הבורסה בת"א | סיקור שוטף

סגירה צורמת בבורסה בת"א בצל החשש מסגר; הבנקים ירדו ב-2.5%, פוקס ושיכון ובינוי בלטו בירידות

החדד מסגר נוסף על המשק הפיל את הבורסה השבוע בניגוד לעולם • מספנות ישראל איבדה כ-5% ביומה הראשון למסחר בתל אביב • מלניק: "הממשלה צריכה להבטיח את הפרנסה למובטלים ולעסקים הקטנים שנפגעו"

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:28

המסחר בבורסה ננעל בירידות חדות בצל החשש מהטלת סגר נוסף על המשק בצל העלייה החדה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה. מדד ת"א 35 איבד 1.5%, מדד הבנקים צנח ב-2.5%.

מספנות ישראל איבדה כ-5% ביומה הראשון למסחר בתל אביב, פוקס בלטה בירידות של 6.7%, שופרסל איבדה 2.3%. מנגד, אודיוקודס בלטה בעליות של 4.9%, ולייבפרסון קפצה ב-5.5. מחזור המסחר, כולל הפקיעה השבועית, הסתכם ב-1.8 מיליארד שקל.

בסיכום שבועי: מדד ת"א 35 ירד ב-2.6%, ומתחילת השנה ירד ב-22.5%. מדד ת"א 90
ירד השבוע ב-2.5%, ומתחילת השנה ירד ב-6.8%.

שתי חברות חדשות נוספו ל-11 חברות חדשות שהצטרפו לבורסה מתחילת השנה. מספנות ישראל - החברה הגדולה ביותר השנה שגייסה כ-338 מיליון שקל, לפי שווי שוק של כ-1.7 מיליארד שקל אחרי ההנפקה, ויוניקורן טכנולוגיות - שותפות המו"פ השנייה חדשה השנה -גייסה כ-60 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים וציבור וכ-10 מיליון שקל מהשותף הכללי. חברת האנרגיה החילופית אנרג'יקס גייסה כ-0.5 מיליארד שקל בהנפקה שלישית השנה.

בשוק איגרות החוב בתל-אביב גויסו השבוע כ-1.2 מיליארד שקל בארבע הנפקות לציבור. כ-0.8 מיליארד שקל מתוכם גויסו ע"י שלוש חברות נדל"ן.

כאמור, החשש מהטלת סגר נוסף הכביד על הבורסה שאיבדה גובה בניגוד למתרחב מעבר לים. לדברי פרופ' רפי מלניק , המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים, הבינתחומי הרצליה; לשעבר חבר הוועדה המוניטרית, בבנק ישראל: "שיעורי האבטלה יישארו נמוכים לתקופה ממושכת. את זה אנחנו יודעים, אבל מי שמנהל את המדיניות לא מבין שמה שמתאים לתקופה של התנהגות נורמלית לא מתאים למצב מיתון כמו שאנחנו נכנסים אליו, בוודאי לא תחת מגפה.

"שיטת המענקים לא אפקטיבית, הבעיה של הסגר הפכה להיות בעיית ביקוש. אין ביקוש לצריכה פרטית, השקעות, יצרנים מחו״ל ועוד. הציבור מגיב בצורה שונה ממה שהוא רגיל להגיב. מדובר בתקופה שונה וארוכת טווח והממשלה צריכה להבטיח את הפרנסה למובטלים ולעסקים הקטנים שנפגעו כדי להקטין את הסבל האנושי. אך זאת היא צריכה לעשות תוך תכנון תקציב ארוך טווח. כל עוד אנחנו בלי תקציב הבעיה מחריפה והציבור מגיב לאי הוודאות הזו.

"החזרת המשק לצמיחה היא משימה עצומה, בסדר גודל של תכנית הייצוב שבוצעה ב-1985. יש להקים צוות רציני שיכין את הצעדים המיידים שניתן לנקוט אחרי החיסון. הם לא יעילים לפני החיסון כי התנהגות הציבור מנטרלת אותם. זה דורש שינוי מהותי - היום אינטרנט הוא מצרך בסיסי כמו חשמל או מים וכולם צריכים להיות מחוברים אליו", אמר מלניק. 

16:00

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות של כ-1% במדדים המובילים וזאת בצל החשש מהטלת סגר על המשק בצל העלייה החדה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה. 

מדד ת"א 35 מאבד 1.1%, ת"א ביטוח מאבד 2.5%.

פוקס צונחת בכ-8%, אוגווינד נופלת ב-6%, מניית דיסקונט בולטת בירידות של 3.4%.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל.

15:05

המגמה השלילית בבורסה נמשכת. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל. ירידות בולטות נרשמות במניות מגדל, פתאל, גזית גלוב ופוקס. 

טאואר  הודיעה לפני זמן קצר כי כל אתרי הייצור של החברה שבו לפעילות. החברה פועלת לחזור ליכולת ייצור מלאה בתוך מספר ימים, וזאת בהמשך לתהליך שיקום לאחר אירוע הסייבר עליו דיווחה החברה ב-6 בספטמבר. טאואר אינה צופה נזקים מכל סוג שהוא לחומרים העבודה הנמצאים בתהליך הייצור, כאשר כל נתוני החברה והלקוחות נותרו מוגנים. נוכח העצירה בתהליך הייצור, החברה צופה השפעה מסוימת על תוצאות הרבעון השלישי.

בשוק המטבעות האירו מתחזק בכ-1% לרמה של 4.045 שקלים והדולר מתחזק בכ-0.2% לרמה של 3.415 שקלים. 

כצפוי, הבנק המרכזי של גוש האירו (ECB ) הודיע היום כי הריבית נותרת ללא שינוי וכי היקף תוכנית התמיכה בכלכלה נותר גם הוא ללא שינוי.

13:30

מניית הכשרה התחדשות  מזנקת בכ-22% לאחר שהחברה האם, הכשרת היישוב, פרסמה היום הצעת רכש מלאה למניות החברה במחיר של 1.8 שקלים למניה. 

12:30

התמתנות במגמה השלילית בבורסה. מדדי המניות המובילים יורדים כעת בכ-1% לאחר שצנחו ביותר מ-2% מוקדם יותר. מחזור המסחר מסתכם בכ-680 מיליון שקל. 

מניית מרחביה אחזקות  מזנקת לאחר שדיווחה הבוקר כי התקשרה בהסכם עם מור בית השקעות אשר ישקיע כ-2.6 מיליון שקל בחברה ויהפוך לבעל עניין עם אחזקה של 6.85% מהון מניות החברה וזאת כחלק מסבב השקעה בהיקף של כ-4 מיליון שקל. בכך הופך מור בית השקעות לגוף המוסדי הראשון במעמד בעל עניין בחברת מרחביה. לצד מור בית השקעות יצטרפו להשקעה בחברה קרן טוליפ ובית ההשקעות פסגות.

11:00

מתחזקות ירידות השערים בבורסה, על רקע עלייה במפלס החששות מסגר כללי על המשק וההשלכות השליליות שלו. מדדי ת"א 35, הבנקים והביטוח יורדים ביותר מ-2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-425 מיליון שקל. 

ירידות בולטות נרשמות במניות מגדל , פתאל, דלק רכב, פוקס, אלוני חץ , שיכון ובינוי, מליסרון ודיסקונט .

מנגד, עליות חדות רושמות מניות אודיוקודס, לייבפרסון וגילת. 

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה שלילית, על רקע חששות המשקיעים מהטלת סגר כללי על ישראל בעקבות העלייה המתמדת ברמת התחלואה בקורונה. מדד ת"א 35 רושם ירידה של כ-0.7%.

ירידות בולטות נרשמות במניות טבע, פוקס , פתאל החזקות , אופקו ומיטרוניקס. 

לנה וייסביין, אנליסטית אנרגיות מתחדשות בבית ההשקעות אי.בי.אי, פרסמה הבוקר עדכון לסקירתה על מניות אנלייט אנרגיה  ואנרג'יקס . "בשלב זה, ההעדפה שלנו הינה לחברת אנלייט עם מחיר יעד של 6.7 שקלים למניה המגלם אפסייד של 13.4% וזאת לאור קצבי הצמיחה המהירים שנרשמו, הפורטפוליו המפוזר של פרויקטים וכן הצפת ערך הצפוי ממחזור חוב ושדרוג מתקנים קיימים. בשנת 2020 לא נרשמה צמיחה משמעותית בצבר הפרויקטים של אנרג'יקס, יחד עם זאת אנו מעריכים כי הפעילות בארה"ב תרכז עניין רב בשנה הקרובה כאשר השפעת הבחירות יכולה להיות חיובית לחברה. בשלב זה מחיר היעד הנגזר למניית אנרג'יקס הינו כ-13.4 שקלים נמוך בכ-5% ממחירה של המניה בשוק", היא כותבת. 

07:20

1. יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת, לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט בעליות חדות. בתל אביב הסתיים אתמול יום המסחר במגמה מעורבת. 

2. בבורסות אסיה היום נרשמת מגמה חיובית ואילו במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות קלות. בזירת המסחר בסחורות הזהב נסחר ביציבות סביב 1,955 דולר לאונקיה והנפט נסחר בירידה קלה.

הבנק המרכזי של גוש האירו (ECB ) יכריז היום (ב-14:45 ) על המדיניות המוניטארית שלו לשבועות הקרובים וכלכלנים מעריכים כי לא צפוי שינוי בגובה הריבית או הכרזה על אמצעים מוניטאריים אחרים.

3. המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערי ארביטראז' מעורבים. טבע , איי.אפ.אפ ואופקו צפויות לרדת היום על רקע פערים שליליים של 1.6%-2.2% ומנגד נייס, לייבפרסון , קמהדע ואודיוקודס  עם פערים חיוביים של עד 5% כך שהן צפויות לעלות.

4. המאבקים בחברת הביטוח מגדל  לא נגמרים. אתמול נחשף ב"גלובס" כי ניר גלעד , יו"ר מגדל ביטוח , מגביה את גובה הלהבות ומאיים על שתי דח"ציות במגדל ביטוח כי יפעל להפסקת כהונתן. בד בבד ש הממונה על רשות שוק הון מוביל חקירה מנהלית חריגה בקבוצת הביטוח מגדל , במטרה לבחון את התנהלות החברה והדירקטורים בה, יו"ר מגדל ביטוח ניר גלעד יוצא במהלך חריף משל עצמו, שלא ברור האם הוא מתואם עם הממונה או אם לאו, ושמגביר את גובה הלהבות. ל"גלובס" נודע כי לאחרונה שלח גלעד מכתבים חריפים נגד הדירקטורית הבלתי תלויה רונית בודו והדח"צית מירב בן כנען הלר, כשבהם הוא טוען כי לתפיסתו אופן התנהלותן "מעלה קושי גדול" בשאלת המשך כשירותן. 

5.   משרד האוצר לא מאפשר דחייה של מספר ימים בהנפקת אל על . אתמול אל על אישרה שהיא מקבלת את מתווה האוצר להנפקה לטובת גיוס הון של 150 מיליון דולר במסגרת הסיוע לחברה. לאחר מכן המדינה תספק לאל על אישור להעמדת ערבות מדינה לגיוס חוב בהיקף של 250 מיליון דולר (את האישור מבקשת אל על לקבל מראש על מנת לצרפו לתשקיף).