דרישות העצמאים: פיצוי משופר, מקדמה לפני הסגר ופטור מארנונה

במכתב ששיגר נשיא לשכת ארגוני העצמאים לאוצר, מציגים העצמאים את דרישותיהם לקראת הסגר השני • "ביום פקודה, כשעצמאים ובעלי עסקים ייאלצו לעמוד מול השאלה האם להישמע לחוק ולסגור את העסק, או להביא אוכל למשפחתם - זו גזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה"

הפגנת העצמאים על מתווה הסיוע הממשלתי  / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הפגנת העצמאים על מתווה הסיוע הממשלתי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"החלת מודל פיצוי לפי מודל 'צוק איתן', לעסקים שנפגעו מירידה של 25% במחזור, ללא הפחתה באחוז הפיצוי, מתן פיתרון לעסקים שגובה שכר הדירה עובר את רף 10% מהמחזור, העלאת רף הפיצוי המקסימלי ל-700 אלף שקל, הזרמת מקדמה על חשבון הפיצוי עם כניסתו של הסגר ביום חמישי, מתן פטור מתשלום ארנונה גורף ומתן פיתרון להשארת מצבת העובדים אצל המעסיקים ואי הוצאתם לחל"ת" - אלה הן חלק מהדרישות למתווה פיצויים לקראת סגר שני שמציבים העצמאים בפני שר האוצר היום.

הדרישות מפורטות במכתב ששיגר עו"ד רועי כהן, נשיא להב, לשר האוצר חיים כ"ץ לקראת הדיון הקריטי, שיתקיים היום אחר הצהריים ויעסוק בשאלת גיבוש מתווה הפיצויים לקראת הסגר השני שיחול בתקופת החגים. להב היא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, המאגדת 60 ארגונים כלכליים המייצגים ענפים רבים במשק הישראלי.

מאבק העצמאים לפיצוי הולם התעורר בשבוע שעבר מחדש בעקבות הכוונה להטיל סגר כללי על המשק. השר כ"ץ הביע התנגדות לקיום סגר מלא במשק, ובסופו של דבר הוחלט על הטלת סגר "מרוכך" החל מיום שישי הקרוב. בין היתר, הותרה יציאה מהבית למרחק של עד 500 מטרים ונקבע כי עסקים חיוניים, בהם מרכולים ופארמים, ימשיכו לפעול כמו גם המגזר הפרטי שיעבוד בהתאם לתו הסגול, למעט תיירות, מסחר וקבלת קהל. מסעדות יוכלו לפעול בשירות משלוחים בלבד ותתאפשר תפילה במגבלות מרחק וכן פעילות ספורטיבית ליחידים.

את בעלי העסקים שנסגרים פחות מעניינות ההקלות על תנועה במרחק של 500 מטר. אותם מעניינת העובדה שהם נאלצים להיסגר, שוב. "בסבב הראשון של הקורונה, מאות אלפי עצמאים ובעלי עסקים מיצו כל דרך אפשרית כדי לשרוד את הסגר. לקחו הלוואות בערבות מדינה, הלוואות מגופים בנקאיים וחוץ בנקאיים וכעת, כמו בחלום בלהות שלא נגמר, המדינה סוגרת להם שוב את העסק. ושוב, אותם בעלי עסקים נשארים עם ההתחייבויות, ההלוואות, ההוצאות השוטפות, המלאי, השכירות - וללא כל מענה מצד הממשלה לתזרים העסק שלהם", כתב כהן לשר האוצר.

"גלגלי אימה של לחצים נפשיים"

לטענת כהן, "מאז הסגר הראשון התחושה הרווחת במגזר העסקי היא כמו במשחק באולינג - הממשלה זורקת את כדור הסגר שמתגלגל במהירות שיא, פוגע וגורם לנפילתם של עשרות אלפי עסקים. רק שכאן, בניגוד למשחק, אין מנצחים. כל הצדדים מפסידים מכך. מפעלי חיים של שנים שירדו לטמיון, משפחות שחצו את קו העוני, משק של מדינה שלמה הולך ומתדרדר לתהומות ומעבר לכך - ציבור של עשרות אלפי עצמאים ובעלי עסקים קטנים נכנסים בפרק זמן קצר מאוד לגלגלי אימה של לחצים נפשיים אדירים, שיש להם השלכות בריאותיות לא פחות מלנגיף הקורונה ואסור להקל בכך ראש".

כהן חזר במכתבו על האיום כי העצמאים לא יצייתו להוראות הממשלה ולא יסגרו את עסקיהם, מאחר שהמשמעות היא קריסה. "ביום פקודה, כשעצמאים ובעלי עסקים ייאלצו לעמוד מול השאלה האם להישמע לחוק ולסגור את העסק, או להביא אוכל למשפחתם - זו גזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה".

עוד כתב כהן, כי "מדינת ישראל חייבת למנוע מציאות כאוטית של הפרת חוק וסדר ושל אי ציות להנחיות משרד הבריאות, ולכן עליכם להבין את העיקרון שעומד בבסיס דרישתנו: אין סגר בלי פיצוי מראש".

על מנת להימנע ממצב של "מרד העסקים" הציג כהן את הדרישות המקצועיות שגיבש המגזר העסקי לטובת מתן כלים להישרדותם של בעלי העסקים, ולאור הפקת הלקחים מתוכנית הפעימות שיושמה בסגר הקודם, אשר בראשם החלת מודל פיצוי לפי מודל "צוק איתן" עם אותם מקדמי פיצוי ללא הפחתה באחוז הפיצוי. על פי מודל זה, יפוצו העסקים על מרבית הנזק שנגרם להם. עוד דרש כהן, כי ינתן פיצוי לעצמאים ועסקים שנפגעו מירידה של 25% במחזור ולא 40% כפי שקיים כיום, ינתן פיתרון לעסקים שגובה שכר הדירה עובר את רף 10% מהמחזור - הגדלת מקדם הפיצוי וכי יועלה רף הפיצוי המקסימלי ל-700 אלף שקל.

בנוסף, דורשים העצמאים הזרמה ביום חמישי הקרוב של פיצוי מקדמה עם כניסתו של הסגר בגובה של 50% מהמענקים ששולמו בפעימה השלישית, ולעסקים חדשים ולעסקים שעדיין לא קיבלו מענקים בפעימה השלישית - מתן מקדמה באמצעות בקשה פשוטה, בהיקף 25 אלף שקל.

עוד דורשים העצמאים: הודעה על מתן פטור מתשלום ארנונה גורף לכלל העסקים שנפגעו בחודשים ספטמבר-אוקטובר, כפי שנעשה בחודשים מרץ-אפריל-מאי, ועצירת הליכי גבייה קיימים מול הרשויות המקומיות, לרבות ארנונה, הטלים ואגרות.

במקביל, דורשים העצמאים כי ינתן פיתרון להשארת מצבת העובדים אצל המעסיקים ואי הוצאתם לחל"ת, ובין היתר יוחל מנגנון חל"ת גמיש או חל"ת משלים; יצירת מתווה המאפשר לעובדים להישאר אצל המעסיקים ושיפוי המעסיקים על מנת שתשלום השכר של העובדים יועבר באמצעותם; מתן הוראה על דחיית הלוואות מהבנקים וביטול הוראות הגבלת חשבונות הבנקים לעצמאים ובעלי העסקים עד סוף שנת 2020; דחיית תשלומי המע"מ לאמצע חודש נובמבר; אישור פיצוי למעסיקים על עובדים שהוכנסו לבידוד באמצעות המוסד לביטוח לאומי; אישור פיצוי לעצמאים הנכנסים לבידוד באמצעות המוסד לביטוח לאומי; סיוע לעסקים בביורקרטיה וברגולציה: הארכת תוקף רשיונות העסק עד יוני 2021 ומתן פיתרון לעשרות אלפי עצמאים המוגדרים בסטטוס "שכיר-עצמאי" בביטוח הלאומי כך שיהיו זכאים לקבל דמי אבטלה או תשלום חל"ת ללא קשר להכנסתם כעצמאים.

עוד דרושים העצמאים שינוי מתווה מענק עידוד התעסוקה והתאמתו למציאות בשטח, באופן שכל מעסיק יקבל החזר של 80% משכרו של כל עובד שיוחזר מחל"ת או מאבטלה ובתקרה של עד 10.5 אלף שקל. מבוקש, כי ההחזר יותנה עבור העסקה של 6 חודשים לפחות. יש להחיל תוכנית זו מידיית עד סוף דצמבר 2020.

בנוסף העצמאים דורשים כי יגובש מתווה יציאה מהסגר בשיתוף המגזר העסקי בשולחן עגול עם נציגי משרד האוצר ומשרדי ממשלה נוספים על מנת לקיים תהליך הפקת לקחים לאור הניסיון ויציאה מהסגר בפעם הראשונה.

"אין לי ספק שפעולה מהירה של גיבוש מתווה פיצויים יכול למנוע מציאות זו ולהעניק לציבור העצמאים חבל הצלה של ודאות ויכולת לעמוד בתזרים ההוצאות מבלי להיקלע למחול שדים של פשיטות רגל ואי עמידה בהתחייבויות", כתב כהן.