כ"ץ: מתחילים לעבוד על תקציב 2021, יאושר בהקדם האפשרי

בראיון לגלי צה"ל, לאחר אישור התקציב המיוחד בממשלה אתמול, נמנע שר האוצר מלהשיב האם תקציב 2021 יובא לאישור הכנסת יחד עם תקציב 2020 וחזר על כוונתו להפחית שכר ופנסיות לבעלי שכר גבוה במגזר הציבורי

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

"הנני מנחה בזאת (את הדרג המקצועי באוצר - ע.ב) להתחיל לעבוד ולגבש את תקציב 2021", כך אמר הבוקר (ה') שר האוצר ישראל כ"ץ בראיון לגלי צה"ל, אך נמנע להשיב לשאלה האם תקציב 2021 יוגש יחד עם תקציב 2020 בסוף השנה או רק בחודש מרץ ואמר כי "נגבש את תקציב 2021 כדי להעביר אותו במהירות האפשרית".

בראיון לתוכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל נשאל כ"ץ האם הודעתו היא על דעתו של ראש הממשלה ואמר כי "בהחלט, קודם כל אני שר האוצר ואני מוביל את המדיניות. כל הוויכוח הפוליטי פגם ביכולתי להעביר תקציב מלא, אז העברנו תקציב המשכי אבל הייתי מאוד רוצה שזה יהיה תקציב מלא שהיינו יכולים לשנות את סדר העדיפות בלא מעט נושאים".

כ"ץ הוסיף כי לא צפויה הורדת דירוג האשראי של ישראל, למרות הגירעונות הגבוהים שנוצרו כתוצאה ממשבר הקורונה. "אני חייב לומר שגם נגיד בנק ישראל וגם החשב הכללי וגם יושבת ראש האגף לכלכלה באוצר הודיעו שאין בעיה, אנחנו מגייסים כספים בזול מעמדנו איתן. החשב הכללי אמר שלהערכתו לא צפויה הורדת דירוג אשראי לישראל. יש תקציב ואתמול עשינו צעד חשוב לשמור על המסגרות בדרך אחראית".

כ"ץ חזר על דבריו כי יפעל לכך שבעלי השכר הגבוה והפנסיות הגבוהות בשירות הציבורי "יתרמו את חלקם למאמץ" והוסיף כי קיבל את הסכמת ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ לכך שחברי הכנסת והשרים יסכימו להפחתת שכרם. באשר לתוספת התקציב שיבח כ"ץ  את הדרג המקצועי במשרדו וציין כי "הגיעו בהרכב מלא עם מורל מאוד גבוה" לישיבת הממשלה שבה אושרה תוספת התקציב והוסיף כי כל השרים תמכו בתקציב פה אחד לאחר שאנשי האוצר ישבו איתם.

כ"ץ אמר כי יגבש יחד עם ארגוני הנכים את אופן חלוקת תוספת התקציב שאושרה להם בסך 940 מיליון שקל.

התוספת שאושרה: מביטחון ועד עיקור חתולים ושבילי אופניים

במסגרת החלטת הממשלה, אושרה הוצאה של 11 מיליארד שקל לשורת מטרות ובהן תוספת של כשלושה מיליארד שקל לתקציב הביטחון ותוספת של 940 מיליון שקל לקצבאות נכים.

מרבית הסכום שאושר לחלוקה נועד למנוע קיצוצים בתקציבי הפעילות השוטפת של משרדי הממשלה ויתרת הסכום תשמש למימון שורה ארוכה של תוכניות. מדובר בין היתר בביצוע תוכנית להעלאה של כ-2,000 בני פלאשמורה נוספים בתקציב של 180 מיליון שקל; בהגדלת התקציבים לחינוך הממלכתי דתי, לישיבות, למדרשות, לחטיבה להתיישבות, לגרעינים התורניים ולמערכי הזהות היהודית; בתוכניות לאוכלוסייה הדרוזית והצ׳רקסית; בתוכנית למיפוי בנייה פלסטינית בלתי חוקית בשטחי C; בתקציבים להתיישבות ביהודה ושומרון; פיתוח החפירות בעיר דוד; תוכניות לקהילה האתיופית; תוכניות האצה למשק האנרגיה, תוכניות התייעלות אנרגטית, השקעות במשק גז טבעי, קידום תחבורה נקייה ותקציבים מיוחדים למחקר ופיתוח; בתקציבים לעמותות המחלקות סלי מזון לאורך השנה ובפרט לקראת ראש השנה; מלגות לאלפי סטודנטים עולים בשנת הלימודים האקדמית הקרובה, תקצוב פעילות המעטפת של מינהל הסטודנטים העולים, פעילות לימודית לילדים עולים בגילאי יסודי ועל יסודי, פעילות גרעיני חיילים עולים בודדים ופרויקטורים המלווים עולים ברשויות מקומיות; מענקים לעידוד השקעות בתעשייה ובעסקים קטנים ובינוניים, קידום הייצוא ופיתוח אזורי תעשייה; מענקים לרשויות המקומיות הכוללים בין היתר, תמרוץ מתן היתרי דיור, תכניות הבראה לרשויות המקומיות, פרויקטים לפיתוח ברשויות המקומיות ומענקים שוטפים נוספי; תקציב עבור רשויות מקומיות לקידום שבילי אופניים, תשתיות לתחבורה ציבורית ופרויקטים עירוניים להגברת הבטיחות בדרכים; הכפלת תקציב עיקור חתולי הקהילה, עקב התרבות בלתי מבוקרת של החתולים, מניעת צער בעלי חיים והחמרת המצב עקב אי טיפול בעקבות נגיף הקורונה; • קידום תוכנית לאומית למסופי תחבורה ציבורית, בכדי להפחית חסמים להרחבת שירות התחבורה הציבורית בישראל; תוכנית לפיתוח התאורה בדרכים ביהודה ושומרון;

תוכניות של מערכת החינוך ובהן משך תוכניות חינוכיות דוגמת תכניות להכשרת עובדי הוראה ואקדמיה, תוכנית "חותם", הסבת אקדמאים, הלוואות מותנות לסטודנטים נזקקים, תוכניות לנוער בסיכון ולמניעת נשירה, תוכניות להכלה והשתלבות תלמידי החינוך המיוחד, תוכניות בחינוך הבלתי פורמלי, חיזוק החינוך בפריפריה החברתית - גאוגרפית, מעטפת להחלת הרפורמה בחינוך המיוחד, והמשך תקצוב בינוי הספרייה הלאומית, תגבור תקציבי התמיכות לארגוני ותנועות הנוער, מתנדבים לשנת שירות, תקציבי סיוע לכפרי הסטודנטים, גרעינים תורניים וקבוצות מחנכים, תוספת לתקציב הישיבות הגבוהות ותגבור תקציבי החינוך הבלתי פורמלי.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, השתתף אמש בישיבת הממשלה בנושא הקצאת התוספת בסך 11 מיליארדי שקל לתקציב ההמשכי של 2020. לדבריו, "הגדלת תקציב המדינה ההמשכי ב-11 מיליארדי שקל והקצאת התוספת, שנידונה היום, מגיעה בשלב מאוחר של השנה, ולאחר שהממשלה פעלה במשך שמונה חודשים עם תקציב המשכי, על כל מגבלותיו.
"כתוצאה מכך, פעולות רבות נדחו או בוטלו, תשלומים התעכבו, וחלק מהשירותים שהממשלה והגופים הנתמכים תקציבית מספקים נפגעו. התוספת הנוכחית, בניגוד לקופסאות הקורונה שאושרו בחודשים האחרונים, ממוקדת בפעילויות הרגילות של הממשלה, ומקלה על התפקוד השוטף עד סוף השנה. מעצם היותה של התוספת חלק מתקציב המשכי, היא משקפת רק במידה מועטה התאמה של סדרי העדיפויות שנקבעו בעת אישור תקציב 2019 - בתחילת 2018".