקים ביחד/ צילום: גיל קרמר
 תומר מור, מנכ״ל מסעדנים חזקים ביחד/ צילום: גיל קרמר

לדברי טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל, "עסקי התיירות בכלל ומשרדי הנסיעות בפרט עומדים שוממים כבר מעל 6 חודשים ללא צפי לחזרה לפעילות אפקטיבית, כזאת שתמנע את קריסת העסקים ותשקם ולו במעט את פרנסתן של אלפי משפחות. עד עתה נותרו החברות הגדולות בענף המעסיקות אלפי עובדים ומפרנסות אלפי עצמאים ללא כל סיוע מהמדינה! על רקע זה לא יעלה על הדעת כי המדינה תקבל החלטה חד צדדית שתיקח את המשק שוב חודשים אחורה מבלי שסיפקה קודם לכן פתרונות להתמודדות עם נזקי העבר ונזקי הסגר העתידי המתוכנן".

יניב בר אור, מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים, ציין כי העסקים בענף "דורשים פיצוי" וכי "בלי פיצוי לאחר הסגר לא יהיה להיכן להחזיר את הפעוטות המשמעות של זה על המשק היא נוראית, הפעוטונים פשוט יקרסו. הורים רבים לפעוטות יאלצו לוותר על מקום עבודה והנזק לכלכלה ולחברה יהיה קשה ביותר. גם ככה מצבם של מעונות יום פרטיים הוא קשה ביותר והגזרות הרגולטוריות הופכות את ניהול פעוטון למשימה כמעט בלתי אפשרית".

"גזר דין מוות לעולם התרבות והאירועים"

יוני פינגולד יו"ר איגוד האמרגנים ומפיקי הבמה בישראל, אמר כי "כניסה לסגר ללא פתרון ראוי ופיצוי מתוכנן מראש הינה גזר דין מוות לעולם התרבות והאירועים בישראל. בחירה בצעד שכזה תבטל באבחת יד תהליך משותף ומבורך של חצי שנת עבודה ושיח שהתקיים בהובלת משרד התרבות ותחזיר את אנשי התרבות והאירועים חצי שנה אחורה לאי וודאות לצד פערים כלכליים קשים".

דני אלחרר, יו"ר התנועה לעידוד האפנה הישראלית, ציין כי "בתקופת החגים ישנה עלייה בביקושים לבגדים, סגר בחגים ישלח את הציבור להזמין מאתרי האון ליין, אשר רובם בחו"ל וכך מאות יצרנים ואלפי חנויות רחוב יפסידו פעמיים. גם כי ההוצאות והעלויות של העסק ימשיכו בזמן הסגר, וגם היקף המכירות יירד בצורה משמעותית. צריך להבין שכל ירידה נוספת וגם לו של אחוזים בודדים תעביר רבים מאיתנו להפסדים גדולים מכיוון שטקסטיל זה ענף של רווח גולמי נמוך שמצריך מחזור גדול. לכן במידה והולכים לסגר חייבים לתת פיצוי מראש לאותם בעלי עסקים".

דני אלחרר / צילום: מתן פורטנוי
 דני אלחרר / צילום: מתן פורטנוי

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בבית ההסתדרות, אמר כי "העצמאים בישראל הפסיקו להיות שקופים. לכל קורונה יש מוצאי קורונה והאוצר יהיה זקוק לעמוד השדרה של העצמאים בכדי לאושש את המשק. לכן, הוא מחויב לתמוך בו, לתת מענה מיידי לפני הגזירות ולשתף אותנו בהחלטות".

שר האוצר: "מתנגד לסגר כללי"

במקביל להתעוררות מחאת העצמאים, שר האוצר ישראל כ״ץ הודיע הבוקר כי הוא יכנס מחר במשרדו דיון חירום עם נציגי המגזר העסקי. זאת, לקראת ישיבת קבינט הקורונה שתתקיים מחר, וצפויה לעסוק בקבלת החלטות בעלות משמעות רבה לפעילות המשק הישראלי. בראש ההחלטות הללו כמובן ההחלטה האם יתקיים סגר בחגים.

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
 ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

ראשי הארגונים יכולים למצוא נחמה בעמדה שהביע שר האוצר לקראת המפגש, לאחר שהוא אמר היום: "אני מתנגד להטלת סגר כללי. הטלת סגר כללי על המשק תהיה טעות ותפגע אנושות בכלכלה הישראלית, שנמצאת בשלבי התאוששות וחזרה לעבודה. אשמע מחר בקשב רב את דברי נציגי המגזר העסקי ואייצג אותם בדיונים הצפויים. פרשנו רשת בטחון נרחבת לשכירים, לעצמאים ולבעלי העסקים, שפועלת היטב, כדי לאפשר להם לצלוח את התקופה הקשה, עד לחזרת המשק הישראלי לפעילות מלאה.

"בנוסף לכך, אנחנו מאשרים כעת תקציב המשכי לשנת 2020, שיאפשר למשרדי הממשלה להגביר את פעילותם בתחומים חשובים, וכל מגבלה נוספת שתוטל כעת תפגע קשות בתהליך חשוב וחיוני זה".