התנחלויות | ניתוח

האם הבנייה בהתנחלויות צנחה פי 4 מאז שליברמן לא בממשלה?

ליברמן מצטרף לביקורת במועצת יש"ע על הקפאת הבנייה בשטחים • המספרים שלו מוזרים • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיע השבוע לסיור הזדהות אצל ראשי רשויות בשומרון. ברקע עמד הקמפיין החדש של מועצת יש"ע, שמאשים את הממשלה ב"הקפאה דה-פקטו של אישורי הבנייה". ליברמן נשא דברים, הצטלם עם מפות, וקינח בפוסט לוחמני שקרא לחסידי הריבונות להצטרף להפגנות נגד נתניהו, שממשלתו היא "לא ממשלת ימין".

וחוץ מזה הוא הציג כמה עובדות. "בחנו את הנתונים מינואר 2020", הוא כתב. "במקום התיישבות יש הקפאה. מתחילת 2020 נבנו 2,000 יחידות דיור בלבד, כשבתקופה מקבילה, כשכיהנתי כשר הביטחון, חתמתי על היתרים ללמעלה מ-7,000 יחידות דיור".
הטקסט של שר הביטחון לשעבר הוא דוגמה קלאסית לכוח השכנוע של מספרים. לכאורה, הכול ברור וחד-משמעי: "בחנו", "תקופה מקבילה", נתון אובייקטיבי כלשהו צנח מ-7,000 ל-2,000. אבל במבט שני, קשה להבין למה ליברמן מתכוון.

ליברמן טוען שחתם כשר ביטחון על יותר מ-7,000 היתרים. את זה קל להבין: השר ממונה על מועצת התכנון העליונה, המוסד שמוציא היתרי בנייה בשטחים. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים שבקדנציה של ליברמן, בין מאי 2016 לנובמבר 2018, ניתנו 5,275 היתרים לדירות חדשות ביו"ש - פחות מהנתון שלו, אבל לא בהמון. אלא שליברמן, משום מה, טען ש-7,000 ההיתרים שלו נחתמו "בתקופה המקבילה" לשמונת החודשים הראשונים של 2020, כשבפועל הוא השווה שנתיים וחצי לתקופה של פחות משנה.

האטה-במתן-היתרי-בנייה-בהתנחלויות
 האטה-במתן-היתרי-בנייה-בהתנחלויות

חוץ מזה, ליברמן משווה את ההיתרים האלה ל-2,000 דירות שלדבריו "נבנו" מאז ינואר השנה. אבל "נבנו" זה לא "קיבלו היתר". אם ליברמן סופר התחלות בנייה או "סיומי" בנייה - הרי אלה לא הגיעו ל-2,000 בשנה גם בתקופתו. אם הוא מתכוון לדירות שנמצאות בתהליך בנייה כרגע - המספר הזה עומד על כ-4,500, ולא השתנה כמעט מאז תקופתו.

נתוני למ"ס שמצאנו מעידים שבמחצית הראשונה של 2020 אכן הונפקו כ-300 היתרי בנייה בלבד. אבל את המספרים המרשימים שליברמן נופף בהם - שלפי דוברו מבוססים על נתונים ממועצת התכנון העליונה - לא הצלחנו להבין.

■ בשורה התחתונה: דברי ליברמן מטעים. בתחילת 2020 אכן הייתה ירידה במתן התרי בנייה לדירות בהתנחלויות. אבל המספרים שליברמן מספק מתעתעים. בכל הקדנציה שלו כשר ביטחון ניתנו כ-5,300 התרים, ואין היגיון בהשוואת המספר זה לדירות שנבנו בפועל.

תחקיר: בעז רקוץ'