המשנה לנגיד בנק ישראל: אנחנו מזהים בשווקים בימים האחרונים שינוי בסנטימנט כלפי השקל

בכנס שערכה הבורסה לניירות ערך, אמר אנדרו אביר: "אם שוב נאבד שליטה בפתיחת המשק אחרי הסגר, נהיה במצב אחד לגמרי" • מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, הזהיר כי "המשבר מביא להתפתחות כלכלה שחורה"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד / צילום: דוברות בנק ישראל
אנדרו אביר, המשנה לנגיד / צילום: דוברות בנק ישראל

 

"אם שוב נאבד שליטה בפתיחת המשק אחרי הסגר, נהיה במצב אחד לגמרי", כך הזהיר היום (יום ב') אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בפורום "עושים שוק" של הבורסה לניירות ערך בתל אביב. בשיחה עם הכלכלן יניב פגוט, ציין אביר כי "בימים האחרונים אנחנו רואים שינוי בסנטימנט בשווקים. אנשים אולי פחות אופטימיים לגבי השקל. אני מציע לכל אחד לא לחשוב ששער חליפין יכול ללכת רק בכיוון אחד. תמיד צריך לגדר את הסיכונים, ולחשוב אילו סיכונים אתם מוכנים לקחת".

אביר התייחס להחלטת הממשלה להטיל סגר נוסף, ואמר כי "אי-אפשר להתעלם מהנסיבות שהובילו להחלטה. מה שקרה בתחלואה בשבועות האחרונים, מאוד מדאיג. לשמחתנו, הם הלכו על הכיוון של סגר חכם ולא עיוור - זאת אומרת שמנסים להשאיר כמה שיותר מהמשק פועל. אנחנו מעריכים שכל שבוע של סגר עלותו למשק היא סדר גודל של 5 מיליארד שקל. אבל כל עוד הסגר קצר יחסית, ואחר כך פותחים את המשק ואנשים שומרים על הכללים, אני מעריך שהעלות תהיה מצומצמת. אבל, אם שוב נאבד שליטה, נהיה במצב אחר לגמרי".

אביר נמנע מלהשיב ישירות לשאלה האם בנק ישראל ירחיב ויאריך את תוכנית ההרחבה הכמותית לרכישת אג"ח ממשלת ישראל, שעליה הכריז במרץ, בהיקף של 50 מיליארד שקל, במטרה "להקדים תרופה למכה". ואולם הוא ציין כי התוכנית, שבמסגרתה רכש הבנק עד כה 30 מיליארד שקל, הצליחה לייצר סביבת ריביות המאפשרת לממשלה לגייס בחופשיות בשוק המקומי. "אנחנו מדברים על ריביות נמוכות מאוד, גם לממשלה וגם כבסיס לכל סקטור האשראי במשק", אמר אביר, והוסיף כי "אם נראה שהמצב מצריך עוד צעדים, נוכל תמיד להרחיב ולהוסיף".

לגבי אסטרטגיית הרכישות בשוק האג"ח הקונצרני, אמר אביר: "זה לא במקרה שזה לא היה הכלי הראשון שהפעלנו. הפעלנו אותו רק כשראינו שהמצב הולך להיות הרבה יותר ארוך מכפי שראינו בהתחלה. אנחנו לא הולכים לבחור בין חברות. נקנה בדיוק לפי המשקל של החברות בסמן, ואנחנו כבר רואים תוצאות.

"ראינו באוגוסט וביולי חידוש של ההנפקות - וזו הייתה הכוונה שלנו. לא נחליט אם החברה חיה או מתה - זה התפקיד של השוק. אנחנו רוצים לתת לשוק לפעול, ולא להחליף את השוק".

על השאלה כיצד ינהג בנק ישראל בהסדרי חוב, השיב אביר: "אנחנו מאוד מקווים שיהיו מעט חברות שיגיעו למצב כזה, (אבל) נתנהג כמו כל משקיע אחר. נצטרף לקבוצות".

עוד נשאל אביר לגבי הפיחות החד שנרשם בשקל בתחילת המשבר, ומדוע בנק ישראל לא ניצל אותו כדי לממש יתרות, והשיב כי "הרבה חברות ניצלו את המצב למכור כשהשקל הגיע ל-3.70 (שקלים לדולר) ומעלה". הוא הוסיף כי "מה שרואים כיום, זה לא תיסוף של השקל, אלא פיחות של הדולר בעולם. אנחנו לא יכולים לעשות בקשר לזה כלום".

אביר גם נשאל האם בנק ישראל שוקל להקטין את הסיכון בתיק יתרות המט"ח שהוא מנהל, לאור המצב בשווקים, והשיב: "אנחנו פועלים כמשקיע לטווח ארוך, ולכן אנחנו יכולים להתמודד עם הרעש. כשהיו ירידות חדות בשוק, השלמנו בחזרה לסמן שלנו, וכשהיו עליות מעל לסמן, אנחנו יכולים לממש רווחים".


"בנק הפועלים נקט גישה זהירה"

בכנס השתתף גם דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, שהזהיר מפני התפתחות "כלכלה שחורה" ושיבח את החלטת בנק ישראל לאסור על חלוקת דיבידנדים. "כרגע אני מעדיף להיות אחראי בהחלטות, וגם לבנות הון נוסף לפני שנקבל החלטות", אמר קוטלר.

לדבריו, בנק הפועלים ערוך היטב לסגר נוסף, לאחר שכבר התנסה בסגר הקודם. ביחס לתמונת המצב המשקית, אמר קוטלר: "באוגוסט, 95% מהפעילות חזרה לשגרה, כולל רכישת דירות ומכוניות, אבל צריך לזכור שאנחנו קצת תחת הנשמה מלאכותית כלכלית, ולכן אני חושש מהבאות. כרגע יש אילוזיה שהדברים הסתדרו. צריך לחכות לסוף, ואוסיף בסוגריים שחשוב להבין שהמצב הזה גורם גם להתפתחות של כלכלה שחורה".

על כן, הוסיף קוטלר, "בנק הפועלים נקט גישה זהירה. אנחנו בונים רזרבה משמעותית קדימה, ועדיף להיות שמרן מאשר להפך. האי-ודאות עדיין גדולה, ויש פה המון סימני שאלה".

מנכ"ל הפועלים התייחס גם להלוואות שההחזרים בגינן נדחו, ואמר: "כ-70% מהאנשים שדחינו להם את המשכנתאות, חזרו לשלם כסדרם, וגם באשראי הצרכני המספרים דומים". עוד אמר ביחס לשוק הדיור, כי "הלווה הישראלי, שהוא גם ממונף פחות מלווים אחרים, יעשה את כל המאמצים לשמור על הנכס".