פסולי החיתון הם בני הערובה של הקורונה

בצל מגפת הקורונה, מעל 9,000 זוגות פסולי חיתון לא יכולים לטוס ולהתחתן בחו"ל • מי אשם בכך? מגפת הקורונה? הרבנות?

חתונה / צילום: Shutterstock
חתונה / צילום: Shutterstock

משבר הקורונה חשף אותנו למציאות חדשה. מלבד הפגיעה הבריאותית והכלכלית, הקורונה פוגעת גם בזוגות המבקשים להינשא. מעל 9,000 זוגות של ישראלים פסולי חיתון הפכו לאסירי ציון, שאינם יכולים להינשא ברבנות מחד גיסא ובאין טיסות לא יכולים להתחתן גם בחו"ל מאידך גיסא. מי אשם בכך? מגפת הקורונה? הרבנות? או שאולי הרוב החילוני?

בכל מערכת בחירות, המפלגות מרימות את דגל הנישואים האזרחיים. הן יודעות שזהו נושא ששווה הרבה מנדטים בקלפי. כשביקשתי משר החוץ גבי אשכנזי ומשר המשפטים אבי ניסנקורן לקיים את הבטחת הבחירות, קבלתי תשובה לקונית: "מדובר בסוגיה פוליטית ועל כן עליך לפנות בעניינה אל מפלגת כחול לבן".

בסוף חודש יולי יצאו כלי התקשורת עם הכותרת הבאה: "חתונות אזרחיות בחסות ח"כ שרן השכל מהליכוד". הצעת החוק קובעת כי ניתן יהיה להתחתן בשטחן של שגרירויות זרות. לדבריה, "בתקופת הקורונה, לאלפי זוגות שלא מורשים להינשא בארץ אין שום דרך אחרת".

חברת הכנסת לא ידעה שכבר לפני 12 שנה ממשלת ישראל אישרה רישום נישואין שנערכו בשגרירויות זרות (נישואים קונסולריים), בתנאי ששני בני הזוג חסרי דת. בשגרירויות הזרות הבודדות שבהן מאפשרים נישואים קונסולריים הוסיפו, כתנאי נוסף, שלבני הזוג תהיה אזרחות של אותה מדינה. כתוצאה מכך רוב פסולי החיתון לא עומדים בקריטריונים, ולא יכולים להתחתן בשגרירות של מדינה זרה.

בוריס ולנה, זוג צעיר מיפו, לא יכולים להתחתן ברבנות בגלל שבוריס אינו נחשב יהודי. "תכננו לטוס לקייב או לטביליסי ולהינשא בנישואים אזרחיים", סיפרה לנה. "התוכנית הייתה לטוס בקיץ, אבל אנחנו לא רואים את האור ומאוד מתוסכלים ועצובים בגלל זה. אנחנו מחכים. אין לנו אופציה אחרת".

בקרב מתחתנים בחו"ל יש גם אלפי יהודים, בין היתר בגלל שכל אדם שנולד בחו"ל, או אם הוריו נישאו שלא על ידי רב, מחויב בתהליך בירור יהדות לפני נישואים. לפי הנתונים של הנהלת בתי הדין הרבניים, שיעור בירורי היהדות שמסתיימים באישור היא רק כ-85%, כאשר כ-10% מסתיימים ללא החלטה

מצב זה עומד בסתירה להכרזה על זכויות האדם של האו"ם, שאושרה גם על-ידי ממשלת ישראל, בה נקבע כי "כל איש ואישה שהגיעו לפרקם רשאים לבוא בברית הנישואים ולהקים משפחה, ללא הגבלה מטעמי גזע, אזרחות או דת".

לפי סקרים שערכו מכון סמית ומכון יאפא ב-2017, 72% מהציבור היהודי בישראל בעד נישואים אזרחיים. אבל מה שהציבור חושב ורוצה - לא חשוב למקבלי החלטות. בסבל של אלפי זוגות שלא יכולים להקים בית בישראל אי אפשר להאשים את מגפת הקורונה. 

הכותב הוא פעיל חברתי, לשעבר יו"ר ועדת מעקב אחרי ביצוע הבטחות לעולים