תמ"א 38 בתל אביב: "תוך שעתיים חילקנו בינינו את הדירות, בלי שמאי ובלי כלום"

בפרויקט הריסה ובנייה בבניין יהודה מכבי 49 בצפון הישן לקחו בעלי הדירות אנשי מקצוע מטעמם, ורק אז בחרו יזם

יהודה המכבי 49, תל אביב / הדמיה: קודים
יהודה המכבי 49, תל אביב / הדמיה: קודים

סיפור בעלי הדירות:

מיכל, חברה בנציגות הדיירים, מספרת: "הפרויקט הוא עתיק מאוד: בהתחלה התארגנו כמה בניינים ורצינו לעשות פרויקט גדול, כי אנחנו קרוב לפינת רחוב ויצמן. הייתה לנו כבר חברה, ואז עיריית תל אביב החליטה שלא יהיו מגדלים ברחוב שלנו, בניגוד למה שדובר בהתחלה. אז זה נפל.

"ואז התחלנו לחפש דרך אחרת, ולקח לנו קצת זמן עד שמצאנו את דרכנו. ברגע שמצאנו את משרד עורכי הדין המתאים, משרד מינקוביץ, אז דברים התחילו לזוז. הבנו שכדאי לעשות את התהליך הפוך - לקחנו בעלי מקצוע מטעמנו. את המהנדס חיים פלג, האדריכל אילן פלינט ושמאות של משרד הרמן. בינתיים גם אנחנו התגבשנו בינינו על התהליך. היועצים הסכימו להמתין עם התשלום עד שיימצא יזם. זו הייתה הדרך הכי נכונה, כי גם אנחנו לא הוצאנו כספים, וגם עברנו בינתיים את התהליך.

יהודה המכבי 49, תל אביב / הדמיה: קודים
 יהודה המכבי 49, תל אביב / הדמיה: קודים

"אם יש לי מסר למי שמוביל תהליך כזה, זה לדעת שהוא מוביל תהליך של עוד אנשים שיש להם נכסים והם לא הוא, וצריך להיות קשוב לחרדות ולתהיות של כל בעלי הדירות. זה שאני חושבת שזה יהיה לכולם טוב בבניין חדש מאשר בבניין ישן ומט ליפול, לא אומר שאחרים מרגישים כמוני. צריך לבנות אמון.

"הגענו לכזאת רמה של אמון, שכאשר הגיע הרגע לחלק את הדירות, החלטנו לא לשפות אחד את השני. עשינו מתווה הגיוני מבחינת מה שיש לכל אחד היום ומה שלכל אחד יהיה, תוך שעתיים כולם חתמו על המתווה החדש. זו תוצאה של האמון שנבנה. הכול היה מכובד גם כשהיו חילוקי דעות. הכול היה בשקיפות. לפני הפינוי התקשרתי למים, גז, ארנונה, חשמל וליוויתי בתהליך את כל מי שהיה צריך כדי לעזור בזה".

התמורה ליזם:

14 דירות, מ-2 חדרים, ועד מיני פנטהאוזים ופנטהאוזים. המחירים: דירות 3 חדרים החל מ- 3.99 מיליון שקל, ודירות 4 חדרים החל מ- 5.2 מיליון שקל.

התמורה לדיירים:

דירה חדשה, גדולה בכ-15 מ"ר מהדירה הישנה, עם שמש של כ-12 מ"ר, חניה, מעלית ולובי. חלק מהדירות יקבלו גם מחסנים.

לו"ז:

הדיירים חתמו על ההסכם לפני שש שנים, אולם הפרויקט התעכב עד לאחר אישור תוכנית הרובעים. הדיירים פונו בחודש יולי 2020. המבנה נהרס והחלה הבנייה. צפי לאכלוס: רבעון שני 2023.

המצב הישן: בניין משנות ה-40, ובו 3 קומות מעל קומת קרקע חלקית, עם 15 דירות, ללא חניות וללא מעלית

יזם: מטרופוליס

אדריכל: אילן פלינט