הכספים הקואליציוניים הוגדלו ב-100 מיליון שקל. מי זכה במאבק עליהם?

מעיון ברשימת המטרות שיזכו לכספים עולה כי יהדות התורה, ש"ס והבית היהודי הן המרוויחות העיקריות מאישור התוספת התקציבית • תנועת "אחריות לאומית": "החלטת הממשלה אמש היא מעשה לא אחראי ולא שוויוני, שנעשה בעיצומו של הליך משפטי, בחוסר תום לב ציבורי"

ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג-ידיעות אחרונות
ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג-ידיעות אחרונות

השותפים הקואליציוניים בממשלה הצליחו להגדיל ב-100 מיליון שקל את היקף הכספים הקואליציוניים, במהלך ישיבת הממשלה אתמול לאישור התקציב המיוחד, לסכום כולל של 941.7 מיליון שקל. סכום זה נכלל בתוספת הכוללת של 11 מיליארד השקל, שרובה הועבר לתקציבים השוטפים של משרדי הממשלה.

מערכת הביטחון קיבלה בסופו של דבר 3.1 מיליארד שקלים, כ-200 מיליון שקל פחות מהסכום שהובטח לה. כ-940 מיליון שקל מיועדים עבור הגדלת קצבאות הנכים, בהתאם למתווה שסוכם בין שר האוצר ישראל כ"ץ לבין ארגוני הנכים. בהתאם למתווה יועלה גם הדיסריגארד (חלק הקצבה שאינו מתקזז עם הכנסות אחרות) ל-5,400 שקל לחודש.

מעיון ברשימת המטרות שיזכו לכספים עולה כי יהדות התורה, ש"ס והבית היהודי הן המרוויחות העיקריות מאישור התוספת התקציבית.

הסעיף הגדול ביותר מבחינה כספית הוא העברת 296 מיליון שקל למשרד החינוך עבור "תמיכה במוסדות תורניים, בגופי תיאום וקשר". בנוסף יועברו למשרד החינוך 25 מיליון שקל עבור "החינוך העצמאי פעולות והצטיידות", ו-56 מיליון שקל עבור מעין החינוך התורני לצורך "פעילות למניעת נשירה לנוער בסיכון, סל תקציב, ופעולות רשת המעיין החינוך התורני".

סכום גדול בסך 131.5 מיליון שקל יועבר לאגף לתרבות יהודית במשרד החינוך עבור "תמיכה בתרבות יהודית פרויקטים יחודיים ברשויות המקומיות, מרכזים להעמקת החינוך היהודי, תמיכה בשיעורי תורה ותרבות יהודית, אורבך, פרסומים פעולות ורכישות".

מינהל החינוך הדתי במשרד החינוך יקבל עוד 79.5 מיליון שקל עבור "תמיכה בפעילות מנהל החינוך הדתי: רבנים במוסדות חינוך, התנדבויות, עידוד שירות ושעות תגבור בגרות ללימודי יהדות, שעות רב, ופעילות בלתי פורמלית". סכום גדול נוסף בסך 82.5 מיליון שקל יוקצה למשרד החינוך עבור "תמיכה בארגוני נוער, מוזיאונים לשואה, מוסדות ציבור בתחומי הדרכה טבע וסביבה, תוכנית לזהירות בדרכים, פעילות התנדבותית למען הקהילה, גרעין חינוכי לאומי, יוזמות חינוכיות יחודיות לעיר ירושלים, חוגי סיירות והחברה להגנת הטבע".

תנועת "אחריות לאומית", שעתרה לבג"ץ כנגד הליך העברת התקציב פרסמה היום בתגובה לאישור התקציב כי "החלטת הממשלה אמש היא מעשה לא אחראי ולא שוויוני, שנעשה בעיצומו של הליך משפטי, בחוסר תום לב ציבורי, על מנת לרצות את השותפות הקואליציוניות, גם במחיר קיפוח והדרת אוכלוסיות שלמות בחברה הישראלית.

"חלוקת הכספים השערורייתית שבוצעה הלילה מעידה כאלף עדים על הצורך בהגשת העתירה ובנחיצות קבלתה על ידי בג"ץ, כך שיורה לממשלה לשוב ולפעול על פי כללים דמוקרטיים בסיסיים". בהודעת התנועה נאמר עוד כי "העתירה שהגשנו יוצאת בדיוק נגד חלוקת כספי ציבור בשיטת "השיק הפתוח", בלי שקיפות ובלי שיתוף הציבור".