פירוק או התנעת פעילות: האם גורלה של ארקיע יוכרע בשבוע הבא?

אחרי מרתון פגישות בין עובדי החברה, ההסתדרות וההנהלה - מגיעים הצדדים לישורת האחרונה כשנדמה שביניהם פעורה תהום • הנהלת החברה תתכנס ביום ראשון לקבוע את גורלה – האם ללכת על הבראה ולהתחיל להתניע פעילות או ללכת לפירוק?

האם בשבוע הבא יוכרע גורלה של חברת ארקיע? אחרי מרתון פגישות בין עובדי החברה, ההסתדרות וההנהלה - מגיעים הצדדים לישורת האחרונה כשנדמה שביניהם פעורה תהום. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי מסביר ל"גלובס" כי "הגענו להסכמות בכל הסקטורים, וכעת הכדור נמצא במגרש של ההנהלה. סחטנו את הלימון עד הסוף, וגם הטייסים בארקיע עשו את המקסימום. הגענו להסכמים לפיהם בהתאם לשכר שמתוקצב שנתית תוכל ההנהלה לשלוט בהוצאות שיבואו לידי ביטוי בשכר הטייסים לפי הפעילות בכל חודש. השארנו את השליטה בכל ההוצאות בידי ההנהלה במתווה חסר תקדים עם תקציב מוגדר שלא ניתן לחרוג ממנו ובסוף השנה נבצע התחשבנות. יותר מזה אי אפשר לתת".

"שיגרנו טיוטה סופית ואנחנו מוכנים לחתום עליה", מוסיף אדרי, "ההסכם מוכן וסגור ומה שנשאר זה לשמוע 'כן' מההנהלה שתתכנס ביום ראשון לקבוע את גורלה של החברה - האם ללכת על הבראה ולהתחיל להתניע פעילות או ללכת לפירוק. אנחנו אומרים שגם אם יש טעויות או מה לתקן בהסכם נעשה את זה תוך כדי תנועה. מבחינת העובדים לא נשארה עוד נדוניה. נתנו את מה שאפשר ועדיין החברה לא מרימה את הכפפה".

מתגובת ארקיע עולה כי הכפפה שיש להרים נמצאת במגרש של העובדים. מהחברה נמסר כי "הדירקטוריון שואף להפעיל את החברה עוד במהלך חגי תשרי אך לצורך כך, נדרשת חתימת כלל מגזרי החברה על הסכם קיבוציים מעודכנים. הדירקטוריון מצפה מועד העובדים לגלות אחריות, מנהיגות ולאמץ את ההסכמות אשר גובשו יחדיו עוד בשבוע שעבר. הדירקטוריון יאלץ לשקול המשך צעדים מתבקשים במידה ועד יום ראשון זה לא יאושרו הסכמים הקיבוציים". עוד נמסר כי "מתוך אחריות וראיה כוללת, דירקטוריון ארקיע אישר תוכנית עסקית לשנים הבאות אשר אומצה על ידי הבנקים והמדינה. תוכנית עסקית זו תאפשר קבלת הלוואה בערבות מדינה אשר תבטיח המשך פעילותה של החברה כחברה בריאה ואיתנה. תוכנית עסקית זו קשיחה ולא ניתן לחרוג מהתקציב אשר גובש במסגרתה, לרבות תקציב שכר. תהליך זה נעשה בשיתוף פעולה מלא עם ההסתדרות, אבי אדרי - מחזיק תיק התחבורה וכן פרופ' זליכה המייצג את העובדים המשמשים בעלי מניות חברה".

ארקיע נמצאת בבעלות חברת ג'ורדאש של האחים נקש (70%) ובידי ארגון העובדים (30%). החברה הייתה בעיצומו של תהליך הבראה אחרי שהיא נקלעה לקשיים עוד לפני משבר הקורונה. קשיים אלה נבעו מסגירת שדה דב, מהלך שבארקיע קיוו שלא יתרחש עד לרגע האחרון ואשר גזל מהפעילות הפנים ארצית של החברה, גם בזירה הבינלאומית ארקיע סגרה קווים שהיא תלתה בהם תקווה (הודו ותאילנד) ולא השכילה להתמודד עם השמיים הפתוחים שטלטלו את התעופה בארץ והובילו לחיזוק החברות הזרות על חשבון החברות הישראליות.

ירידה בשכר בכל המגזרים

הסכמי ההבראה שאמורים להיחתם ישקפו ירידה בשכר ברוב המגזרים. הירידה בשיעור של עד 25% מחריגה את העובדים שמשתכרים ברמת שכר של עד 8,000 שקל. עוד כוללים ההסכמים פיטורי כ-130 עובדים מתוך סך של כ-440 עובדי ארקיע. מאז חודש מרץ ארקיע נכנסה להדממה ורוב העובדים נמצאים בחל"ת. העובדים, שהפגינו בחודשים האחרונים מול בית המנהלים בחברה, מחו על כך שהחברה לא מפעילה טיסות כלל ולא מראה סימנים של חזרה או התאוששות. והם צודקים - בשעה שישראייר מחזיקה לבדה את הקו לאילת שבו בעבר ארקיע שלטה ב-70%, עובדי ארקיע מסתכלים על עמיתיהם מהחברה המתחרה, שם הם רואים חברה שמנסה בכל דרך לייצר הכנסות לנוכח המשבר החריף, גם בפעילות מטען.

זאת ועוד גם בזירה הבינלאומית ארקיע לא נמצאת, גם אחרי שנפתחו לישראלים שלושה יעדים שאליהם ניתן לטוס בלי להיכנס לבידוד בחזור לישראל או עם הנחיתה במדינות. שלוש המדינות הן יוון, קרואטיה ובולגריה, שאליהן מפעילה ישראייר טיסות. לוח הטיסות בנתב"ג כולל כ-40 חברות ורק חברה ישראלית אחת. גם אל על, בדומה לארקיע, לא מפעילה טיסות כלל, אם כי היא צפויה לחזור לפעילות (מטען בשלב ראשון) בסוף החודש. גם ארקיע וגם אל על עוד לא עלו על הגל החדש בתעופה - טיסות לאמירויות בהתאם להסכם שייחתם בשבוע הבא. ישראייר כבר פרסמה כי תפעיל טיסות ישירות לאבו דאבי ולדובאי בעוד חודש, טיסות שמורשות לחלוף בשטח האווירי של ערב הסעודית ולקצר משמעותית את משך הטיסה.

יו"ר ועד עובדי ארקיע, עליזה בלאיש: "העובדים מכל המגזרים, ובכללם הטייסים, עשו ויתורים קשים וכואבים, והיו נכונים לצעדים מרחיקי לכת כדי להחזיר את החברה לפעילות - כולל פיטורי עובדים משמעותיים והפחתות שכר בשיעור שבין 30% ל-50%. לצערי, למרות הנכונות מצד כלל העובדים, ההנהלה בחרה לא לחתום על ההסכם וכל העת חותרת להשגת ויתורים נוספים מצד העובדים. אנו מקווים שההנהלה תתעשת, כדי שתימצא הדרך להציל את ארקיע".