אלפים מפגינים נגד נתניהו בי-ם ובקיסריה; העצמאים הצטרפו למחאה

המחאה נערכת זה השבוע ה-12, כאלף מפגינים בגשר המיתרים בירושלים מתארגנים לקראת תהלוכה • הפגנות יערכו גם ליד ביתו של נתניהו בקיסריה ובגשרים ובצמתים ברחבי הארץ • ארגוני העצמאים הצטרפו להפגנה בבירה, ברקע החזרה לסגר: "זה הזמן לשלב כוחות"

שושקה עם המפגינים במחאת בלפור / צילום: רועי קצירי, גלובס
שושקה עם המפגינים במחאת בלפור / צילום: רועי קצירי, גלובס

המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו נערכת בשורת מוקדים ברחבי הארץ גם הערב (ו'), זה השבוע ה-12. מוקדם יותר, הפגינו אזרחים בגשרים ברחבי הארץ, ולאורך הערב יתקיימו מפגני מחאה נוספים בסמוך למעון ראש הממשלה בירושלים וליד בית משפחת נתניהו בקיסריה. זאת, במחאה על "השחיתות השלטונית", כלשון המפגינים, אופן הטיפול במשבר הקורונה וברקע החזרה הקרובה לסגר.

בירושלים, יצאה לדרכה התהלוכה מגשר המיתרים לעבר כיכר פריז, הסמוכה למעון ראש הממשלה, שם מתקיימת ההפגנה המרכזית. מעל ל-3,000 משתתפים צועדים כעת על כביש הכניסה לעיר. המשטרה מאפשרת את קיום התהלוכה.

מארגון "קריים מיניסטר" נמסר כי "העם קורס והנאשם שנכשל בניהול המשבר סוגר את המדינה ובורח. לא נסלח לנאשם על הקטסטרופה הכלכלית והבריאותית כתוצאה משיקולים פוליטיים והישרדותיים על חשבון הציבור. נפגין היום ובכל מצב עד שראש הממשלה הכושל והמושחת ביותר שידעה המדינה יתפנה מבלפור".

מפגינה ממחאת בלפור בכיכר פריז בירושלים / צילום: רועי קצירי, גלובס
 מפגינה ממחאת בלפור בכיכר פריז בירושלים / צילום: רועי קצירי, גלובס

לצד ארגוני המחאה הוותיקים, ארגוני עצמאים נוספים הצטרפו להפגנה בירושלים. הארגונים איימו מוקדם יותר השבוע כי אם לא יוצג בפניהם מתווה פיצוי, בעלי עסקים יפרו את הסגר שעשויה הממשלה להטיל בתקופת החגים, ו הזהירו כי הם יצטרפו למחאה הכללית .

עו"ד רועי כהן נשיא נשיא לשכת ארגוני העצמאים, תקף בהפגנה את ההחלטה על הסגר. "ממשלת ישראל מחליטה על סגר ולא אמרה מילה על פיצוי לעצמאים ולעסקים הקטנים", אמר. "בפעם הקודמת הפגנו במשך חודשיים עד שהתייחסו אלינו, למה לא להפיק לקחים ולהכריז על מתווה פיצוי לפי 'צוק איתן', הרי הקורונה היא מלחמה לכל דבר ופוגעת בכולנו".

הוא הוסיף כי "איננו מפרי חוק, אך כשבעלי עסקים יצטרכו להחליט אם לסגור את העסק או לפתוח, על מנת להתפרנס ולהביא אוכל לילדים, אין שאלה מה תהיה בחירתם. אני קורא לראש הממשלה ושר האוצר להכריז על פיצויים כבר עכשיו, נגיף הקורונה מסוכן, אך הסכנה הכלכלית אינה פחותה ממנו".

מפגינים במחאת בלפור / צילום: רועי קצירי, גלובס
 מפגינים במחאת בלפור / צילום: רועי קצירי, גלובס

"איבדנו אמון בממשלה, ובמוצאי שבת נגיע לבלפור להילחם על הזכויות ועל הפרנסה", אמר כהן בכינוס ארגוני העצמאים בתל אביב השבוע. עד עתה ארגוני העצמאים לא השתתפו בהפגנות השבועיות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מול מעונו בירושלים.

גם התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים קראה לכל בעלי האולמות והספקים להצטרף למחאה. "ההתאחדות החליטה לקרוא לבעלי האולמות וענף האירועים לעלות לבלפור ולהפגין נגד מדיניות ממשלת ישראל שפגעה ורמסה את ענף אירועי השמחות בישראל. אין סגר בלי פיצוי. זה הזמן להתאחד, לשלב כוחות ולעשות מעשה!", אמרו בהתאחדות.

בקיסריה, המפגינים הורשו הערב לראשונה לקיים תהלוכה ברחוב מגוריה של משפחת נתניהו, ולהגיע עד כ-200 מטרים מהבית. זאת, במסגרת פשרה שהושגה בנושא עם המשטרה. בהתאם, מאות מפגינים התכנסו סמוך לבית משפחת נתניהו ביישוב.

ח"כ לשעבר אייל בן ראובן נשא דברים במקום, ותקף את ראש הממשלה. "תן חיבוק ולך הביתה כבר. משהו השתבש ואתה מוביל אותנו לתהום. לא רוצים אותך יותר", אמר.

בן ראובן התייחס בדבריו גם לנסיעתו המתוכננת של ראש הממשלה לוושינגטון. "תכננת לצאת לארצות הברית עם משפחתך היקרה, תרתי משמע, במטוס של אודי", אמר. "התקשורת ואנחנו היינו צריכים להוריד אותך מהמטוס הזה ואנשי הפמליה שלך שחלקם היו עסוקים באיזה מלון פאר לשכן אותך".

"איננו שונאים ולא נשנא את אלה שחושבים אחרת. אנחנו כאן בזכות אהבתנו למדינה והכבוד שלנו לחוק", סיכם בן ראובן. "קבל חיבוק מאיתנו, ולך הביתה. אנחנו נחזיר את המדינה למקומה הערכי המוסרי הראוי".

מפגינות במחאת בלפור / צילום: רועי קצירי, גלובס
 מפגינות במחאת בלפור / צילום: רועי קצירי, גלובס

גם השחקנית אורנה בנאי נאמה במקום, וקראה לנתניהו להתפטר. "אין שום קשר בין הסגר שביבי ממיט עלינו לבין רצון לטפל בקורונה. אחרי שהוא הטיל עלינו סגר ראשון, הוא גרם לאלפי עסקים לקרוס ולמאות אלפים להשאר ללא פרנסה ולהגיע לפת לחם", אמרה בנאי, "עכשיו כשבאשמת אוזלת היד הפושעת שלו הגענו לגל השני, אנשים יוצאים להפגין נגד הכישלון שלו והוא מנסה לסגור אותם בבתים! כמה אתה ציני ביבי, אלוהים, כמה אין לך בושה".

"אין לך מנדט להטיל עלינו סגר! אין לך מנדט משום שהפסדת בבחירות וחטפת את השלטון במרמה!", הוסיפה, "אין לך מנדט משום שאתה חי כמו לואי ה-16 עם משפחת מלוכה ומנסה למנוע מאזרחים להתפרס בכבוד. אין לך מנדט משום שאתה אשם בגל השני. אין לך מנדט משום שכל מה שמעניין אותך הוא ענייניך הפליליים וכל החלטה שלך חשודה!".

מפגינים במחאת בלפור / צילום: רועי קצירי, גלובס
 מפגינים במחאת בלפור / צילום: רועי קצירי, גלובס

אלפי מפגינים מחו אתמול מול מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב בלפור בירושלים. המפגינים צעדו ממקום מושבה של הכנסת הראשונה ברחוב המלך ג'ורג' בבירה למעונו של נתניהו, שם הם ערכו קבלת שבת. זאת, במסגרת המחאה הנערכת מזה כמה חודשים נגד השחיתות השלטונית וראש הממשלה.