פחות מעשרת אלפים יחידות דיור: הרבעון השני רשם את הכמות הנמוכה ביותר של התחלות בנייה מאז 2012

המחוזות שרשמו את הירידות החדות ביותר בהתחלות הבנייה ברבעון השני של השנה היו ירושלים (64%), הדרום (43%) וחיפה (39%) • עם זאת, בהתחשב בחששות המוקדמים שהירידות יהיו חריפות בהרבה, ניתן גם להסתכל על חצי הכוס המלאה • השאלה היא מה הלאה

בהתחשב בחששות מוקדמים, ניתן לומר שיכול היה להיות גרוע יותר / צילום: אייל פישר
בהתחשב בחששות מוקדמים, ניתן לומר שיכול היה להיות גרוע יותר / צילום: אייל פישר

ירידה ובעיה בענף הבנייה - כן. קריסה ואפוקליפסה ענפית - עדיין לא. הרבעון השני של 2020, שבו חל מרבית הסגר של הגל הראשון של הקורונה, רשם אמנם את הכמות הנמוכה ביותר של דירות שבבנייתן הוחל מאז הרבעון השלישי של 2012, ואף ירידה של כ-27% לעומת הרבעון השני של שנה שעברה ו-29% לעומת הרבעון הראשון של השנה הנוכחית. ואולם בהתחשב בחששות מוקדמים שההתחלות ירדו ב-40-50% ניתן להסתכל על חצי הכוס המלאה ולומר שיכול היה להיות גרוע יותר.

התחלות בניה רבעוניות: נפילה בתקופת הסגר אך לא אפוקליפסה
 התחלות בניה רבעוניות: נפילה בתקופת הסגר אך לא אפוקליפסה

ענף הבנייה נתון למשבר קורונה גדול, לחוסר ודאות עסקית, לבעיות כוח אדם ולאי תפקוד ממשלתי, שרק אתמול בא לידי ביטוי בהתפטרות שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, במצוקת שיווק קרקעות רמ"י ועוד. הרבעון השני של השנה שהחל בסגר בחודש אפריל איים במשבר כבד על הענף, ואולם מתברר כי חלקו השני של אותו רבעון, מאי-יוני, פיצה חלקית על הסגר, ובסך הכל הוחל בהקמת 9,445 יחידות דיור ברבעון זה. בלמ"ס מדגישים כי המספר עדיין ארעי, וסביר כי יעלה בעדכונים הבאים.

המחוזות שרשמו את הירידות החדות ביותר בהתחלות הבנייה ברבעון השני של השנה לעומת קודמו היו ירושלים, שבו התחלות הבנייה ירדו ב-64%, בדרום הם ירדו ב-43%, בחיפה ב-39%, בתל אביב ב-25% ובמרכז ב-16%. בצפון נרשמה דווקא עלייה של 23% במספר התחלות הבנייה.

השינוי בהתחלות הבנייה בישראל (באחוזים)
 השינוי בהתחלות הבנייה בישראל (באחוזים)

אשקלון זינקה למקום השלישי

בהיבט שנתי, תל אביב מוסיפה להיות העיר המובילה בבנייה. בשנה שבין תחילת יולי 2019 לסוף יוני 2020 הוחל בהקמת 2,788 דירות בעיר, ירידה של 39% לעומת השנה שבין יולי 2018 לסוף יוני 2019; ירושלים במקום השני עם 2,269 התחלות בנייה, ירידה של 37% ואילו אשקלון זינקה למקום השלישי עם 2,085 דירות חדשות, שהוחל בהקמתן בשנה הנסקרת, קפיצה של 437% לעומת קודמתה.

המיקום הגבוה של אשקלון בדירוג התחלות הבנייה, כמו גם של ערים נוספות בדרום, כגון קרית גת (1,785 דירות, מקום שישי בדירוג), נתיבות (1485, מקום 8) ובאר שבע (1,082; מקום 13) הוא פועל יוצר מריבוי התחלות בנייה שנרשמו במחוז זה במסגרת מחיר למשתכן. כשליש מכלל התחלות הבנייה בדרום נרשמו במסגרת התוכנית הממשלתית. זאת לעומת 23% במחוז המרכז, 15% במחוז הצפון, 11% במחוז ירושלים, 9% במחוז תל אביב ו-8% במחוז חיפה.

השאלה עכשיו היא מה הלאה. 2020 הייתה אמורה להיות שנה חלשה יחסית בתחום הבנייה גם ללא הקורונה - העדר מדיניות מאז שנה שעברה, אי תקצוב מחיר למשתכן, ושפל כבד בשיווק קרקעות על ידי רמ"י הם גורמים שפגעו בענף, ואשר קשורים לאנומליה הפוליטית; אליהם נוספה גם הקורונה, ולכן השאלה היא לא כיצד תסתיים השנה, אלא כמה רעה היא תהיה.