האתרים העצמאיים העין השביעית ושקוף מאחדים כוחות

שני הגופים יפעלו באמצעות מנגנון אחד ולפי מודל תמיכה של מימון המונים • בנוסף, הם ישתפו פעולה בפרויקטים מסוימים, אך ימשיכו לפעול בשתי מערכות עיתונאיות עצמאיות

שוקי טאוסיג / צילום: כדיה לוי, גלובס
שוקי טאוסיג / צילום: כדיה לוי, גלובס

שניים מבין הגופים הבולטים בעיתונות העצמאית מאחדים כוחות: "העין השביעית" ו"שקוף" ממזגים את המנגנון הניהולי שלהם כדי לנסות ולחזק את כוחם ושרידותם כגופי תקשורת עצמאיים. במסגרת המהלך ינוהלו שני הגופים באמצעות מנגנון אחד, יפעלו על פי מודל תמיכה של מימון המונים, ישתפו פעולה בפרויקטים מסוימים, אך ימשיכו לפעול בשתי מערכות עיתונאיות עצמאיות. בהמשך, מקווים השותפים לצרף גופי תקשורת עצמאיים נוספים. מבחינת תחומי סיקור, ערכים, ומטרות, קיים הרבה מהמשותף בין העין השביעית לבין שקוף: שני הגופים מתמקדים במלחמה בשחיתות ובמלחמה לחיזוק הדמוקרטיה, ועיקר ההבדל נמצא בקהלים אליהם הם מדברים.

שקוף הוא אמנם הגוף הצעיר יותר אך המודל הכלכלי שלו התברר כאיתן יחסית - אולי בשל העובדה שאחד מהמייסדים שלו ניר בן צבי מגיע בכלל מעולם הסטארט-אפים. שקוף שהוקם לפני שנתיים ע"י בן צבי ותומר אביטל נבנה על פי מודל כלכלי של תמיכות קבועות מאזרחים פרטיים. לשקוף יש כיום כ-4000 תומכים קבועים המשלמים בהוראות קבע תרומות בסך ממוצע של 33 שקלים לחודש. 

המודל הכלכלי של העין השביעית שונה לחלוטין: מה שמתקיים היום כאתר אינטרנט הוקם לפני כמעט 25 על ידי עוזי בנזימן, אז עיתונאי הארץ ושותפו מהמכון הישראלי לדמוקרטיה פרופסור ירון אזרחי. מאז 1996 עד 2008 העין פעלה כדו-ירחון ואז הפכה לאתר אינטרנט. ב-2015 המכון לדמוקרטיה החליט לסגור את הפעילות והצוות העיתונאי שניהל אותה אז, ושכלל את העיתונאים אורן פרסיקו, איתמר ב"ז, שוקי טאוסיג ואחרים, הקים עמותה ומאז מפעיל אותו באופן עצמאי תוך שהם אחראים גם על התוכן וגם על גיוס המשאבים הכלכליים. עלות הפעלת האתר במתכונתו הנוכחית עומדת על כ-700-800 אלף שקל לשנה שמגיעים משלושה מקורות תמיכה: אנשים פרטיים, שיתופי פעולה תוכניים, וקרנות. לדברי שוקי טאוסיג, העורך הראשי של העין השביעית, "בשנה האחרונה התחלנו לדבר על איחוד מתוך חיפוש של יציבות כלכלית. בתוך העולם הרעוע של עיתונות רצינו להפסיק לרדוף אחרי הזנב. אין היום בישראל כמעט כלי תקשורת מרוויח, ורובם לא מאוזנים ותלויים בהזרמת בעלים בשוק שפעם היה מדפסת כסף. המשמעות של החיבור זה למצוא קלף מנצח מבחינת הישרדות שהמשמעות שלה היא חופש עיתונאי".

בן-צבי הוסיף: "מדובר בצעד ראשון בגיבוש זירת עיתונות עצמאית חזקה ופעילה. אני נרגש מהפוטנציאל האדיר של החיבור הזה. הוכחנו שלא צריך להיות בעל הון כדי להיות בעלים של כלי תקשורת. כל אזרחית ואזרח יכולים להיות מוציאים לאור של עיתון שעובד עבורם, ולקבל קול שווה באיחוד התקשורת העצמאית של 'שקוף' ושל 'העין השביעית'".