יצחק תשובה בדרך להיפרד מדלק ישראל: החברה תעבור לשליטתם של רמי לוי ואבי לוי

השניים ירכשו 70% מדלק ישראל מידי קבוצת דלק של תשובה לפי שווי חברה של 750 מיליון שקל • התמורה לקבוצת דלק צפויה להסתכם ב-525 מיליון שקל

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין

רמי לוי, בעל השליטה בחברת רמי לוי  שיווק השקמה, ושותפיו בחברת הנדל"ן המניב להב אל.אר  מתקרבים לחתימה על עסקה לרכישה של 70% מחברת דלק ישראל מידי קבוצת דלק, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, לפי שווי חברה של 750 מיליון שקל לקבוצת דלק. כך, במסגרת העסקה המסתמנת, התמורה לקבוצת דלק אמורה להסתכם בכ-525 מיליון שקל. ככל הידוע, טרם נחתמה עסקה, אבל הצדדים נמצאים בשלב של החלפת טיוטות חוזה, והיא אף הובאה לאישור הבנקים. שווי העסקה עשוי להשתנות בכפוף לחלוקת דיבידנד נוסף.

מסתמן כי מבחינת תשובה, מדובר בעסקה שעדיפה על פני החלופה הנוספת של דלק - הלוואה מקרן ארבל, שמולה חתמה הקבוצה על מזכר הבנות להשקעה של 450 מיליון שקל תמורת 20% ממניות דלק ישראל ותשואה שנתית של 10% על ההשקעה.

לפני כחודש וחצי דיווחה להב אל.אר הציבורית כי היא מנהלת משא ומתן יחד עם חברה שנמצאת בשליטת רמי לוי לרכישת דלק ישראל. במקרה של לוי, עדיין לא ברור אם מדובר בחברה הציבורית רמי לוי שיווק השקמה שתחבור ללהב אל.אר, או שמא לחברה פרטית אחרת שלו. לוי הוא בעל פעילות נדל"ן פרטית עניפה.

להב אל.אר, שנמצאת בשליטת אבי לוי - לשעבר מנכ"ל מליסרון (בלהב אל.אר מחזיקים גם המייסדים, אלי להב ואיליק רוז'נסקי, לשעבר מנכ"ל דלק נדל"ן), עוסקת בנדל"ן מניב באירופה ובישראל ובאנרגיה סולארית, ונסחרת בשווי של כ-389 מיליון שקל. החברה פנתה בחודשים האחרונים לרמי לוי כדי לעניין אותו בעסקה. ל"גלובס" נודע כי גורם נוסף שלהב אל.אר ביקשה לעניין אותו, הוא הראל ויזל, בעל השליטה בקבוצת פוקס.

בניגוד לשחקנית אחרת שהתעניינה בעסקה - סופרגז מקבוצת אלקו שעוסקת בתחום האנרגיה והגז - ההתעניינות של לוי ולוי בדלק ישראל נוגעת לשני תחומי פעילות אחרים - הנדל"ן של תחנות הדלק, והפעלת חנויות הנוחות של הקבוצה.

תחנות דלק ישראל יסגרו בשבתות? 

בשנים האחרונות פעל רמי לוי, בעל השליטה ומייסד רשת קמעונות הדיסקאונט רמי לוי שיווק השקמה, להרחבת הפעילות של הרשת גם לחנויות קטנות יותר ועירוניות. במסגרת זו רכש לוי את חברת בתי הקפה והסופרמרקטים השכונתיים קופיקס, ובעבר לטש עיניים גם לחנויות של קבוצת הקמעונות מגה ושל רשת קמעונאות המזון קואופ. מבחינת להב אל.אר, האפסייד הגדול הוא בנדל"ן, כשלוי עצמו לוטש עיניים גם אל חנויות הנוחות של הרשת.

באחרונה דווח ב"גלובס" כי עובדים בדלק ישראל חוששים מהאפשרות שהמעורבות של רמי לוי בעסקה תביא לכך שתחנות הדלק והחנויות הפועלות בהן תחת רשת "מנטה" לא יוכלו להמשיך לפעול בימי שבת, אף שהפעילות בסופי השבוע מהווה כ-25% מהמחזור. במחאה על כך, העובדים אף השביתו את פעילות תחנות הדלק בשבוע האחרון.

דלק ישראל היא אחת מארבע החברות הגדולות בישראל בתחום תחנות הדלק וחנויות הנוחות. נכון לסוף יוני, לדלק ישראל 238 תחנות תדלוק ציבוריות (מתוכן 179 בהפעלת דלק ישראל) ו-195 חנויות נוחות (מתוכן 161 בהפעלת דלק ישראל והיתר בזכיינות).

את המחצית הראשונה של 2020 סיימה דלק ישראל עם ירידה חדה של 41% במכירות (נטו) ל-1.43 מיליארד שקל, על רקע התפשטות נגיף הקורונה שהביאה לירידה במחירי הדלקים ולירידה בפעילות במשק. בחנויות הנוחות של הרשת ירדו המכירות במחצית הראשונה של 2020 בשיעור מתון יותר, של 4%, ל-236 מיליון שקל.

הרווח הגולמי של דלק ישראל ירד במחצית הראשונה ב-66% ל-221 מיליון שקל על רקע ירידה במכירות והפסדי מלאי ואילו ההפסד מפעילות נמשכת בתחום הדלקים הסתכם ב-89 מיליון שקל, לעומת רווח של 34 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, בשורה התחתונה הציגה דלק ישראל הפסד גבוה יותר של 159 מיליון שקל, בהשפעת הפחתות שווי שנבעו ממכירת נכסים מתחת לערכם בספרים. מסיבה זו נשחק ההון העצמי של דלק ישראל ל-800 מיליון שקל בסוף יוני השנה, לעומת 1.2 מיליארד שקל בסוף 2019. לאחר סוף הרבעון הספיקה דלק ישראל לחלק דיבידנד של 150 מיליון שקל לקבוצת דלק.

קבוצת דלק נדרשת למכור את דלק ישראל במסגרת מסע מימושים שהיא מבצעת לצורך הגדלת הנזילות והפחתת המינוף, שיאפשרו לה לשרת את התחייבויותיה. לקבוצת דלק חוב של 5.7 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, וכן חובות בנקאיים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים. עד לסוף אוקטובר מחויבת החברה לפרוע לבנקים סכום של 339 מיליון שקל, שאמור להגיע ממכירת השליטה בדלק ישראל.