משרד האוצר מציע: רמזור כתום-אדום במקום סגר מלא

משרד האוצר הגיש לקבינט הקורונה מתווה שאפשר לכנותו כ"רמזור מצומצם", כשהעיקרון המרכזי שעליו מבקש האוצר להגן הוא הדיפרנציאליות בין אזורים – כלומר רמות שונות של מגבלות בין אזורים בהתאם להיקף התחלואה בהם

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

משרד האוצר הגיש לקבינט הקורונה הצעה להסדר שיאפשר החמרת ההגבלות מבלי להביא את המשק לסגר מלא. מדובר במתווה שאפשר לכנותו כ"רמזור מצומצם", כשהעיקרון המרכזי שעליו מבקש האוצר להגן הוא הדיפרנציאליות בין אזורים - כלומר רמות שונות של מגבלות בין אזורים בהתאם להיקף התחלואה בהם.

מתווה הרמזור המחמיר של האוצר מציע לאחד למעשה את הצבעים כתום, צהוב וירוק למגבלות הצבע הכתום מול הצבע האדום. באזורים בצבע הכתום תותר פתיחת קניונים, מוזיאונים שמורות טבע ואתרים נוספים תוך מגבלה של 14 מ"ר בממוצע לאדם. בנוסף ניתן יהיה לערוך אירועים בשטחים פתוחים בהתאם למגבלות הצבע הכתום.

באוצר הדגישו היום (ד') כי יש לעשות כל מאמץ שלא להגיע לסגר מלא לאור הנזק הכלכלי הכבד למשק: להערכת האוצר בכל יום של סגר מלא המשק מפסיד תוצר בהיקף של בין 5 ל-6 מיליארד שקל. בתקופת החגים העלות נמוכה יותר ונאמדת בכ-3 עד 4 מיליארד שקל, אולם באוצר מדגישים כי הסגר לא יוכל להימשך פחות משבועיים כדי להיות אפקטיבי ומשום כך הנזק למשק עשוי להגיע עד ל-24 מיליארד שקל, במקרה של סגר שיימשך חודש ימים. סגר דומה במהלך החגים יעלה למשק סכום נמוך יותר של בין 13 ל-14 מיליארד שקל.