צחי סולטן מנפיק שותפות ביומד בבורסה: "סקטור דפנסיבי נגד משברים בכלל ומשברים שמקורם בבריאות בפרט"

השותפות המוגבלת אלמדה ונצ'רס שמוביל מנכ"ל דיסקונט חיתום תשקיע בבריאות דיגיטלית, בביוקונוורג'נס (מיזוג בין ביולוגיה וטכנולוגיה) ומכשור רפואי

צחי סולטן / צילום: איל יצהר
צחי סולטן / צילום: איל יצהר

אחרי עשור כמעט ללא הנפקות ביומד משמעותיות בבורסה בת"א, צפויה להיערך בקרוב הנפקתה של השותפות המוגבלת אלמדה ונצ'רס, המשקיעה בתחום הבריאות הדיגיטלית והמכשור הרפואי.

את השותפות מובילים צחי סולטן, יו"ר דיסקונט קפיטל חיתום, ומי שהוביל את הנפקתן של חברות ביומד רבות בבורסה בת"א בסוף העשור הקודם, יחד עם ד"ר אירית יניב ואמיר בלאט, אשר פורשים לשם כך מתפקידם בניהול קרן של קבוצת קרנות ההון סיכון אקסלמד בניהולו של אורי גייגר.

אלמדה תפעל לדברי יזמיה לגייס 70-100 מיליון שקל, כאשר השותפים עצמם מחויבים להשקיע כ-10% מהסכום (או 20% אם השותפות תגייס 100 מיליון שקל ומעלה). השותפות צפויה להשקיע כאמור בתחומי בריאות דיגיטלית, מכשור רפואי בשלב המתקדם של הניסויים הקליניים ו-Bioconvergence - מוצרים הממזגים בין תחום הטכנולוגיה המתקדמת לבין הביולוגיה (למשל חומרים ביוניים המורכבים מחומרת מחשב ורקמה חיה). 

לאחרונה אפשרה הבורסה הנפקה של שותפויות המשקיעות בחברות מו"פ לאחר שעד אז הותר לגייס הון בדרך זו עבור שותפויות לחיפוש נפט וגז (וגם לתחום הקולנוע - שלא צלח). השקעה בתחום הנפט דומה להשקעות בתחום הביומד - משום שגיוס ההון המשמעותי מתחיל כאשר לחברה אין הכנסות, והמשקיעים צריכים לקחת בחשבון סיכויים בינאריים - הצלחה ענקית או התרסקות מוחלטת.

החברות בפורטפוליו של אלמדה נכון ליום ההנפקה הן ביופרוטקט וטיילורמד, שתיהן חברות שבהן השקיעו יניב ובלאט גם בכובע של אקסלמד. ביופרוטקט, שהוקמה ב-2004, פיתחה שתל סיליקון שנועד להגן על איברים חיוניים בזמן הקרנות לערמונית. אלמדה צפויה להשלים השקעה של 3 מיליון דולר בחברה לאחר ההנפקה. טיילורמד (Tailormed), אשר פיתחה תוכנה לניהול פיננסי בתחום הבריאות, לקליניקות רפואיות ולחולה עצמו, גייסה עד היום כ-9 מיליון דולר (מהם חלקה של אלמדה מיליון דולר לאחר ההנפקה).

כשהבורסה נפתחה לחברות ביומד, הייתה פופולאריות רבה לחממות ולחברות "צבר" המאגדות מספר חברות בנות. המודל הזה לא כל כך הצליח, ואף השאיר טראומה מסוימת למשקיעים. מה ההבדל בין אלמדה לבין אותן חברות?
סולטן: "זה נכון, ואני בהחלט נשאל על כך בתור מי שהנפיק חלק מהחברות הללו. ההבדל הוא שחברות הפורטפוליו היו צעירות מדי, וכשנדרשו להן גיוסי המשך, המשקיעים המוקדמים הידללו. אנחנו משקיעים בחברות בשלבים מאוחרים יותר, ומקווים כי גם הצוות המנוסה יעשה את ההבדל.

"אירית ואמיר חתומים על הצלחות באקסלמד, ומביאים איתם גם משקיעים שמאמינים בהם. בנוסף אנחנו רואים מודעות הולכת וגדלה של הגופים המוסדיים להזדמנות בהשקעה בטכנולוגיה, ובמיוחד בביומד, שהוא סקטור דפנסיבי נגד משברים בכלל ומשברים שמקורם בבריאות בפרט. עם הזמן המוסדיים מפתחים יכולות אנליזה לתחומים האלה".

אתם מתכננים לבצע גיוסי המשך לשותפות כדי לתמוך בגיוסי ההמשך של החברות?
סולטן: "אנחנו מקווים שאם נצטרך גיוסים נוספים, נעשה זאת דרך הקצאות פרטיות, איכותיות, ובלי לשחוק את מחיר המניה".

ההנפקה צפויה לצאת לפועל בשבוע הקרוב. "אני מאמין שיהיו עוד הנפקות של שותפויות בתחום הזה", אומר סולטן.

הנפקות למילניום וליוניקורן טכנולוגיות

עם פתיחת מכשיר השותפויות לתחומי המו"פ בוצעו לאחרונה כבר שתי הנפקות:  שותפות מילניום בתחום הפודטק גייסה 26 מיליון שקל בסוף יולי, ומנייתה עלתה מאז 23%. בשבוע שעבר הבטיחה השותפות המוגבלת יוניקורן טכנולוגיות גיוס של כ-70 מיליון שקל - כ-10 מיליון שקל יותר מהסכום שביקשה לגייס במקור.

בהתאם להתחייבות ארבעת מייסדי השותפות - ליגד רוטלוי, יגאל לנדאו, יעקב טננבוים ורונן ויסרברג - חלקם בהנפקה עמד על כ-10 מיליון שקל, בעוד שעיקר יתרת הסכום הובטח במסגרת הצעה לא-אחידה (Book Building) שנעשתה למשקיעים מוסדיים, וכמה מיליוני שקלים בודדים הגיעו מהצעה אחידה שפנתה לציבור, שם נרשמו ביקושי יתר משמעותיים. את ההנפקה הובילה חברת החיתום של רוסאריו קפיטל.

מלבד היותה חלק מגל ההנפקות הרחב הפוקד את שוק ההון המקומי, הנפקתה של יוניקורן גם נהנית מהעוצמה שמפגין ענף הטכנולוגיה העולמי אל מול משבר הקורונה, ומביקושים גבוהים בניסיון לקחת חלק בצמיחה שמציגות רבות מחברות הענף, המובילות את המגמה החיובית הנרשמת בבורסות האמריקאיות.

כפי שיוניקורן ציינה בעצמה לקראת ההנפקה, "משבר הקורונה האיץ תהליכים במשק הגלובלי, שאפשרו פריצה של חברות הטכנולוגיה אל קדמת הבמה", ואלה נתפסות כ"חוף מבטחים בעת המשבר". כמו כן, השותפות זיהתה "רעב גובר של גופים מוסדיים ומשקיעים ישראלים לחברות טכנולוגיה".

לפי יוניקורן, "מטרתה המרכזית של השותפות הינה לעסוק, בעצמה ובאמצעות חברות הפורטפוליו, במחקר ופיתוח בתחומים שונים", בעיקר בתחומי הטכנולוגיה, תוכנה ואינטרנט. כוונתה של יוניקורן היא להשקיע סכום ראשוני של 1-2 מיליון דולר בכל חברת פורטפוליו, כאשר טווח הזמן של כל השקעה יעמוד על כשלוש שנים בממוצע.

כאמור, הנפקת יחידות ההשתתפות של יוניקורן ממשיכות רצף של הנפקות אקוויטי הגדל והולך מחודש יוני האחרון, לאחר תיקון לירידות החדות שנרשמו קודם לכן בבורסות העולם בעקבות התפשטות הווירוס. כך, מתחילת השנה ועד כה מספר החברות החדשות שהצטרפו לבורסה (או קרובות להצטרף), מגיע כבר ל-12 - גבוה יותר מ-2019 - כאשר היקף הגיוס המצרפי שלהן חצה את רף ה-2 מיליארד שקל. 

אלמדה ונצ'רס

שנת הקמה: 2020 ● תחום פעילות: שותפות מוגבלת להשקעה בביומד עם דגש על מכשור רפואי, בריאות דיגיטלית ו-Bioconvergence ● שותפים: צחי סולטן, ד"ר אירית יניב ואמיר בלאט ● גיוסי הון: השותפות שואפת לגייס 70-100 מיליון שקל ● השקעות עד כה: ביופרוטקט וטיילורמד