בתי מלון | פיצ'ר

אין אורחים, אז משפצים: המלונות שניצלו את הסגר

השמיים סגורים? התיירים מחו"ל לא מגיעים כבר חודשים? ההכנסות על אפס? • יש מלונות שהחליטו לנצל את הזמן הזה לשיפוץ כולל • "ההתאוששות תהיה מהירה יותר ממה שאנחנו חושבים"

שיפוצים במלון נורמן תל אביב / צילום: דנה פרידלנדר
שיפוצים במלון נורמן תל אביב / צילום: דנה פרידלנדר

שנת 2019 תיזכר כשנת שיא במספר התיירים שפקדו את ישראל (4.55 מיליון) ובמספר הלינות בבתי מלון (26 מיליון לינות, 47% מהן של תיירים). המלונאים זרחו וציפו בכיליון עיניים לשבירת שיא נוסף ב-2020. ואז באה מגפה ששינתה את הכול. יותר מ-95% ממלונות ישראל מצאו את עצמם סגורים בדיוק בעונה שבה האורחים היו אמורים להגיע בהמוניהם. רבים מהם השכילו להפוך את הלימון המאוד מריר הזה שהוציא 40 אלף מעובדי הענף לחל"ת, לסוג של לימונדה ונכנסו למרתון של שיפוצים. כאלה שתוכננו מראש והעמיקו עם המשבר וכאלה שהיו הזדמנות למתיחת פנים לקראת ההתאוששות. מעכו ועד אילת - אילו שינויים עברו המלונות?

מלון חוף התמרים, עכו: "פרקטים במקום שטיחים"

מלון חוף התמרים הוותיק, שנוהל בשנים האחרונות על ידי רשת רימונים, חזר לניהול של משפחת אולשביצקי, בעלי המלון שהוקם לפני 40 שנה. דובי בן גל, מנהל המלון, משתף כי "באמצע חודש מרץ, כשהמלונות נסגרו, החלטנו להקדים שיפוץ שתוכנן לחורף הבא. למרות הסגירה והעלויות החלטנו לשפץ את המלון בתקופה הזו". את השיפוץ הוא מגדיר כ"מקיף וקוסמטי. לא שברנו קירות אבל נגענו כמעט בכל פינה במלון. כל 125 החדרים במלון נכללו בשינוי. החלפנו את כל השטיחים לפרקטים, טיפלנו ברמה של טיח וצביעה. הרעיון היה להכניס את הים אל תוך החדר בגוני העיצוב. החלפנו טלוויזיות שמוטמעת בהן אפליקציה שדרכה האורחים יכולים לקבל מידע ושירותים וזו טכנולוגיה שמייתרת ניירת בחדרים ובכלל".

לדבריו, היקף השיפוץ הגיע ל-3.5 מיליון שקל מתוך תקציב של 10 מיליון שקל להליך שיסתיים בחורף ויכלול את החלפת הריהוט הכבד וחדרי הרחצה. "פתחנו ב-18 ביולי את המלון במסגרת התו הסגול המחמיר ובזכות העובדה שאנחנו משתרעים על שטח של 35 דונם הוצאנו את כל הפעילות הבידורית לשטחים הפתוחים. תיירות הפנים מהווה 85% מתמהיל האורחים שלנו ובאוגוסט הגענו ל-80% תפוסה. שרק יימשך ככה".

מלון נורמן, תל אביב: הזדמנות לפרק תקרות במסעדה

מלון נורמן, שנחנך באוגוסט 2014, הפך מאז לאייקון תל אביבי. תיירים הם קהל היעד העיקרי של המלון, ומאז סגירתו עם התפשטות המגפה, הוא יצא לשיפוץ. ירון ליברמן, המנכ"ל, מספר כי השיפוץ התחיל בממדים קטנים ותפח ככל שהמגפה המשיכה להכות בענף: "שיפוץ וריענון הם תהליכים מתבקשים במלון שפתוח שש שנים ועובד עם תפוסות גבוהות. וכך, התחלנו בשיפוץ קל וכשראינו שהמציאות עצרה לנו את כל הפעילות נכנסנו לעבודה מסיבית בהרבה, שכללה החלפת מטבח, החלפת מערכות מיזוג במסעדה ובבר, החלפת מצלמות, מערכות סאונד, שיפוץ בשטחים האחוריים של העובדים, שיפוץ מן היסוד בחניון ועוד.

"אלו לא היו דברים הכרחיים מיידית, כלומר אפשר היה לחכות איתם עוד שנה-שנתיים, אבל אז הנזק הכספי היה גדל. הקורונה אפשרה לנו לעבוד מהר ולהגיע לדברים שאפשר לעשות רק כשאין אורחים כמו פירוק התקרה במסעדה".

גם 50 חדרי האורחים נכנסו ללופ השיפוצים, והקורונה אפשרה לקדם את פרויקט "נורמן רזידנט" הממוקם בבניין ממול, ברחוב נחמני בתל אביב. בפרויקט נבנות תשע יחידות בשטח של 70, 80 ו-90 מ"ר כל אחת שיושכרו לאורחים לשהייה ארוכה (של כחצי שנה). את השירות יקבלו האורחים ממלון נורמן. גם הפרויקט הזה נמצא בבעלות משפחה המתגוררת באנגליה. "זה פרויקט שתוכנן להתקיים מזמן והקורונה זירזה את קצב העבודה בחסות הרחובות שהיו ריקים", אומר ליברמן. הפרויקט יושלם בעוד כשנתיים.

ומה קורה במלון כעת?
"בתחילה, כשעוד הייתה אופטימיות, החלטנו לפתוח ב-14 ביולי ונערכנו לכך. לצערי, מהר מאוד ראינו את נתוני התחלואה והחלטנו לחכות עם הפתיחה המחודשת, בעיקר משום שאין כניסה לתיירים. הורדנו למינימום הוצאות בזמן שהמלון סגור וכדי להחזיר דופק למלון ולעבוד ביחידות רווח קטנות. אנחנו משווקים מפה לאוזן חבילות מיוחדות לסופי שבוע ומראש אומרים לאורחים שלנו שזה לא נורמן הרגיל, אנחנו מספרים מה יש ומה אין כרגע כדי לעמוד בציפיות, פתחנו את חדר הטיפולים ונתחיל לפתוח את הבר בסופי שבוע. פתיחה כזו תאפשר לנו לסגור מיד אם ניכנס לעוד אנדרלמוסיה".

מלון ענבל, ירושלים: התכנון לשפץ 40 חדרים גדל ל-80

במלון ענבל, במרכז ירושלים, רגילים לארח בעיקר אורחים מחו"ל ובעיקר מארה"ב. למעשה מדובר ביותר מ-90% מאורחי המלון שנהנה מעלייה בתיירות הנכנסת לישראל ולירושלים בפרט. ואז במעבר חד ממצב של מלון תוסס עם הזמנות עתידיות כפתור ה-ON עבר למצב של OFF. כמעט כל 400 עובדי המלון שהוקם ב-1983 הוצאו לחל"ת ומעטים נשארו לטובת שיפוץ. הוא תוכנן מראש בממדים קטנים יותר והכפיל את עצמו בחסות קורונה ובחסות העובדה שהמלון התרוקן מאורחים.

"לפני שנתיים עשינו שיפוץ משמעותי למלון", מספר מנכ"ל מלון ענבל רוני טימסיט. "הוספנו 52 חדרים גדולים ומפוארים על פני שתי קומות, עשינו שיפוץ שכלל את הקומות התחתונות, את כל שטחים הציבוריים והבריכה. בתקופה הזו המלון לא היה סגור הודות לכך שהוא בנוי בצורה של מעוין, ויכולנו להמשיך לארח ובכל פעם להסתיר את החלקים שנמצאים בעבודה. הצבנו לעצמנו יעד, את 1 בינואר כדי להתחיל לשפץ 40 חדרים הממוקמים בקומות הישנות. התחלנו בשיפוץ ולפי הביטולים שהלכו וגברו הבנו שאנחנו עומדים בפני משהו גדול".

טימסיט מספר שהמשהו הגדול הזה ששיתק את המלון למעשה פתח הזדמנות לפרוס את השיפוץ על פני 80 חדרים. בעלות המלון, שאינו משתייך או מנוהל על ידי רשת, הן שתי משפחות, האחת מתגוררת בישראל והשנייה בארה"ב. "מצב כזה", הוא מסביר "מוביל לקבלת החלטות מהירה יותר. קיבלנו אישור מהבעלים תוך שעתיים אחרי שביקשנו מהם לבחון את ההיתכנות הפיננסית להכפיל את השיפוץ".

לדבריו, 80 החדרים ששופצו בעלות של 10 מיליון שקל ממוקמים בקומה החמישית של המלון. "ככה יכולנו להשאיר חלק מהעובדים ולעבוד יותר מהר. בתוכנית המקורית לשיפוץ של 40 חדרים עוד הייתה לנו מחשבה שנוכל לפתוח לקראת פסח, אבל כשהבנו שפסח לא יהיה הוספנו את ה-40 האחרים.

רוני טימסיט, מנכ"ל מלון ענבל בירושלים / צילום: איל יצהר, גלובס
 רוני טימסיט, מנכ"ל מלון ענבל בירושלים / צילום: איל יצהר, גלובס

את השיפוץ מגדיר טימסיט כ"תיקון מקיף. גירדנו את כל החדרים לחלוטין עד לבטון, כולל חדרי הרחצה. בנינו את החדרים למעשה מחדש בעיצוב של מיכאל אזולאי, שהיה אמון על עיצוב הפרימיום לחדרים שהוספנו בסבב הקודם. את השטיחים החלפנו בפרקט, החלפנו מיטות ונפטרנו מהמיטות עם ה'חצאיות' שלא יודעים מה יש מתחתן. באופן כללי אני מאמין שתוך עשר שנים לא יישארו עוד שטיחים מקיר לקיר בבתי מלון בגלל בעיות של אלרגיות ובעיות נשימה של אורחים ובטח כאשר כעת נדרש חיטוי מעמיק לחדרים".
השיפוץ הסתיים ב-31 במאי והמלון נפתח מחדש ב-18 ביוני, בשלב זה עם 75% מהחדרים בלבד. "יש לנו עדיין 80 חדרים עם שטיחים ונחליף גם אותם בתוכנית העתידית. מתי היא תקרה? קשה לקבוע תאריך, אני יודע מה קורה בזמן שאני מדבר איתך אבל לא יודע מה יקרה עד שאצא מהמשרד".

אתה מאמין שהתיירות בירושלים תתאושש?
"התפיסה שלי מהיום הראשון היא שאנחנו נחיה עם הקורונה לעוד הרבה שנים כמו שאנחנו חיים עם שפעת ונדע לעבוד עם זה. 2019 הייתה שנת שיא בירושלים והשאלה אם התיירות תתאושש היא שאלה שעניתי עליה כל כך הרבה פעמים כשהיא נשאלה באמצע אינתיפאדות. אז התשובה שלי לזה היא שזה יקרה יותר מהר ממה שחושבים".

מלון אלמא, זכרון יעקב: "עלינו מדירוג 8 ל-9 באתר בוקינג"

"אפשר להגיד שהפכנו את הלימון ללימונדה", אומר גדי פריבר מבעלי חברת "כרם מלונות", המנהלת את מלון אלמא בזכרון יעקב. "זיהינו צורך לשנות ולהצעיר את עיצוב החדרים שהיו בקונטרסט ביחס לשטחים הציבוריים של המלון.

"אלה מלאים ביצירות בשווי של מיליוני שקלים של אמנים ישראלים ובארכיטקטורה יוצאת דופן. החדרים היו די פשטניים ופחות תאמו לאווירה", אומר פריבר ומפרט כי "התכנון התחיל לפני הקורונה עם כוונה לשפץ את כל 95 החדרים במלון על פני שנה וחצי ובקבוצות של ארבעה־חמישה חדרים בכל פעם. עם התגברות המגפה החלטנו להוציא את הכול באופן מיידי". על העיצוב חתומים רן ומוריס אדריכלים. לדבריו, היקף ההשקעה בשיפוץ עמד על 10 מיליון שקל.

מלון אלמא, זכרון יעקב / צילום: איתי סיקולסקי, גדעון לוין
 מלון אלמא, זכרון יעקב / צילום: איתי סיקולסקי, גדעון לוין

"שדרגנו תוך ארבעה חודשים את החדרים מא' ועד ת'. החלפנו מיטות, מזרנים, מגבות, מצעים, כורסאות, את המיני בר ואפילו את יצירות האמנות. לשיפוץ בבת אחת יש יתרון - הוא חסך מאיתנו כאב ראש של שיפוץ בזמן שיש אורחים במלון. עשינו שיפוץ גם לספא ולבריכה הפנימית".

את כל זה עשיתם בזמן שאין הכנסות?
"החלטנו לקחת את הסיכון להשקעה בבת אחת, ולקחנו הלוואה כדי להעמיד את המלון בסטנדרט אחר ומהר. בעבודה מסיבית כזו ההפסד הרגעי הוא גדול יותר. לא נעים להשקיע בלי תזרים ובהלוואות אבל במלונאות מי שאין לו אורך נשימה לא יכול לצאת למהלכים כאלה".

ב-1 ביולי הסתיים השיפוץ ואלמא נפתח לאורחים, כמעט כל 120 העובדים הוחזרו מחל"ת. "האורחים מגיבים היטב למה שקורה במלון ואנחנו מקבלים פידבקים על הנראות של החדרים החדשים. כבר עלינו בדירוג בבוקינג מ-8 ל-9", אומר פריבר.

בשונה ממלונות תל אביב וירושלים, שתמהיל האורחים שלהם כלל בעיקר תיירי חוץ ובהם ההתאוששות מאתגרת יותר, תמהיל האורחים באלמא נחלק לפני פרוץ המשבר בין 75% אורחים ישראלים והשאר תיירים. מכאן שהתאוששות שמורגשת היטב בחודש אוגוסט הייתה טבעית יותר במלון.

"חודש יולי לא היה חודש חזק", מודה פריבר. "הגענו בקושי ל-50% תפוסה, חווינו ביטולים בשיעור של 30%. לעומת זאת באוגוסט הלך מצוין והגענו ל-80% תפוסה. לחגים קצב ההזמנות עדיין איטי כי אנשים מתקשים לתכנן לעוד חודש. הקורונה גרמה לכך שאנשים מזמינים מהיום למחר".

האם ייקרתם את מחירי החדרים לממן את השיפוץ?
"לא, נשארנו 'על האגורה' ברמת מחירי הלינה של שנה שעברה".

רשת מלונות בראון: "הקורונה איפשרה תהליך יסודי ומקיף"

ברשת מלונות הבוטיק בראון ניצלו את היובש שפקד את ענף המלונאות להעביר את מלון וילה מושבה בירושלים את תהליך השיפוץ שתוכנן לו עוד לפני שנים. מלון הבוטיק הירושלמי שוכן בבניין לשימור מראשית המאה ה-20. הוא נרכש ב-2017 מרשת ארקדיה ומאז תוכנן כי יום יבוא והוא יעבור שיפוץ. "התפוסות הגבוהות במלון באופן קבע מנעו מאיתנו להעביר אותו 'בראוניזציה'. הקורונה אפשרה לנו לצאת לתהליך יסודי ומקיף, שבסיומו רק המבנה החיצוני נותר כשהיה", נמסר מהרשת.

השיפוץ כלל חידוש אינסטלציה, שיפוץ חדרי הרחצה, ריהוט החצר, תוספת של חדר טיפולים בקומת הגג "אנחנו בהקמה של סוויטת ספא של ממש עם סאונה וג'קוזי. כל המלון נצבע והולבש מחדש בסגנון אירופאי רומנטי עם אוסף רהיטים ופריטי עיצוב מקוריים מכל העולם".

הרשתות הגדולות: "התחלנו בקטן והעמקנו ככל שהמשבר העמיק"

גם ברשתות הגדולות ניצלו את הסגירה הכפויה לשיפוצים. בישרוטל הצליחו להשלים שיפוץ שהתחיל במלון הרויאל ביץ' באילת, כולל הקמה של חדר כושר חדש, בישרוטל ים המלח התחיל והסתיים שיפוץ שהיה מיועד לחורף 2021.

ברשת המלונות קראון פלזה נכנסו לתהליך שהוגדר כ"שדרוג משמעותי" בסוף 2019 אבל בחסות קורונה השדרוג הועמק לכדי שיפוץ מעמיק. "הלכנו על נראות אחרת של המלונות", אומר שרון אלון, מנכ"ל הרשת המונה שבעה מלונות. "התחלנו לשפץ טרום קורונה תוך דגש על נראות החדרים, שדרוג מערכות וכל מה שקשור ברווחת הצוות כלומר בחלק האחורי. משם עברנו לשטחי האורחים ולשטחים הציבוריים, כולל מערכות מיזוג וחשמל". במלון באילת, מפרט אלון, שופצו 80% מהחדרים. שיפוצים נעשו גם במלון בתל אביב. "זה משהו שתכננו לעשות ולא יכולנו כי התפוסות היו יפות. כשהמלון התרוקן טיפלנו גם בחדרים, צבענו וליטשנו כל דבר. התחלנו בקטן והעמקנו ככל שהמשבר העמיק".
היקף ההשקעה, אומר אלון, נאמד בעשרות מיליוני שקלים.

נכנסתם להשקעה כזו בתקופה שאין בה הכנסות.
"אנחנו מסתכלים על הטווח הארוך, ויודעים שמתישהו השמיים ייפתחו והעולם יחזור לשגרה בצורה כזו או אחרת. בשלב זה פתחנו רק את שלושת המלונות ששופצו והאחרים נמצאים בתהליך של בחינה מול חברות עסקיות ולקוחות. ברגע שנוכל לעמוד על הרגליים בהחלט נפתח גם אותם".

האם ההשקעה תבוא לידי ביטוי במחירי הלינה?
"אנחנו לא נמצאים במצב שבו אפשר לשנות מחירים. ברגע שהכול יחזור נבחן את השוק".

אחוזת אסיינדה ביער, הגליל המערבי: "לא העלינו מחירים, שמרנו על הוגנות"

באחוזת אסיינדה ביער שבגליל המערבי ניצלו את תקופת הקורונה ואת הסגר הכפוי לשיפוץ של חדרי משפחות ושל מתחם הספא. "זו החלטה שאיננה מובנת מאליה", אומרת שני גולדנברג, מנהלת השיווק של רשת C-hotels שאליה משתייך המלון. רשת מלונות C HOTELS נמצאת בבעלות משפחת סיאנס, המתגוררת בישראל.

המלון, שממוקם בגליל המערבי, מונה 157 חדרים המשתרעים על שטח של 60 דונם, ויש בו גם מרכז ספא עם עשרה חדרי טיפולים. בתמהיל האורחים מורגשת דומיננטיות של משפחות "רב-דוריות" כפי שמגדירה זאת גולדנברג, ומכאן נבע גם שיפוץ חדרי המשפחות (המיועדים לזוג+3). המלון, שכמו מרבית המלונות נסגר בחודש מרץ, נפתח בחודש יוני, אך התיירים הישראלים אינם מצליחים לחפות על היעדר הביקוש. "גמלאים, למשל, לא מגיעים כרגע".

במלון מועסקים כ-140 עובדים שהוצאו כולם לחל"ת ומאז חזרו בהדרגה.

לדבריה, השיפוץ, בהשקעה של 5 מיליון שקל, לא היה מתוכנן. "ידענו שמתישהו נרצה לעשות אותו אבל זה נדחה בכל פעם מסיבה אחרת. ניצלנו את התקופה למרות האתגר - השקעה לא מבוטלת בתקופה שלא רק שאין הכנסות אלא שיש חוסר ודאות עצום סביבה וסביב העתיד שהיא מייצרת לענף", אומרת גולדנברג, ומפרטת כי "שיפצנו את אזור הספא, שיפצנו 11 חדרים שהפכו לחדרי משפחות עם מרפסת נוף, בנינו עוד ארבע סוויטות שלצורך כל אחת מהן איחדנו שני חדרים. שיפצנו את כל המטבח, בנינו משחקייה בקומת הדשא וכעת אנחנו בסוף התהליך בנגיעות הסופיות של הלבוש והאבזור".

את הקיץ שחלף בצל הקורונה היא מסכמת כ"קיץ טוב. למרות עלייה בביקוש ולמרות העלייה בהוצאות בעקבות הקורונה (כוח אדם, ציוד נדרש וכד') לא העלינו מחירים. שמרנו על הוגנות. מה שאפיין את הקיץ היה שיעורי ביטולים הגבוהים ב-50% לעומת שנה שעברה. כל חדר מכרנו חמש פעמים, אנשים נאלצו לבטל כי בן משפחה נכנס לבידוד. גם המלונאים עצמם התמודדו עם מורכבות במקרים שבהם עובדים נאלצנו להיכנס לבידוד ועם פרמטרים שקשורים להנחיות. זה היה קיץ לא פשוט".

מה מסתמן בחגים?
"בשונה משנים עברו, אנחנו עדיין לא מלאים לגמרי. חוסר הוודאות עוצר את ההזמנות. אנשים מחכים לרגע האחרון ויש חשש שאפשר להבין אותו".

מלון נוסף של הרשת נמצא בתהליך של בנייה שצפויה להסתיים בעוד כחצי שנה. זהו מלון אלמונד שבפאתי ירושלים שבו 60 חדרים, מחציתם עם בריכות ומרפסות נוף. בניית המלון נמשכה לאורך התקופה.

מלון גולדן קראון, נצרת: "הלובי לבדו שופץ בהשקעה של מיליון ש'"

מלון גולדן קראון בנצרת שופץ גם הוא ואף התחדש במרכז ספא שכולל חדרי טיפול, בריכה פנימית הצופה לנוף הר הקפיצה, חמאם טורקי, סאונה ועוד. הספא נבנה בסמוך לאגף החדש שהוקם אף הוא לאחרונה ומציע 26 חדרי אירוח המותאמים לאירוח זוגי או משפחתי.

מלון גולדן קראון, נצרת  / צילום: אורי אקרמן
 מלון גולדן קראון, נצרת / צילום: אורי אקרמן

מנכ"ל המלון מיקי שוורץ מספר כי "הסתערנו על נושא השיפוץ והטיפול במלון בכמה מישורים". שוורץ מונה שיפוץ באולמות שבבית המלון לרבות אולם המכיל 1,000 אורחים ועוד ארבעה אולמות בעלי קיבולת של 250-350 אורחים ובמרכז כנסים גדול שמהווה ליבת פעילות עבור המלון בימי השגרה. עוד הוא מונה שיפוץ במטבחים, במבואות, במחסני האחסון לכנסים ועוד.

"זה היה שיפוץ מסיבי שידענו עוד לפני משבר שהגיע הזמן לעשות אותו, ובחרנו בעיתוי של המשבר, ואנחנו ציפייה שיסתיים במהרה".

הלובי לבדו שופץ בהשקעה של כמיליון שקל ועבר "שינוי מהמסד", במלון 278 חדרים ששופצו גם הם בשתי פעימות - סיום השיפוץ בחדרים נעשה לאחר פתיחת המלון בחג השבועות. "גולת הכותרת הייתה הקמת ספא שלא היה לפני כן. השקענו בכך 6 מיליון שקל. למעשה הוספנו עוגנים - אם בימים כתיקונם הכנסים והכינוסים הם נקודת החוזק אז הספא יעזור לעבור את תקופת החורף".