האם בכל העולם מחזירים את ההגבלות כמו בישראל?

ראש הממשלה נתניהו טען אתמול עם ההכרזה על הסגר כי "זה מה שקורה עכשיו בכל העולם: פתחו, התחלואה עלתה, ואז מתחילים להגביל ולסגור" • האם כיווץ אקורדיון הסגר הוא מגמה עולמית? כן, אבל אף אחד לא מכווץ כמונו • "המשרוקית של גלובס"

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

איך מכריזים על סגר שני בלי להכיר בכישלון? הפיתרון של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כדרכו, היה השוואה בינלאומית מחמיאה. "כשפתחנו את הכלכלה אני אמרתי: זה יהיה כמו אקורדיון", הוא אמר בתחילת מסיבת העיתונאים ביום ראשון. "פותחים כשהתחלואה יורדת, מכווצים כשהתחלואה עולה. זה בדיוק מה שקורה עכשיו בכל העולם - במדינות האלה (מצביע על גרף שהיה תלוי לידו) וגם במדינות אחרות. באוסטריה ובאוסטרליה, בספרד ובצרפת, בגרמניה ובריטניה - בכל המדינות פתחו, התחלואה עלתה, ואז מתחילים להגביל ולסגור". כמה מהן, לדבריו, אפילו הטילו סגרים מלאים ברמה המקומית.

כמה אמת יש בהשוואה הזאת? עלייה בתחלואה בקורונה אכן נרשמת בחודשים האחרונים ברוב המדינות שנתניהו הזכיר. בכמה מהן מספר הנדבקים דומה ואפילו גבוה מאשר בגל הראשון. בכולן הממשלות החזירו אי-אלו הגבלות שבוטלו עם פתיחת המשק. אבל האם האקורדיון שלהן התכווץ במידה שמתקרבת לשלנו? נסתכל בשש המדינות שנתניהו הזכיר בשמן, ובארצות הברית ואיטליה שהופיעו בגרף שלו.

אוסטריה. התחלואה החדשה כבר מגיעה לרמות שנרשמו במרץ, אם כי כמו ברוב היבשת, שיעור התמותה נמוך בהרבה. אף על פי כן, החיים נמשכים. הגזרות החדשות היחידות, שנכנסות לתוקף השבוע, הן החובה לחבוש מסכות בחנויות, בנייני ממשלה ובתי ספר, וצמצום מתון של התפוסה באירועים: התקהלויות בלי מקומות מסומנים מוגבלות ל-100 איש בחלל פתוח ו-50 בחלל סגור. שאר הכינוסים מוגבלים ל-3,000 איש בחלל הפתוח ו-1,500 בחלל סגור.

אוסטרליה. התחלואה הולכת ויורדת מאז הגל השני באוגוסט, שהיה חמור יותר מהגל הראשון. רוב ההגבלות לא תקפות לאוסטרליה כולה, אלא נקבעות ברמה המדינתית. במדינת ויקטוריה, כפי שנתניהו ציין בצדק, הוטל לפני כמה שבועות סגר דומה לזה שמתוכנן בישראל: יציאה מהבית רק לצרכים חיוניים, מסכות בכל מקום, רוב בתי הספר סגורים ואין שמחות ואירועים. אפילו פעילות ספורטיבית מוגבלת לחמישה ק"מ מהבית. כעת תתחיל הקלה הדרגתית: בתי הספר ייפתחו חלקית, ויתאפשרו התקהלויות של חמישה אנשים משני משקי בית ותפילות בקבוצות של חמישה. בריכות ומגרשי משחקים ייפתחו, למרות שמגבלת המרחק מהבית תישמר. גם מלבורן תתחיל השבוע לרככך משטר קשוח של ריחוק חברתי שהונהג בה.

ספרד. אף שמספר הנדבקים היומי כבר טיפס ל-10,000, יותר משיא ההתפרצות במרץ, ראש הממשלה הבטיח לפני שבועיים שלא יוטל סגר כללי. הצעד החריף ביותר ברמה הלאומית נעשה ב-14 באוגוסט: סגירת מועדוני הלילה וההופעות, ברים ומסעדות יושבתו אחרי אחת בלילה, לא יהיו מסיבות רחוב. מצד שני, מחוזות יוכלו להטיל סגרים מקומיים. סגר מחמיר כזה הוטל למשל באוגוסט בעיירה בשם ארנדה דה-דוורו, והוסר אחרי שבועיים. סגר קל יותר, בעיקר על ברים ומסעדות, הוטל בעיירה טיאלמס. עיריית מדריד הפחיתה בתחילת ספטמבר את הצפיפות המותרת בחללים סגורים. התפוסה בכנסיות, אולמות שמחות, ושורה של מקומות בילוי, למשל, אמורה לרדת מ-75% ל-60%. אבל פרט לפעילויות בודדות, כמו מלחמות שוורים, הכול ממשיך לעבוד.

גרמניה. למרות עלייה מתונה בשלושת החודשים האחרונים, התחלואה והתמותה מקורונה עדיין נמוכה פי כמה מאשר בשיא המגפה. בתי הספר חזרו לפעילות באוגוסט, הלימודים נמשכים, ונראה שאין הרבה הדבקות. הממשלה קבעה למדינות הגרמניות רף אחיד להחזרת ההגבלות: יותר מ-50 חולים מאומתים ל-100 אלף נפש במשך שבעה ימים. בינתיים, ברוב המקומות, בילוי בפאבים ובמסעדות - וגם בהפגנות - מותר בתנאי ששומרים על ריחוק חברתי.

צרפת. למרות שיא חדש שנרשם בשבת, יותר מ-10,000 נדבקים, בתי הספר שנפתחו ב-1 בספטמבר ממשיכים לפעול. כשראש הממשלה דיבר ביום שישי על משבר הקורונה, הוא לא הציג שינויים במדיניות. גם ברמה המקומית נראה שאין רצון לחזור לסגר. באמצע אוגוסט, פריז ומרסיי החזירו לתוקף את החובה לחבוש מסכות במקומות הומים. עם זאת, ראש עיריית מרסיי, רופאה בהכשרתה, מתנגדת להגבלת שעות הפעילות של מסעדות ובארים, שהיום יכולים לפעול עד חצי שעה אחרי חצות, כדי לא להסיט את המפגשים החברתיים לאזורים סגורים ולא מבוקרים. בפריז כללי הזהירות בבתי הספר לא הוחמרו מפתיחת השנה. הם עדיין כוללים הפחתה של מספר התלמידים בכיתה, שמירה על היגיינה אישית, הגבלת כניסה של הורים למוסד, וחבישת מסכה מגיל 11.

בריטניה. ביום שישי התגלו 3,539 נדבקים חדשים, שיא שלא היה כמוהו מאז חודש מאי. אבל התגובה בינתיים מתונה. השבוע, בפעם הראשונה מאז ההקלות בחודש מאי, תיכנס לתוקף הגבלה חדשה: "Rule of Six", תקנה שתפחית את מספר המשתתפים המותר במפגש מ-30 לשישה בלבד. בסקוטלנד ובוויילס ילדים לא ייספרו. בכמה אזורים במדינה עדיין חלות הגבלות מחמירות יותר, אבל סגר אין: מערכת החינוך פועלת כסדרה, ומקומות כמו חדרי כושר, מקומות תפילה, חתונות ולוויות פטורים מהגבלות ההתקהלות.

ארה"ב. מאז השיא של חודש יולי, התחלואה בירידה, ובמידה מסוימת גם התמותה. המספרים עדיין גבוהים: 35 אלף חולים חדשים ו-850 נפטרים ביום. מכל מקום, לא מצאנו מגמה של החזרת הסגר - לא ברמה הפדרלית, ולא במדינות. האיסור על קונצרטים, מצעדים ומשחקי ספורט בתיכונים עומד בעינו. בענפים מסוימים נקבעו הנחיות חדשות. חלק מבתי הספר - למשל שני שלישים מהמוסדות באיידהו - ממשיכים בלמידה מרחוק כמו בשנה הקודמת.

איטליה. באמצע אוגוסט, כשמספר הנדבקים החדשים עלה מחדש ל-500, משרד הבריאות האיטלקי החזיר לחיים כמה מגבלות. בין השאר נאסר על פתיחת מועדוני לילה ונקבעה חובה לחבוש מסכה גם במפגשים באוויר הפתוח. אבל למרות שהמניין היומי עלה בינתיים ל-1,500 ומספר המאושפזים בטיפול נמרץ מטפס, אין חזרה לסגר. בתי הספר ייפתחו השבוע לראשונה מאז שנסגרו בחודש מרץ. הם יחזרו לפעילות במתכונת קורונה: מסכות, תלמיד אחד בשולחן וכדומה. העסקים במדינה פועלים ואין הגבלות על אירועים ומפגשים פרטיים.

בשורה התחתונה: דברי נתניהו מטעים. כל המדינות שציין הטילו הגבלות חדשות לנוכח עלייה בתחלואה, וכמה מהן הטילו סגרים מקומיים, אבל עד כה הצעדים היו מוגבלים בהרבה מהסגר הכללי שהוכרז בישראל.