אחרי 20 שנה: הותמ"ל אישרה תוכניות התחדשות עירונית בשכונת גיורא בגבעת שמואל

התוכנית מאפשרת הריסת 22 מבני מגורים והקמה של מבנים בבנייה מרקמית בגובה של 10 קומות ומגדלים בגובה של 25-31 קומות • התוכנית כוללת תוספת של 1,831 יח"ד

תוכנית להתחדשות עירונית בשכונת גיורא בגבעת שמואל / הדמיה: פרחי צפריר אדריכלים
תוכנית להתחדשות עירונית בשכונת גיורא בגבעת שמואל / הדמיה: פרחי צפריר אדריכלים

הוועדה הארצית לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), החליטה אתמול לאשר תוכנית להתחדשות עירונית בשכונת גיורא בגבעת שמואל הכוללת תוספת של 1,831 יחידות דיור. אישורה של התוכנית משמעותי במיוחד למאות תושבי השכונה שמנסים לקדם את הפרוייקט ב-20 השנים האחרונות.

שכונת גיורא ממוקמת בצפון-מערב גבעת שמואל, בסמוך לגשר קוקה קולה בכביש 4. השכונה תחומה בין רחוב הנשיא מצפון, כביש 4 ממערב ורחוב הזיתים במזרח. הבנייה מאופיינת בבנייני רכבת נמוכים של 3-4 קומות, הכוללים דירות בנות 2-3 חדרים.

תוכנית ההתחדשות העירונית החדשה כוללת שלושה מתחמים לאורך רחוב הנשיא: מתחם גיורא המיועד לפינוי בינוי ובו משולבים גם שטחים למבני ציבור ותעסוקה, מתחם מזרחי המיועד כקרקע להשלמה ובו מתוכננים מבני מגורים חדשים ומסחר בקומת הקרקע, כולל שצ"פ, והמתחם האזרחי בו מתוכננים לצד מגורים שטחי מבני ציבור חדשים. התוכנית מאפשרת הריסת 22 מבני מגורים ובהם 552 יח"ד, והקמה של מבנים בבנייה מרקמית בגובה של 10 קומות ומגדלים בגובה של 25-31 קומות. כאמור, התוכנית כוללת תוספת של 1,831 יח"ד. המבנים החדשים יכללו דירות במגוון גדלים כך שיתאפשר מענה דיור למגוון אוכלוסיות. התוכנית קודמה ע"י עיריית גבעת שמואל ונערכה ע"י משרד האדריכלים "פרחי-צפריר".

דיירי המתחם הפכו ל"בני ערובה"

יש לציין כי הליך קידום ההתחדשות העירונית בשכונה ארך זמן רב עקב צו מניעה שבית המשפט הטיל על קידום הפרויקט. בשנת 1998 זכה היזם דודי אפל, הבעלים של חברת מגדל הזוהר, במכרז של רמ"י לביצוע פרוייקט פינוי בינוי בשכונה. זמן לא רב לאחר מכן נחשפה פרשת שחיתות שבה הואשם אפל במתן שוחד לראש עיריית גבעת שמואל זמיר בן ארי ולבכיר ברמ"י, עודד טל. בעקבות עניין זה ביטלה רמ"י את המכרז. בשנת 2000 הצליחה חברת מגדל הזוהר להוציא צו מניעה שיפוטי שאסר על רמ"י לפעול במתחם עד שיוכרע אם זכייתה של החברה במכרז עדיין תקפה. הימשכות ההליכים המשפטיים הפכו את דיירי המתחם למעין "בני ערובה", כיוון שהאפשרות לקדם תוכנית התחדשות עירונית נמנעה בפועל. צו המניעה בוטל סופית בחודש ינואר 2019.

יפה דיין, מנכ"לית חברת א.ב התחדשות עירונית, שהיא אחת מהקבוצות היזמיות להתחדשות השכונה, מברכת על ההחלטה: "אחרי 20 שנה הגיע הזמן להעניק תקווה ובשורה לשנה החדשה למאות מתושבי שכונת גיורא שחיכו לרגע ההסטורי הזה. לאחר שנים רבות ומשאבים רבים שהושקעו בתכנית אנו שמחים שהמתווה שהצגנו לגורמי התכנון צלח ואנחנו מוכנים כעת להתחיל בבנייתה מחדש של שכונת גיורא, הדיירים מאמינים בקבוצה החזקה שלנו ואנחנו נכנסים כעת לשלב הביצוע".