הממשלה אישרה את תוכנית הפעולה של התקציב ההמשכי לשנת 2020

חלוקת תוספת התקציב שאושרה בוועדת הכספים בגובה 11 מיליארד שקל, אושרה בממשלה לאחר דיון לילי ארוך • בין התוכניות שאושרו: הגדלת תקציב הביטחון בשלושה מיליארד שקל והגדלת התקציב של קצבאות הנכים ב-900 מיליון שקל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

בתום דיון ארוך אישרה הלילה (ד') הממשלה את אופן חלוקת תוספת ההוצאה הממשלתית לשנת 2020 שאושרה ביום ה-24.8.20 בוועדת הכספים. התוספת בגובה של 11 מיליארד שקל מעמידה את סך ההוצאה הממשלתית בשנת 2020 על סכום של כ-411 מיליארד שקל. כמו כן, אושר עדכון תוכנית התקציב התלת שנתית (הנומרטור) לשנים 2021 עד 2023.

החשב בכללי באוצר רוני חזקיהו אמר בישיבה לשרים כי אישור התקציב יסייע למניעת הורדת דירוג האשראי של ישראל. בעקבות האישור הנחה שר האוצר את אנשי משרדו להתחיל בהכנת תקציב 2021, אשר אמור לקבל אישור סופי במהלך חודש מרץ הבא.
בפועל המשמעות היא שהממשלה פועלת לפי תקציבים חד שנתיים ב-2020 וב2021, כפי שדרש ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולא יהיה תקציב דו שנתי כפי שהוחלט בהסכם הקואליציוני.

הממשלה פועלת עדיין במסגרת תקציב 2019 שכן טרם אושר תקציב שנתי חדש בשל מערכות הבחירות. בחודש שעבר בשל המחלוקת הפוליטית בין כחול לבן לליכוד נדחה שוב האישור השנתי. הכנסת אישרה דחייה של ארבעה חודשים באישור התקציב, וכן תקציב ביניים למימון פעולות פרויקטים וצרכים דחופים. התוכנית שאושרה היום אינה פוטרת את הממשלה מלאשר את תקציב 2020 ולהביאו לאישור מליאת הכנסת בשלוש קריאות וזאת עד ליום 23.12.20.

בחלוקה שאושרה הלילה, נוספו שלושה מיליארד שקל לתקציב הביטחון והוגדל תקציב קצבאות הנכים לשנת 2020 בכ-900 מיליון שקל. כמו כן אושרה תוכנית להעלאה של כ-2,000 בני פלאשמורה נוספים מאתיופיה בתקציב של 180 מיליון שקל.

עוד אושרו תקציבים לחינוך הממלכתי דתי ולגרעינים התורניים; תוכניות להעצמה ופיתוח של האוכלוסייה הדרוזית והצ׳רקסית; תוכניות במשרד החינוך שנתקעו בשל היותן מחוץ למסגרת התקציב הרגילה ובהן: תוכניות להכשרת עובדי הוראה ואקדמיה, תוכנית "חותם", הסבת אקדמאיים, הלוואות מותנות לסטודנטים נזקקים, תוכניות לנוער בסיכון ולמניעת נשירה, תוכניות להכלה והשתלבות תלמידי החינוך המיוחד, תוכניות בחינוך הבלתי פורמלי, חיזוק החינוך בפריפריה החברתית-גאוגרפית, מעטפת להחלת הרפורמה בחינוך המיוחד, והמשך תקצוב בינוי הספרייה הלאומית, תגבור תקציבי התמיכות לארגוני ותנועות הנוער, מתנדבים לשנת שירות, תקציבי סיוע לכפרי הסטודנטים, גרעינים תורניים וקבוצות מחנכים, תוספת לתקציב הישיבות הגבוהות ותגבור תקציבי החינוך הבלתי פורמלי, מלגות ותוכניות לאלפי סטודנטים עולים בשנת הלימודים האקדמית הקרובה.

כמו כן בתקציב הנוסף הוקצעו גם כספים לתוכניות התייעלות אנרגטית, השקעות במשק גז טבעי, קידום תחבורה נקייה ותקציבים מיוחדים למחקר ופיתוח.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "זו בשורה חשובה לכל אזרחי ישראל ולאוכלוסיות נזקקות בחברה הישראלית בתקופת הקורונה. אני מברך על שהגענו להסכמות עם שר הביטחון. כפי שהתחייבתי, דאגנו גם להמשך עליית הפלאשמורה ולהגדלת תקציב הביטחון מול האתגרים הרבים שאנו עומדים בפניהם גם בימים אלה."

שר האוצר ישראל כ"ץ מסר כי "אישרנו בממשלה את הצעת מסגרת התקציב והתוספות שאושרו, כדי לאפשר למשרדי הממשלה לחזור לתפקוד מלא לטובת אזרחי ישראל. הבאתי בשורה גדולה לציבור הנכים בהתאם להבטחתנו. זו העת לעבוד בשיתוף פעולה מלא להפגין סולידריות ורגישות חברתית לסייע לעצמאים, לשכירים ולבעלי עסקים, כדי לעבור את משבר הקורנה ולהניע את הכלכלה והמשק כולו, לצמיחה."